نوشته شده توسط : کوروش فنایی

بلبرینگ SKF یکی از محصولات شرکت اس کا فا SKF است که در سال 1907 در شهر یوتبری کشور سوئیس تأسیس شد. این شرکت در زمینه تولید و ساخت انواع بلبرینگ ها، رولبرینگ ها، آب بند ها و سیستم های روانکاری فعالیت دارد. شرکت بلبرینگ SKF یکی از مطرح ترین شرکت ها در دنیا می باشد و از با کیفیت ترین بلبرینگ‌های جهانی است. شرکت SKF در حال حاضر معتبرترین سازنده بلبرینگ در دنیا است و از مقبولیت ویژه ای در بین بلبرینگ سازان برخوردار است. این شرکت بلبرینگ های خود را در طرح های متفاوتی تولید می کند که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت. همچنین برای خرید انواع بلبرینگ های SKF می توانید با کارشناسان فروش کالا صنعتی تماس بگیرید.

انواع بلبرینگ SKF
شرکت SKF بلبرینگ های خود را در چهار نوع اصلی طراحی و تولید می‌کند. همچنین علاوه بر این بلبرینگ های اصلی، شرکت SKF بلبرینگ های خاص و سفارشی نیز تولید می کند. انواع بلبرینگ skf ارائه شده در فروشگاه کالا صنعتی به شرح زیر است.

بلبرینگ شیار عمیق SKF
بلبرینگ تماس زاویه ای SKF
بلبرینگ خود تنظیم SKF
بلبرینگ کف گرد SKF
بلبرینگ شیار عمیق SKF
بلبرینگ های شیار عمیق پر مصرف ترین نوع بلبرینگ ها هستند و به آن ها بلبرینگ های همه کاره نیز می گویند. بلبرینگ شیار عمیق SKF اصطکاک کمی دارد و می تواند بارهای شعاعی و محوری را در هر دو جهت تحمل کند. از دیگر مزایای بلبرینگ شیار عمیق SKF می توان به نگهداری کم و نصب راحت آن اشاره کرد. شرکت SKF بلبرینگ های شیار عمیق خود را در چهار سری تولید می کند که باید گفت در بازار ایران بیشتر دو نوع بلبرینگ شیار عمیق SKF سری تک ردیفه و دو ردیفه کاربرد دارد. در ادامه به بررسی انواع بلبرینگ شیار عمیق SKF پرداخته می شود.

1) بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه: این بلبرینگ ها، پرکاربردترین نوع بلبرینگ شیار عمیق SKF است. این بلبرینگ ها در طرح های متفاوتی با آب بند، قفسه، روانکار و ... تولید می شود.

 

 

2)بلبرینگ شیار عمیق SKF با شکاف های پرکننده: بلبرینگ شیار عمیق فولادی ضد زنگ برای هنگامی که بلبرینگ در معرض رطوبت و مواد خورنده قرار می گیرد، مناسب است؛ زیرا در برابر خورندگی مقاوم می باشد. این بلبرینگ SKF به صورت آب بندی شده یا باز در دسترس است.

3) بلبرینگ های شیار عمیق تک ردیفی با شکاف های پرکننده: این بلبرینگ SKF دارای یک شیار پرکننده در هر دو رینگ داخلی و خارجی می باشد تا عناصر غلتان بیشتری نسبت به بلبرینگ های شیار عمیق استاندارد در خود جای دهد. بلبرینگ های شیار عمیق تک ردیفی با شکاف های پرکننده حمل بار شعاعی بالاتری دارند؛ ولی ظرفیت حمل بار محوری آن ها محدود است.

4) بلبرینگ شیار عمیق SKF دو ردیفه: بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه در مواقعی مورد استفاده قرار می گیرند که بلبرینگ تک ردیفه ظرفیت تحمل بار را ندارد. این بلبرینگ SKF نسبت به سری تک ردیفه، قطر داخلی و خارجی برابر با ضخامت بیشتر دارد. ظرفیت تحمل بار این بلبرینگ ها قابل توجه است.

قیمت بلبرینگ SKF
بلبرینگ SKF بهترین کیفیت را میان سایر برند ها دارد. قیمت این بلبرینگ ها با توجه به نوع، طراحی و اندازه آن متفاوت است. یکی از عوامل تاثیر گذار بر قیمت بلبرینگ SKF، ابعاد بلبرینگ است. هرچه ابعاد یک بلبرینگ بزرگتر باشد قیمت آن نیز افزایش پیدا می کند. یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار مهم بر قیمت بلبرینگ SKF، طراحی آن است. با توجه به نوع بلبرینگ SKF ممکن است این بلبرینگ با طراحی خاصی مانند نوع آب بندی یا قفسه متفاوت تولید شوند که با توجه به طراحی آن قیمت متفاوت خواهد بود.
در ادامه لیست مهم ترین عوامل ثابت تاثیر گذار بر قیمت بلبرینگ SKF آورده شده است.

ابعاد فیزیکی
نوع و مشخصات فنی
متریال و جنس بلبرینگ
خرید بلبرینگ SKF
یکی از دغدغه های اصلی مشتریان بلبرینگ SKF، خرید آن است. متاسفانه در بازار ایران بلبرینگ های تقلبی SKF به شدت افزایش پیدا کرده و با قیمت های متفاوتی نیز عرضه می شوند. هنگام خرید بلبرینگ SKF حتما مدنظر داشته باشید از کدام فروشگاه خرید را انجام میدهید. بلبرینگ های تقلبی SKF به راحتی قابل تشخیص نیست و نیاز به تجربه و اطلاعات فنی زیادی است. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش های تشخیص بلبرینگ تقلبی، مقاله تشخیص بلبرینگ اصلی از تقلبی را مطالعه کنید. شرکت کالا صنعتی به عنوان بزرگترین تامین کننده انواع قطعات صنعتی به صورت اینترنتی، انواع بلبرینگ و رولبرینگ های SKF را با ضمانت اصالت کالا به مشتریان خود ارائه می دهد. در ادامه به معرفی پارامترهای مهم در هنگام خرید میپردازیم.

بار وارد شده بر بلبرینگ: به صورت کلی بارهای روی بلبرینگ میتواند محوری یا شعاعی باشد؛ که بار محوری موازی با محور چرخش است و بار شعاعی عمود بر محور چرخش وارد میشود.
نوع بلبرینگ SKF: بلبرینگ ها در انواع متنوعی طراحی و تولید میشوند و هر نوع کاربرد و ویژگی های منحصر به فردی دارد. یکی از پرکاربرد ترین نوع بلبرینگ، بلبرینگ های شیار عمیق هستند که قادر به تحمل بارهای ترکیبی یعنی نیمه سنگین شعاعی و محوری هستند.
سرعت گردش و دوران: تولید و طراحی قفسه در بلبرینگ های غلتکی استوانه ای و سوزنی آنها قادر میکند که با سرعت بیشتری نسبت به باقی بلبرینگ ها گردش کنند.
سیستم آب‌بندی در بلبرینگ SKF: جهت اطمینان از عملکرد صحیح بلبرینگ بایستی سیستم آب بندی مناسب انتخاب شود. این سیستم آب‌بندی مانع ورود ناخالصی‌ها مانند گرد و غبار و آب میشود.
قطر داخلی و خارجی بلبرینگ: در شافت هایی که قطر نازکی دارند بایستی از بلبرینگ هایی که قطر کمی دارند استفاده کرد. متداول ترین بلبرینگ های کم قطر شیار عمیق و سوزنی هستند. همچنین برای شافت ها نسبتا قطور رولبرینگ‌های بشکه‌ای، مخروطی و استوانه‌ای استفاده میشوند.
شرایط محیطی: اکثر محیط های کاری دارای آلودگی مانند گرد و غبار هستند. بنابراین باید بلبرینگی را انتخاب کنید که در برابر ضربات و تنش‌های مکانیکی و آلودگی ها مقاوم باشد. بلبرینگ های برند SKF از مقاوم ترین و با کیفیت ترین بلبرینگ‌های موجود در بازار هستند و انتخابی ایده آل محسوب میشوند.
کاتالوگ محصولات SKF
شرکت SKF برای تمامی محصولات خود کاتالوگ طراحی کرده است. در کاتالوگ محصولات SKF هر آنچه در مورد بیرینگ گفته شده است، مربوط به medium load است. پایین تر و بالاتر از این محدوده عمر بیرینگ کاهش پیدا می کند. برای تجهیزاتی با فناوری پیشرفته و سرعت بالا و تجهیزاتی که نیازمند قابلیت اطمینان بالا (رکتور پتروشیمی) هستند، الزاماً باید از گریدهای سطح یک کیفی خریداری کرد. برای آشنایی بیشتر با محصولات و دسترسی دقیق به ابعاد و مشخصات فنی کاتالوگ بلبرینگ SKF را دانلود کنید. همچنین سایت کالا صنعتی تمامی کاتالوگ های محصولات SKF را در سایت قرار داده است. می توانید با مراجعه به محصول دلخواه خود، کاتالوگ آن را مشاهده کنید.

شرکت SKF سالیان سال است که به عنوان برترین شرکت تولید کننده بلبرینگ فعالیت می کند. متأسفانه در بازار امروزی ایران، بلبرینگ های فیک و غیر اصلی SKF بسیار زیاد شده است. تشخیص دادن اصل از فیک بلبرینگ SKF کار بسیار سختی است و نیاز به داشتن مهارت و تجربه بالا می باشد. شرکت کالا صنعتی به عنوان بزرگترین تأمین کننده انواع قطعات صنعتی به صورت اینترنتی در ایران، تمامی بلبرینگ های SKF خود را با ضمانت اصالت کالا به مشتریان ارائه می دهد. شما می توانید برای خرید انواع بلبرینگ های SKF با کارشناسان فروش ما در تماس باشید.

شرکت SKF
شرکت SKF یکی از نشان های تجاری معروف در زمینه تولید بلبرینگ و رولبرینگ صنعتی در جهان است. SKF از سال 1907 یک شرکت پیشرو در زمینه فناوری های نوین بوده است. تفاوت بنیادین محصولات شرکت SKF با سایر برندها، این است که SKF همواره و به طور مداوم به دنبال توسعه فناوری های جدید است. این موضوع سبب شده است که شرکت SKF مشتریان دائمی خود را حفظ نموده و بیشتر کند. ایران یکی از بازارهای هدف برای این برند با کیفیت به حساب می آید. ساخت بلبرینگ SKF ترکیبی از 40 سال تجربه به همراه استفاده از سیستم ها و فن آوری های نوین است.

 

منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/326/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%B2%D9%85-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%B7/%D8%A8%D9%84%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%86%DA%AF/%D8%A8%D9%84%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D8%B4%DB%8C%D8%A7%D8%B1-%D8%B9%D9%85%DB%8C%D9%82/%D8%A8%D9%84%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%86%DA%AF-skf



:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

گیربکس صنعتی یکی از قطعات حیاتی در تجهیزات و ماشین آلات صنعتی است و به صورت گسترده در صنایع مختلفی مانند خودروسازی، معادن، نقت و گاز، پتروشیمی، فلزکاری و ... مورد استفاده قرار می گیرد. این قطعه نقش مؤثری در عملکرد و کارایی کل سیستم دارد و در بعضی موارد حتی می تواند از خطرات و آسیب های احتمالی برای دستگاه ها و نفرات جلوگیری کند. به طور کلی، گیربکس صنعتی وسیله ای مکانیکی است که برای انتقال نیرو از یک شفت (محور) چرخان به محور دیگری در ماشین آلات صنعتی استفاده می شود. هدف استفاده از گیربکس ها، کنترل سرعت و گشتاور ورودی و تنظیم آن به میزان دلخواه است. گیربکس های صنعتی را بر اساس نوع دنده های آن ها به 4 دسته هلیکال، مخروطی، حلزونی و خورشیدی تقسیم بندی می کنند که هرکدام ویژگی ها، مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند.

قطعاً انتخاب گیربکس مناسب به عوامل متعددی از جمله گشتاور مورد نیاز، نسبت تبدیل سرعت، شرایط کارکرد و کاربرد مورد نظر بستگی دارد؛ به همین علت تولید کنندگان این محصولات، طیف وسیعی از گیربکس ها را برای برآورده نمودن هر خواسته و نیاز صنعتی طراحی و تولید می کنند. در این مقاله به یررسی انواع گیربکس های صنعتی، کاربردها، مشخصات و ویژگی های هر یک پرداخته و در پایان نکاتی در خصوص انتخاب و نحوه استفاده از آن ها بیان می کنیم؛ همچنین خلاصه مطالب این مقاله را می توانید در پادکست زیر بشنوید. گیربکس صنعتی وسیله ای مکانیکی است که برای انتقال نیرو و گشتاور از محور چرخان یک دستگاه (معمولاً الکتروموتور) به سایر قطعات که به محور دیگر گیربکس متصل هستند، استفاده می شود و نقش بسیار مهمی در ماشین آلات صنعتی ایفا می نمایند. وظیفه اصلی یک گیربکس صنعتی، کاهش یا افزایش سرعت و گشتاور ورودی است و به دو دسته گیربکس صنعتی کاهنده و افزاینده تقسیم بندی می شوند؛ در گیربکس صنعتی کاهنده دور ورودی موتور با نسبت مشخصی کاهش داده می شود و در نتیجه گشتاور در محور خروجی افزایش می یابد و در گیربکس های افزاینده این فرآیند عکس گیربکس های کاهنده است. گیربکس های کاهنده رایج تر از گیربکس های افزاینده بوده و در صنایع بیشتری مورد استفاده قرار می گیرند.

قیمت گیربکس صنعتی
قیمت گیربکس صنعتی با توجه به مواردی مانند نوع گیربکس، مشخصات فنی آن، ابعاد و ظرفیت گشتاور گیربکس، برند تولید کننده و مواد اولیه به کار رفته در آن تغییر می کند. بدیهی است، انواع گیربکس صنعتی بزرگ یا اصطلاحاً سنگین، قیمت بالاتری نسبت به گیربکس صنعتی کوچک دارند. همچنین محصولات برندهای معتبر تولید کننده گیربکس که اغلب شامل تولید کنندگان گیربکس اروپایی می شود، قیمت بیشتری نسبت به گیربکس چینی یا ایرانی دارند. از این موارد که بگذریم، قیمت گیربکس صنعتی بر حسب نوع دنده های آن نیز تغییر می کند. گیربکس های هلیکال و خورشیدی راندمان بالاتری نسبت به گیربکس حلزونی دارند، بنابراین قیمت این گیربکس ها نیز بیشتر خواهد بود. همچنین معمولا قیمت گیربکس صنعتی کوچک از گیربکس هایی که ابعاد بزرگتری دارند کمتر خواهد بود. برای آگاهی از قیمت گیربکس صنعتی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

خرید گیربکس صنعتی
وقتی صحبت از خرید گیربکس صنعتی می شود فاکتورهای مختلفی را باید در نظر گرفت تا بهترین گیربکس صنعتی را متناسب با نیاز خود انتخاب نمایید. از آن جایی که وظیفه اصلی گیربکس انتقال نیرو و گشتاور الکتروموتور است، ابتدا باید ویژگی ها و مشخصاتی که مرتبط با موتور هستند را بررسی کرد. از جمله این ویژگی ها می توان به:

سایز گیربکس
توان و سرعت ورودی گیربکس
نسبت دنده
دور خروجی گیربکس
نحوه اتصال گیربکس به موتور (کوپل مستقیم، کوپلینگ، کلاچ، تسمه و پولی، فلنج و ...)
آرایش محورها
همچنین پیش از خرید گیربکس صنعتی باید نیازهای مورد انتظار از گیربکس و همچنین شرایط محیط کار آن را به دقت سنجیده و با مشخصات گیربکس انطباق دهید. از جمله این ویژگی های می توان به موارد زیر اشاره نمود:

بار محوری و شعاعی قابل تحمل گیربکس
طریقه نصب گیربکس صنعتی
ابعاد و وزن گیربکس
مدت زمان کارکرد مداوم گیربکس صنعتی
دمای محیط کار و شرایط آب و هوایی
الزامات تعمیر و نگهداری مانند روغنکاری و ...
با بررسی این موارد، می توانید با دید کامل تر و بهتری به انتخاب گیربکس صنعتی بپردازید ولی با این حال، پیشنهاد می کنیم قبل از اقدام به خرید گیربکس صنعتی با یک کارشناس در این زمینه مشورت نمایید تا تمامی موارد مورد نیاز را بررسی نمایید. اما یکی از مهم ترین معیارهای هر فردی برای خرید گیربکس صنعتی، قیمت محصول است؛ به همین علت در بخش بعدی به مقایسه هزینه و قیمت انواع گیربکس ها می پردازیم.

فروش گیربکس صنعتی
بیشتر تولید کنندگان گیربکس صنعتی، برای رفاه بیشتر مشتریان، خدماتی مانند گارانتی تعویض، تعمیر یا تأمین قطعات در نظر گرفته اند اما شرط استفاده از این خدمات این است که گیربکس از نماینده فروش گیربکس صنعتی خریداری شده باشد. خوشبختانه وبسایت کالا صنعتی موفق به کسب نمایندگی رسمی یا عاملیت فروش اکثر برندهای معتبر ایرانی و خارجی شده است و آماده فروش گیربکس صنعتی در انواع مختلف و برندهای معتبر بازار به شما عزیزان می باشد. همچنین کارشناسان فروش این وبسایت در هر مرحله از انتخاب، خرید، نصب، راه اندازی، تعمیر و نگهداری گیربکس صنعتی همراه شما عزیزان هستند و می توانید از مشاوره تخصصی رایگان این مجموعه بهره مند شوید.

انواع گیربکس صنعتی
گیربکس های صنعتی از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم. اما مهم ترین قسمت یک گیربکس صنعتی، چرخ دنده های آن است؛ اصلی ترین روش دسته بندی گیربکس ها، بر اساس نوع دنده های آن ها بوده و بر این اساس تمام مشخصات فنی گیربکس مانند نسبت دنده، گشتاور، سرعت، تحمل بار، راندمان و حتی میزان صدا و لرزش آن ها در حین کار نیز تغییر می کند. کلی ترین دسته بندی گیربکس های صنعتی به صورت زیر می باشد:

گیربکس افزاینده

این گیربکس ها همانطور که از نام آن پیداست، دور ورودی به گیربکس را افزایش می دهد. از گیربکس افزاینده در صنایع نیروگاهی، پالایشگاهی مثل توربین باد استفاده زیادی می شود. گیربکس افزاینده عموما به صورت سفارشی ساخته می شود و به صورت موجودی در انبار موجود نمی باشد.

گیربکس کاهنده

این نوع گیربکس ها که در بسیاری از صنایع کوچک و بزرگ و حتی دستگاه های خانگی کاربرد دارد، با کاهش دور ورودی به گیربکس و تحویل آن در قسمت خروجی باعث افزایش گشتاور شده و تجهیز مصرف کننده را به چرخش در می آورد. گیربکس صنعتی کاهنده بسیار پر مصرف بوده و سهم بزرگی از تولیدات کارخانجات گیربکس سازی را به خود اختصاص داده است. با توجه به اهمیت و گستره وسیع استفاده گیربکس صنعتی کاهنده به معرفی انواع گیربکس کاهنده می پردازیم.

انواع گیربکس صنعتی کاهنده :

گیربکس حلزونی
گیربکس هلیکال
گیربکس خورشیدی
گیربکس سایکلو
گیربکس حلزونی
گیربکس حلزونی بر خلاف گیربکس های قبلی از یک ماردون و یک چرخ دنده حلزونی استفاده می نماید اصلی ترین مزایای این گیربکس صنعتی اندازه کوچک، عدم برگشت پذیری و نصب در جهت های مختلف است اما با این وجود، این گیربکس ها معایبی نیز دارند، از جمله راندمان پایین تر، اصطکاک و اتلاف انرژی بیشتر و سایش بیشتر دنده ها و عمر کاری پایین تری نسبت به سایر گیربکس های صنعتی دارد. گیربکس حلزونی از یک دنده ماردون فولادی به عنوان ورودی و یک دنده حلزونی برنجی (آلیاژ فسفر-برنز) که شافت خروجی به آن متصل می شود، تشکیل شده و جهت انتقال قدرت را 90 درجه تغییر می دهد. این گیربکس ها به گیربکس 90 درجه نیز شناخته می شود.

گیربکس هلیکال
گیربکس هلیکال از دو یا چند چرخ دنده هلیکال تشکیل شده است؛ دندانه های این چرخ دنده ها به صورت زاویه دار با محور اصلی چرخ دنده بریده شده و شکل مارپیچ دارند. طراحی خاص این دنده ها امکان انتقال کارآمد و نرم تر نیرو و همچنین کاهش صدا و لرزش این گیربکس صنعتی را در مقایسه با سایر دنده ها فراهم می نماید.
از جمله مزایای گیربکس هلیکال می توان به راندمان بالا، اتلاف انرژی کم تر، صدا و لرزش کم تر و همچنین افزایش ظرفیت بار و گشتاور اشاره نمود. گیربکس های هلیکال، خود به چند دسته تقسیم می شوند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

گیربکس هلیکال شافت مستقیم : محور ورودی و خروجی گیربکس در یک راستا قرار دارد.
گیربکس بول هلیکال یا کرانویل پینیون : از دنده های مخروطی BEVEL ساخته می شود و تغییر زاویه 90 درجه در جهت خروجی نسبت به جهت ورودی ایجاد می کند.
گیربکس هلیکال آویز یا شافت موازی: محور ورودی و خروجی به صورت موازی با هم قرار دارد.
گیربکس هلیکال سه یا چهار محور یا گیربکس قورباغه ای
هلیکال شافت موازی و شافت متعامد: معمولا گیربکس های هلیکال سنگین کار که بعضا تحت عنوان گیربکس صنعتی شناخته می شود، با نام شافت موازی و شافت متعامد (بستگی به جهت خروجی گیربکس دارد) بین صنعتگران نامیده می شود.
برای اطلاعات بیشتر در خصوص مشخصات این گیربکس ها و دریافت لیست قیمت گیربکس هلیکال از منوی وبسایت کالا صنعتی، گیربکس مدنظر را انتخاب نمایید و یا با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

گیربکس خورشیدی
چرخ دنده های گیربکس خورشیدی با پیکربندی مخصوصی درون این گیربکس قرار گرفته اند و نسبت های سرعت و گشتاور خاصی را ارائه می دهند. با توجه به طراحی خاص دنده ها و نحوه قرار گرفتن آن ها در این گیربکس صنعتی، امکان دستیابی به گشتاور خروجی بالا در یک طراحی فشرده وجود دارد. همچنین با تغییر تعداد یا اندازه دندانه ها می توان به نسبت های مختلف سرعت دست یافت که انعطاف پذیری گیربکس خورشیدی را برای کاربردهای مختلف صنعتی که نیاز به دقت بالایی دارند، بیشتر می کند. برای اطلاع از قیمت گیربکس خورشیدی با کارشناسان ما در تماس باشید.

 

گیربکس سایکلو
این نوع گیربکس که عمر اختراع بسیار کمتری نسبت به سایر انواع گیربکس صنعتی دارد، فاقد هرگونه چرخ دنده بوده و با یک مکانیزم انعطاف پذیر و خارج از مرکز (Eccentric and Flexible) کار می کند. شوک پذیری بسیار بالا مهمترین ویژگی طراحی گیربکس سایکلو بوده و باعث شده برای مصارف با شوگ ناگهانی بالا مثل دستگاه های حفاری مناسب باشد.

اجزای گیربکس صنعتی
در بیشتر مواقع گیربکس های صنعتی دارای قطعات و اجزای یکسانی هستند. برخی از قطعات متناسب با کاربری و نوع صنعت می تواند متغیر باشد. نوع نیروهای ورودی و خروجی گیربکس یکی از موارد تعیین کننده در نوع اجزا و قطعات داخلی گیربکس است.

بلبرینگ: یکی از اجزا اصلی هر گیربکسی بلبرینگ های متصل به آن است. متناسب با نیاز گیربکس می توان از بلبرینگ یا رولبرینگ استفاده کرد. بلبرینگ ها در دو سمت ورودی و خروجی گیربکس قرار می گیرند و موجب انتقال هر چه بهتر نیروها می شوند.
شفت های ورودی و خروجی: شفت ها یا محورهای ورودی و خروجی یکی دیگر از اصلی ترین قطعات داخل گیربکس است. شفت های ورودی گیربکس وظیفه انتقال نیرو و توان را به چرخ دنده ها دارند. این نیرو و توان از چرخ دنده ها به سمت شفت خروجی منتقل می شود.
پوسته گیربکس: پوسته بیرونی گیربکس معمولا طوری طراحی می شوند که در برابر ضربات و ارتعاشات مقاومت خوبی نشان می دهند. این تجهیزات معمولا از جنس چدن است. تمامی تجهیزات داخلی گیربکس در درون پوسته گیربکس قرار دارند.
کاسه نمد: کاسه نمد ها از جمله قطعات داخلی گیربکس ها است که وظیفه محافظت از گیربکس در برابر عوامل خارجی مانند گرد و خاک و رطوبت را دارند. کاسه نمد ها هم متناسب با نوع گیربکس و شرایط محیطی در جنس های مختلفی نصب می شود.
چرخ دنده ها: اثر گذارترین و مهمترین قطعات داخلی گیربکس ها چرخ دنده ها است. چرخ دنده های مختلفی قابلیت نصب بر روی گیربکس ها را دارند. دندانه های چرخ دنده می تواند به صورت مستقیم یا مارپیچ قرار بگیرد. به عنوان مثال چرخ دنده های مارپیچ سطح تماس بیشتری را در هنگام چرخش ایجاد می کنند که می تواند باعث افزایش بازدهی و عملکرد نرم تر چرخ دنده نسبت به چرخ دنده های دندانه صاف شود.

برای انتخاب موتورگیربکس چه اطلاعاتی مورد نیاز است ؟
نوع ماشین انجام دهنده کار
دمای محیطی که گیربکس صنعتی در آن کار میکند.
شرایط محیط (گردوخاک، رطوبت، یخبندان، استوایی و ...)
موتور محرک (نوع و مشخصات)
نوع اتصال بین الکتروموتور و گیربکس صنعتی (مستقیم، از طریق کوپلینگ، کلاچ یا دور متغیر)
آرایش محورها
مقدار بار شعاعی و مماسی و علت آن
هنگام نصب گیربکس صنعتی چه نکاتی را باید رعایت کرد؟
گیربکس صنعتی باید محکم به یک‌پایه صلب پیچ شود تا ارتعاش ننماید.
اگر می‌خواهید گیربکس صنعتی را رنگ بزنید، کاسه‌نمد را بپوشانید تا از خراب شدن آن‌ها جلوگیری شود.
برای جلوگیری از اکسیده شدن و گریپاژ قطعات بالا، قبل از نصب آن‌ها سطوح مورد تماس را تمیز کرده و گریس کاری نمایید.
قبل از راه‌اندازی گیربکس صنعتی اطمینان حاصل کنید که سطح روغن درست بوده و ویسکوزیته روغن برای نوع بار مصرفی، صحیح باشد.
اگر احتمال ضربه، بار بیش‌ازحد یا گریپاژ می‌دهید، از کوپلینگ هیدرولیکی، محدودکننده گشتاور نیرو، کلاچ و غیره استفاده کنید.
تلورانس ماشین‌کاری هر نوع دنده، چرخ زنجیر یا پولی که روی محورهای ورودی یا خروجی نصب می‌شوند، باید ISOH7 باشد.
وقتی گیربکس صنعتی را با گریس روغن‌کاری کرده باشید نیاز به روغن‌کاری بعدی نیست. اگر روغن معدنی استفاده‌شده توصیه می‌شود که: روغن را پس از 500 تا 1000 ساعت کار اولیه عوض کرده و بهتر است داخل گیربکس صنعتی را شستشو دهید. در فواصل زمانی منظم، سطح روغن را بازرسی و روغن را پس از 4000 ساعت کار عوض کنید.

منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/97/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C



:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

از نظر کاربری می شود اینورتر ها را به دو گروه کاربری سبک و کاربری سنگین تقسیم بندی کرد. کاربری های سبک شامل مواردی می شوند که در آن ها نیاز به گشتاور و توان بالای موتور برای راه اندازی موتور نیاز نباشد و موتور جریان زیادی از شبکه برای استارت نکشد. در طرف مقابل کاربری های سنگین قرار دارد که برای راه انداختن موتور آن ها گشتاور و توان زیادی لازم است تا بتوان آن ها را را انداخت. این کاربرد ها به دلیل سنگینی زیاد در لحظه ی استارت جریان زیادی از شبکه دریافت می کنند که لازم است اینورتر متناسب با آن را انتخاب کنید تا توانایی بازدهی جریان مورد نیاز موتور زیر بار را داشته باشد. برای اطلاع از نحوه خرید اینورتر با کارشناسان فروش در ارتباط باشید.

اینورتر درایو سنگین چیست؟
اینورتر درایو سنگین (Inverter Duty)، نوعی درایو الکترونیکی است که برای کار با موتورهای سه فاز طراحی شده است. این نوع درایو برای کاربردهای سنگین و صنعتی، مانند ماشین آلات صنعتی، خطوط تولید، کامیون های باربری و سایر موارد مشابه استفاده می شود.

 

از نظر کاربری می شود اینورتر ها را به دو گروه کاربری سبک و کاربری سنگین تقسیم بندی کرد. کاربری های سبک شامل مواردی می شوند که در آن ها نیاز به گشتاور و توان بالای موتور برای راه اندازی موتور نیاز نباشد و موتور جریان زیادی از شبکه برای استارت نکشد. در طرف مقابل کاربری های سنگین قرار دارد که برای راه انداختن موتور آن ها گشتاور و توان زیادی لازم است تا بتوان آن ها را را انداخت. این کاربرد ها به دلیل سنگینی زیاد در لحظه ی استارت جریان زیادی از شبکه دریافت می کنند که لازم است اینورتر متناسب با آن را انتخاب کنید تا توانایی بازدهی جریان مورد نیاز موتور زیر بار را داشته باشد.

 

اضافه بار کم
رنج کاری برای کاربری هایی که در آنها گشتاور مورد نیاز همراه با سرعت کاهش می یابد، مانند فن های گریز از مرکز، پمپ و دمنده. این بارها معمولاً راه اندازی آسان تری دارند (جریان راه‌اندازی کم) و گشتاور مورد نیاز به طور قابل‌توجهی با افزایش سرعت موتور افزایش می‌یابد. رنج توان اسب بخار نمایش داده شده برای VFD های معمولی به صورت اضافه بار کم، گشتاور متغیر نشان داده شده است.

 

اضافه بار زیاد
رنج کاری برای کاربردهایی که در آنها گشتاور مورد نیاز در سراسر محدوده سرعت ثابت است و شامل بارهایی مانند نوار نقاله، اکسترودر، میکسر و پمپ ها و کمپرسورها با جابجایی کامل است. راه اندازی این بارها معمولاً سخت تر است بنابراین با جریان راه اندازی بالاتر، جریان و گشتاور در سراسر محدوده سرعت موتور بالا باقی می مانند.

مشخصات بار اساساً قدرت شروع مورد نیاز برای غلبه بر اینرسی استاتیکی است. هواکش صنعتی نمونه ای از اضافه بار کم است، هنگامی که فن شروع به کار می کند، مقاومت هوای کمی دارد، اما با افزایش سرعت فن، مقاومت آن افزایش می یابد و بار نیز افزایش می یابد. جرثقیل ها نمونه خوبی از کاربرد بار سنگین است زیرا موتور جرثقیل باید بر جابجایی کامل ناشی از استارت جسم ساکن غلبه کند.

انواع گشتاور
در تعریف گشتاور به هر عاملی که باعث دوران یا چرخش جسم ‌شود، گشتاور می گویند. به عنوان مثال همان‌گونه که نیرو باعث حرکت جسم می‌شود، گشتاور در حرکت چرخشی باعث دوران جسم می شود، مانند اثر نیرو در حرکت انتقالی است. انتخاب صحیح درایو AC (VFD) برای عملکرد عادی سیستم کنترل الکتریکی تجهیزات مکانیکی حیاتی است. برای انتخاب بهترین درایو AC مناسب، باید نوع ماشین مشخص شده، مشخصات گشتاور بار، محدوده تنظیم سرعت، دقت سرعت استاتیکی، گشتاور راه اندازی و محیط را بشناسیم، سپس الگوی کنترل و ساختارهای حفاظتی VFD را تعیین کنیم. سه نوع بار گشتاور مکانیکی وجود دارد:

بار گشتاور ثابت
بار قدرت ثابت
بار سیال
بار گشتاور ثابت
در چنین بارهایی، گشتاور بار با سرعت ارتباطی ندارد و گشتاور همیشه در هر سرعتی ثابت یا تقریباً ثابت نگه داشته می شود، قدرت بار به صورت خطی همراه با افزایش سرعت بار افزایش می یابد. بارهای اصطکاکی نوار نقاله، همزن، اکسترودر و تجهیزات مکانیکی و غیره و بارهای ثقلی جرثقیل، بالابر، آسانسور و غیره همگی بارهای گشتاور ثابت هستند. هنگامی که درایو AC بارهای گشتاور ثابت را می کشد، گشتاور خروجی باید در سرعت های پایین به اندازه کافی بزرگ باشد و دارای قابلیت اضافه بار قوی باشد. اگر موتور AC برای مدت طولانی نیاز به کار با سرعت پایین ثابت داشته باشد، باید ظرفیت خنک کنندگی موتور آسنکرون قفس استاندارد را در نظر بگیریم تا دمای موتور بیش از حد بالا برود.

بار گشتاور متغییر
گشتاور این نوع بار متناسب با مجذور سرعت و توان متناسب با مکعب سرعت است. انواع فن‌ها، پمپ‌ها و پمپ‌های روغن نمونه‌ای از بارهای گشتاور متغییر هستند. بارهای گشتاور متغییر توسط درایو AC برای تنظیم جریان هوا و جریان آب کنترل می شود که می تواند به میزان قابل توجهی در مصرف انرژی صرفه جویی کند. با توجه به اینکه تقاضای بار سیال در سرعت بالا با سرعت زیاد افزایش می یابد، متناسب با مکعب سرعت بار است، بنابراین نباید این نوع بارها را در عملیات فرکانس بیش از حد ایجاد کنیم. هنگام تعیین یک درایو که به عنوان درایو با فرکانس متغیر (VFD)، درایو با سرعت متغیر (VSD) و یا اینورتر نیز شناخته می شود، ابتدا به کاربرد موتوری که درایو قرار است با آن استفاده شود نگاه کنید.

گشتاور ثابت
کاربردهای گشتاور ثابت، مانند نوار نقاله ها، تجهیزات بالابر، کمپرسورها یا سنگ شکن ها، در میان سایر موارد، معمولاً یک درایو با کار شدید یا سنگین را مشخص می کنند. در کاربردهای گشتاور متغیر، که شامل فن ها و پمپ‌های گریز از مرکز می‌شود، یک درایو معمولی کافی است.

 

کاربردهای گشتاور ثابت شامل نوار نقاله، کمپرسور و بالابرها است. کاربردهای گشتاور متغیر شامل پمپ ها و فن ها می شود. درایوهای کار شدید اغلب دارای نرخ اضافه بار جریان 150٪ برای دو دقیقه هستند و می توانند به طور مداوم با جریان 115٪ کار کنند. درایوهای با درجه کاری سنگین دارای اضافه بار جریان 150٪ برای یک دقیقه هستند و می توانند به طور مداوم با جریان 100٪ کار کنند. درایوهای معمولی برای فن ها و پمپ ها به اندازه کافی قوی هستند زیرا دارای نرخ اضافه بار فعلی 120 درصد برای یک دقیقه هستند و همچنین می توانند با جریان 100 درصد به طور مداوم کار کنند.

درجه بندی موتور و درایو
پس از تطبیق وظیفه یک درایو با کاربرد موتور آن، همیشه باید رنج جریان بار کامل موتور (FLA) را تأیید کنید و مطمئن شوید که کمتر یا برابر با جریان بار کامل درایو است. درایوها دستگاه‌هایی با درجه جریان هستند و باید بر اساس آمپر بار و درجه ولتاژ بار کامل اندازه‌گیری شوند، نه بر اساس اسب بخار. توصیه می شود هنگام اندازه گیری جریان بار کامل درایو با پلاک موتور از ضریب سرویس موتور (service factor) استفاده نکنید. خوشبختانه، در بازار امروزی، درایوهای همه منظوره دارای رتبه بندی سنگین و معمولی در یک واحد تک درایو هستند. به عنوان مثال، یک درایو تکی با قدرت 20 اسب بخار، کار سنگین، با 150 درصد اضافه بار، و همچنین دارای رتبه 25 اسب بخار، کاربری عمومی با 120 درصد اضافه بار، خواهد بود. بنابراین، دارای دو رنج جریانی بار کامل خواهد بود. به عنوان مثال می توان یک درایو 460 ولتی با پلاکی با خواندن «20 اسب سنگین کار/25 اسب کاربری عمومی» و «31.7 آمپر سنگین کار/39.2 آمپر کاربری عمومی» نام برد. برنامه نویسی درایو به کاربران این امکان را می دهد که با انتخاب درجه آمپر و اضافه بار آن، مشخص کنند که درایو در حالت عادی یا سنگین قرار دارد.

مزایای اینورتر سنگین کار تتا
اینورتر سنگین کار تتا مزایای زیادی دارد برای مثال:

1- صرفه جویی در مصرف انرژی
استفاده از دستگاه های کنترل دور موتور به همراه بارهایی که توان آن ها با دور متغیر است، منجر به صرفه جویی های قابل توجهی خواهد شد که علاوه بر پیامدهای اقتصادی، موجب کاهش آلاینده های محیطی نیز می شود. به عنوان مثال، برای کنترل جریان سیال، با استفاده از این دستگاه ها به جای استفاده از کنترل کننده های مکانیکی مانند شیرها و دمپرها، به طور موثری در مصرف انرژی صرفه جویی می شود.

2- بهبود فرایند کنترل و کیفیت تولید
با تنظیم دقیق دور موتور و بار بر اساس نیازهای فرایندی، می توان به افزایش میزان تولید، کاهش مصرف مواد اولیه، کاهش ضایعات و بهبود کیفیت تولید دست یافت.

3- راه اندازی و ایست نرم موتور
دستگاه های اینورتر قادر به راه اندازی و ایست نرم موتور هستند. این ویژگی سبب می شود علاوه بر کم شدن تنش های الکتریکی در شبکه، از وارد شدن شوک های مکانیکی به بار هم جلوگیری شود. استهلاک سریع قسمت های مکانیکی ، مانند بلبرینگ ها ، کوپلینگ ها و گیربکس صنعتی از مشکلاتی است که شوک مکانیکی می تواند به وجود بیاورد. راه اندازی نرم هزینه های نگهداری را کاهش داده و افزایش عمر مفید موتور و بار را درپی دارد. جریان کشیده شده از شبکه در هنگام راه اندازی موتور با استفاده از دستگاه، کمتر از 10درصد جریان نامی موتور است.

4- بهبود ضریب توان سیستم
دستگاه های کنترل دور موتور با استفاده از روش کنترلی مناسب، ضریب توان سیستم را بهبود می دهند وبنابراین نیاز به تابلوهای خازنی بهبود ضریب توان ندارند.

5- کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری
در صورتی که نیاز بار ایجاب کند، موتور می تواند با استفاده از دستگاه کنترل دور، در دورهای پایین کارکند. از مزایای کار در دورهای کم کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری بخش هایی مانند بیرینگ ها، شیرهای تنظیم کننده و دمپرها است.

6- بهبود محیط و شرایط کاری
یک دستگاه کنترل دور قادر است محدوده ی تغییرات دور، گشتاور و توان قابل کنترل را نسبت به سایر روش های مکانیکی تغییر دور، به میزان قابل توجهی کاهش دهد. به عنوان مثال می توان سرعت خط نقاله را با سرعت کار مجموعه هماهنگ کرد. کاهش دبی سیال و هوا در پمپ ها و فن ها نیز می تواند سبب کاهش نویز محیط گردد. همچنین از مسائلی همچون لرزش و تنش های مکانیکی نیز جلوگیری خواهد شد.

کاربردهای گشتاور ثابت و کاربردهای گشتاور متغیر چیست؟
کاربردهای گشتاور ثابت شامل نوار نقاله، کمپرسور و بالابرها است. کاربردهای گشتاور متغیر شامل پمپ ها و فن ها می شود.

چرا درایوهای معمولی برای فن ها و پمپ ها به اندازه کافی قوی هستند؟
درایوهای معمولی برای فن ها و پمپ ها به اندازه کافی قوی هستند زیرا دارای نرخ اضافه بار فعلی 120 درصد برای یک دقیقه هستند و همچنین می توانند با جریان 100 درصد به طور مداوم کار کنند.

منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/2601/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86/%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D8%A7%DB%8C%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%AA%D8%B1-vfd/%D8%A7%DB%8C%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%AA%D8%B1-%D8%B3%D9%86%DA%AF%DB%8C%D9%86-%DA%A9%D8%A7%D8%B1



:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 27 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

گیربکس های حلزونی به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارند، جزو پرطرفدارترین انواع گیربکس صنعتی در بازار ایران به شمار می روند. از جمله مزایای اصلی این گیربکس ها اندازه کوچک، قابلیت نصب به روش های مختلف و خاصیت عدم برگشت پذیری در نسبت های بالای 40 است. از این گیربکس ها در طیف وسیعی از صنایع مانند ماشین آلات صنعتی، بالابرها، سیستم نوار نقاله و ... استفاده می شود، اما انتخاب گیربکس با مشخصات متناسب با هر کاربرد، کمی سخت و پیچیده است. به همین علت شرکت های تولید کننده گیربکس، به همراه محصولات خود کاتالوگ گیربکس حلزونی را نیز ارائه می دهند.

اطلاعات موجود در کاتالوگ گیربکس حلزونی
کاتالوگ گیربکس حلزونی هر شرکت شامل اطلاعات دقیقی از انواع مختلف این گیربکس ها، اندازه ها (سایز گیربکس)، مشخصات فنی و ویژگی های کلیدی گیربکس حلزونی است و به مشتریان در انتخاب گیربکس حلزونی متناسب با نیاز خود کمک می کند. همچنین کاتالوگ ها امکان مقایسه انواع مختلف گیربکس حلزونی یک برند را در اختیار مشتریان قرار می دهند تا با مقایسه مشخصات فنی مانند نسبت دنده، ظرفیت گشتاور، ابعاد گیربکس و شفت های ورودی و خروجی، روش های نصب، راندمان گیربکس، انواع الکتروموتور قابل استفاده و ... انتخاب آگاهانه تر و دقیق تری داشته باشند.

علاوه بر مشخصات فنی، داخل هر کاتالوگ گیربکس حلزونی اطلاعات مفیدی راجع به روغن کاری گیربکس، روش های تعمیر و نگهداری، شرایط گارانتی و طول عمر محصولات نیز یافت می شود. در این مقاله راجع به شرکت های مختلف تولید کننده گیربکس حلزونی اعم از تولید کنندگان گیربکس ایرانی، اروپایی و چینی توضیحات مختصری ارائه می کنیم و کاتالوگ محصولات آن شرکت را در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

کاتالوگ گیربکس حلزونی بر اساس برند
بهترین برندهای تولید کننده گیربکس حلزونی حال حاضر که در بازار ایران یافت می شوند عبارتند از:

کاتالوگ گیربکس سهند اصفهان
کاتالوگ گیربکس شاکرین اصفهان
کاتالوگ گیربکس ایلماز ترکیه سری E
کاتالوگ گیربکس رهنما
کاتالوگ انواع گیربکس چینی
کاتالوگ گیربکس SITI ایتالیا
کاتالوگ گیربکس رستمی
کاتالوگ گیربکس شاکرین صنعت سپاهان
برای دانلود کاتالوگ گیربکس حلزونی بر اساس برند تولید کننده با ما همراه باشید.

کاتالوگ گیربکس حلزونی سهند اصفهان
گیربکس سهند دور اصفهان که به اختصار با نام گیربکس سهند یا گیربکس سهند اصفهان نیز شناخته می شود، از جمله بهترین برندهای تولید کننده انواع گیربکس صنعتی در بازار ایران است که در زمینه تولید انواع گیربکس حلزونی، گیربکس هلیکال و انواع گیربکس های صنعتی با کاربردهای خاص فعالیت می کند.

گیربکس های حلزونی سهند در چهار سری VF، MVF، U و W تولید می شوند و با مشاهده کاتالوگ گیربکس حلزونی سهند می توانید مشخصات فنی این گیربکس ها را با یکدیگر مقایسه نمایید. همچنین مقاله راهنمای انتخاب گیربکس کتابی، اطلاعات مفیدی راجع به انواع گیربکس مکعبی در اختیار شما قرار می دهد.

 

کاتالوگ گیربکس حلزونی شاکرین اصفهان
شرکت شاکرین اصفهان نیز یکی دیگر از برترین تولید کنندگان گیربکس ایرانی است گیربکس های حلزونی شاکرین در دو سری VF و SHRV تولید می شوند و از طریق لینک زیر می توانید کاتالوگ گیربکس حلزونی شاکرین اصفهان را دانلود نمایید. شرکت گیربکس شاکرین اصفهان علاوه بر تولید گیربکس های حلزونی، انواع گیربکس هلیکال را هم تولید می نماید.

 

کاتالوگ گیربکس حلزونی ایلماز
تقریباً برای تمام افرادی که با تجهیزات صنعتی سر و کار دارند، گیربکس ایلماز نامی آشنا و شناخته شده است. این شرکت در زمینه تولید انواع گیربکس صنعتی و موتور گیربکس فعالیت دارد و گیربکس های حلزونی این شرکت تحت عنوان سری E تولید می شوند. با توجه به تعداد زیاد محصولات این برند، بررسی مشخصات از روی کاتالوگ می تواند به شناخت بیشتر ویژگی های هریک از گیربکس های حلزونی ایلماز کمک زیادی نماید. اگر مایلید در خصوص نسبت دنده گیربکس های حلزونی اطلاعات بیشتری کسب کنید، پیشنهاد می کنیم مقاله نسبت تبدیل گیربکس حلزونی را مطالعه فرمایید. برای دانلود کاتالوگ گیربکس حلزونی ایلماز بر روی لینک زیر کلیک کنید.

کاتالوگ گیربکس حلزونی رهنما
گیربکس رهنما یکی دیگر از تولیدکنندگان گیربکس های ایرانی است که انواع گیربکس های حلزونی را در دو سری VF و VFU (مکعبی) تولید می نماید. کاتالوگ گیربکس حلزونی رهنما نیز مانند سایر برندهای گفته شده حاوی مطالب مفیدی در خصوص راهنمای انتخاب گیربکس، نحوه نصب، مشخصات فنی، روانکاری و سایر اطلاعات کاربردی این محصولات است.

 

کاتالوگ گیربکس حلزونی چینی
گیربکس های حلزونی چینی که بیشتر تحت عنوان گیربکس NMRV شناخته می شوند، این روزها طرفداران زیادی میان صنعتگران پیدا کرده اند. البته به دلیل تعداد زیاد برندهای تولید کننده گیربکس چینی نمی توان برند مشخصی را نام برد ولی بر اساس کاتالوگ گیربکس حلزونی چینی می توان مشخصات مورد نیاز را با محصول مورد نظر خود تطبیق دهید. کاتالوگ گیربکس حلزونی چینی را از طریق لینک زیر می توانید دانلود کنید.

 

آخرین مورد از لیست تولید کنندگان گیربکس حلزونی، مربوط به گیربکس شاکرین صنعت سپاهان است؛ این شرکت در حال حاضر در زمینه تولید انواع گیربکس VF و مکعبی فعالیت دارد ولی هنوز کاتالوگ گیربکس حلزونی شاکرین صنعتی سپاهان را منتشر نکرده است. به همین علت می توانید با کارشناسان وبسایت کالا صنعتی تماس گرفته و از مشخصات این گیربکس ها اطلاع یابید.

نتیجه گیری

انتخاب گیربکس مناسب باید بر اساس پارامترهای مختلفی انجام شود؛ از جمله این عوامل عبارتند از:

توان ورودی
دور ورودی
راندمان
نسبت تبدیل
ضریب کار
گشتاور خروجی
دور خروجی
برخی از این اطلاعات را می توان از طریق پلاک خوانی گیربکس دریافت نمود ولی راه اصولی و دقیق تر برای بررسی مشخصات هر گیربکس حلزونی، مطالعه کاتالوگ آن محصول است. یکی از قسمت های وبسایت کالا صنعتی با نام بانک کاتالوگ به انواع کاتالوگ های تجهیزات صنعتی از برندهای مختلف اختصاص یافته است.

علاوه بر این کارشناسان کالا صنعتی همواره آمادگی ارائه مشاوره های تخصصی رایگان در مراحل مختلف انتخاب، خرید، نصب، راه اندازی، تعمیر و نگهداری انواع گیربکس حلزونی، به شما عزیزان را دارند؛ با ما در ارتباط باشید.

 منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3/1893/%DA%A9%D8%A7%D8%AA%D8%A7%D9%84%D9%88%DA%AF-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D8%AD%D9%84%D8%B2%D9%88%D9%86%DB%8C



:: بازدید از این مطلب : 80
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

تولیدی را تأمین می‌کنند. این الکتروموتورها با استفاده از اصل القای الکترومغناطیس، روتور را به چرخش درآورده و میدان مغناطیسی الکتروموتور سه‌فاز به‌وسیله سیم‌پیچ استاتور ایجاد می‌شود

در صورتی‌که سیم‌پیچ الکتروموتور آسیب‌دیده باشد، موتور قادر به تأمین سرعت و گشتاور لازم نخواهد بود و تحت بار آسیب می‌بیند؛ بنابراین آموزش سیم‌پیچی موتور سه‌فاز یکی از اقدامات ضروری برای تمامی افراد و صنایعی است که با این موتورها سروکار دارند. در این مقاله به معرفی انواع سیم‌پیچ و روش‌های سیم‌پیچی الکتروموتور سه‌فاز و همچنین محاسبات و رسم دیاگرام آن پرداخته‌ایم؛ با ما همراه باشید. همچنین در مقاله تست سیم‌پیچ موتور سه‌فاز روش‌های کاربردی جهت عیب‌یابی سیم‌پیچ‌های موتور بیان شده و مطالعه آن را پیشنهاد می‌کنیم.

انواع سیم‌پیچی موتور سه‌فاز
به‌ طور کلی انواع سیم‌پیچی موتور سه‌فاز به دو دسته سیم‌پیچ استاتور و روتور تقسیم‌بندی می‌شوند؛ سیم‌پیچ استاتور ثابت بوده و وظیفه تولید میدان مغناطیسی دوار، از جریان سه‌فاز ورودی را بر عهده دارد. روتور این موتورها در دو نوع تولید می‌شود:

روتور قفس سنجابی
روتور سیم‌پیچی شده
بیشتر الکتروموتورهای سه‌فاز موجود در ایران، از نوع روتور قفس سنجابی هستند؛ این روتور به شکل یک سیلندر استوانه‌ای‌شکل بوده و دارای میله‌هایی از جنس رسانا (اغلب مسی) است که به روش القایی کار می‌کنند. سیم‌پیچ‌های استاتور نیز با آلیاژهای مختلفی تولید می‌شود. مرغوب‌ترین سیم‌پیچ‌ها از جنس مس بوده و رسانایی و طول عمر بالایی دارند؛ اما ممکن است بعضی از تولیدکنندگان الکتروموتور برای کاهش هزینه‌ها از سیم‌پیچ‌های آلومینیومی استفاده کنند که در مقایسه با سیم‌پیچ‌های مسی کیفیت پایین‌تری دارند. هدف این مقاله بررسی سیم‌پیچی استاتور است؛ بنابراین در ادامه هر جا نامی از سیم‌پیچی موتور سه‌فاز به میان آمد، منظور سیم‌پیچی استاتور است.

انواع روش‌های سیم‌پیچی موتور سه‌فاز
برای ساخت استاتور الکتروموتور سه‌فاز، ورقه‌های آهنی سیلیس دار را به نحوی روی‌هم قرار می‌دهند که شیارهایی را تشکیل دهند؛ به این شیارها اسلات نیز گفته می‌شود. در موتورهای سه‌فاز برای هر فاز ورودی یک گروه سیم‌پیچ داریم که درون اسلات‌ها قرار می‌گیرند. برای ایجاد میدان مغناطیسی دوار در استاتور باید دو شرط زیر رعایت شود:

سه گروه سیم‌پیچ 120 درجه اختلاف فاز الکتریکی داشته باشند.
سیم‌پیچ‌ها 120 درجه اختلاف مکانی با هم داشته باشند.
در حالت عادی فازهای ورودی از برق شبکه، 120 درجه الکتریکی اختلاف فاز با یکدیگر دارند و شرط اول رعایت شده است؛ اما اختلاف مکانی کلاف‌ها باید هنگام سیم‌پیچی موتور انجام شود. روش‌های مختلفی برای سیم‌پیچی الکتروموتور سه‌فاز وجود دارد؛ از جمله:

سیم‌پیچی یک‌طبقه
سیم‌پیچی دوطبقه
سیم‌پیچی گام کامل
سیم‌پیچی گام کسری
سیم‌پیچی زنجیری
سیم‌پیچی متحدالمرکز
مزایای سیم‌پیچی دوطبقه نسبت به یک‌طبقه چیست؟
در سیم‌پیچی یک‌طبقه، داخل هر شیار استاتور یک کلاف سیم‌پیچ قرار می‌گیرد؛ اما در سیم‌پیچی دوطبقه، در هر شیار استاتور دو کلاف مختلف قرار دارند. سیم‌پیچی دوطبقه مزایای بیشتری داشته و رایج‌تر است؛ از جمله مزایای سیم‌پیچی دوطبقه نسبت به یک‌طبقه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

در سیم‌پیچی دوطبقه، پیشانی کلاف‌ها کاهش‌یافته و در نتیجه سیم‌پیچ وزن کم‌تری دارد؛ با کاهش وزن، قیمت سیم‌پیچ نیز ارزان‌تر می‌شود.
با کاهش پیشانی کلاف‌ها، مقاومت اهمی سیم‌پیچ کاهش‌یافته، موتور کم‌تر داغ می‌شود و راندمان افزایش می‌یابد.
در سیم‌پیچی دوطبقه به روش گام کسری، می‌توان یکی از مزاحم‌ترین هارمونیک‌های موتور (هارمونیک 3) را حذف کرد.
گام سیم‌پیچی چیست؟
دو نوع گام در موتورهای سه‌فاز وجود دارد؛ گام سیم‌پیچی و گام قطبی.

گام سیم‌پیچی یا گام کلاف، فاصله دو بازوی یک کلاف را بر حسب تعداد شیارهای استاتور نشان می‌دهد؛ یعنی اگر ابتدای کلاف در شیار 1 قرار بگیرد، گام سیم‌پیچی مشخص می کند که انتهای آن کلاف باید در کدام شیار باشد.
گام قطبی مشخص‌کننده تعداد شیارهایی از استاتور است که توسط هر قطب پوشش داده می‌شود.
در سیم‌پیچی به روش گام کامل، گام سیم‌پیچ و گام قطبی با هم برابر هستند؛ ولی در سیم‌پیچی گام کسری، معمولاً مقدار گام سیم‌پیچی از گام قطبی کمتر است.

تفاوت سیم‌پیچی زنجیری و متحدالمرکز در چیست؟
در سیم‌پیچی زنجیری (زنجیره‌ای)، کلاف‌ها با اندازه‌های مساوی پیچیده می‌شوند؛ ولی در سیم‌پیچی متحدالمرکز، باید کلاف‌ها را در اندازه‌های نامساوی پیچید. در سیم‌پیچی زنجیری، مجموع طول کلاف‌ها کمتر از متحدالمرکز بوده و به همین علت اقتصادی‌تر هستند. درحالی‌که در سیم‌پیچی متحدالمرکز چون گام هر گروه از کلاف‌ها با یکدیگر متفاوت است، اندازه آن‌ها نیز با یکدیگر تفاوت دارد. از سیم‌پیچی متحدالمرکز بیشتر برای الکتروموتور تک‌فاز استفاده می‌شود.

محاسبات لازم برای سیم‌پیچی موتور سه‌فاز
مهم‌ترین مقادیری که در طراحی نقشه و سیم‌پیچی موتور سه‌فاز باید محاسبه شوند، مربوط به گام قطبی، گام سیم‌پیچ، تعداد قطب‌ها، زاویه الکتریکی شیار و شیار شروع هر فاز است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

محاسبه گام قطبی
گام قطبی را با Yp نمایش داده و بر اساس فرمول زیر به دست می‌آید:

Yp= Z/2P

در این فرمول، Yp گام قطبی، Z تعداد شیارهای استاتور و 2P تعداد قطب‌های موتور است. تعداد قطب‌های موتور توسط شرکت سازنده در پلاک یا کاتالوگ محصول مشخص می‌شود.

زاویه الکتریکی شیار
زاویه الکتریکی شیار، بیان‌کننده آن است که هر شیار با شیار قبل از خود چند درجه الکتریکی اختلاف‌فاز دارد و با Aez نشان داده می‌شود:

Aez=360P/Z

در این فرمول P برابر با نصف تعداد قطب‌های موتور و Z تعداد شیارهای استاتور است.

تعداد شیار در هر قطب از هر فاز
پارامتر بعدی تعداد شیار در هر قطب از هر فاز است که با q نشان‌داده‌شده و با فرمول زیر به دست می‌آید:

q=Z/2P*m

در این فرمول Z تعداد شیارهای استاتور، 2P تعداد قطب‌های موتور و m تعداد فازها است. بر اساس مقدار q گروه کلاف‌ها را سیم‌پیچی می‌کنیم.

شیار شروع فازها
برای اینکه بدانیم سیم‌پیچ هر فاز را از کدام شیار باید شروع کنیم از فرمول‌های زیر استفاده می‌کنیم:

(شروع فاز اول)L1= 1
(شروع فاز دوم)L2= 1 + (ez/120)
(شروع فاز سوم)L3= 1+ (ez/240)

سربندی کلاف‌های موتور سه‌فاز
دو نوع سربندی در سیم‌پیچی الکتروموتور سه‌فاز استفاده می‌شود که در شکل زیر می‌بینید.

 

اگر انتهای کلاف یک را به ابتدای کلاف دو و انتهای کلاف دو را به ابتدای کلاف 3 متصل کنیم، سربندی از نوع اتصال نزدیک است؛ اما اگر انتهای کلاف یک را به انتهای کلاف دو و ابتدای کلاف دو را به ابتدای کلاف 3 متصل نماییم، سربندی از نوع اتصال دور است. برای تشخیص نوع سربندی از فرمول زیر استفاده می‌کنیم:

G=T*Z/2*q*m

در فرمول بالا T تعداد طبقات سیم‌پیچی، Z تعداد شیار استاتور، q تعداد شیار در هر قطب از هر فاز و m تعداد فازهای ورودی است:

اگر G=P بود اتصال نزدیک،
ولی اگر G=2P بود اتصال از نوع دور خواهد بود.
با استفاده از این محاسبات می‌توانیم به مرحله بعد که طراحی دیاگرام و نقشه سیم‌پیچی موتور است برویم. به‌خاطر داشته‌باشید که سربندی کلاف‌ها، با سربندی ترمینال موتور جهت راه اندازی متفاوت است؛ در همین راستا پیشنهاد می‌شود مقاله سربندی الکتروموتور سه‌فاز را مطالعه فرمایید.

نقشه سیم‌پیچی موتور سه‌فاز
برای طراحی نقشه سیم‌پیچی موتور سه‌فاز بهتر است به‌صورت عملی و با طرح یک مثال شروع کنیم.

مثال شماره یک: طراحی و ترسیم دیاگرام و نقشه سیم‌پیچی موتور سه‌فاز دارای 24 شیار و 4 قطب به‌صورت 1 طبقه به روش زنجیری با گام کامل.

1) ابتدا گام قطبی را محاسبه می‌کنیم:

Yp= Z/2P = 24/4 = 6

بنابراین، هر قطب دارای 6 شیار است.

2) سپس تعداد شیارهای هر فاز در یک قطب را حساب می‌کنیم:

q=Z/2P*m = 24/4*3 = 2

در این مثال q برابر 2 است؛ یعنی گروه سیم‌پیچ هر فاز، از دو کلاف تشکیل شده است.

3) برای اینکه شیار شروع هر فاز را محاسبه کنیم، به زاویه الکتریکی شیارها نیاز داریم:

Aez=360P/Z = 360*2/24 = 30

زاویه الکتریکی بین هر شیار 30 درجه است.

4) شیار شروع فاز اول (L1 یا U) را یک در نظر می گیریم:

L1 = 1

5) اسلات شروع فاز دوم (L2 یا V) را بر اساس فرمول زیر محاسبه می‌کنیم:

L2 = 1 + 120/ez = 1+ (120/30) = 5

6) در نهایت، شیار شروع فاز سوم (L3 یا W) را نیز بدست می آوریم:

L3 = 1 + 240/ez = 1+ (240/30) = 9

7) نوع اتصال و سربندی کلاف‌های موتور نیز باید مشخص شود:

G=T*Z/2*q*m = 1*24/2*2*3 = 2
2=P : اتصال نزدیک

حالا برای ترسیم دیاگرام، کلاف‌ها را به شکل زیر نام‌گذاری می‌کنیم.


جمع‌بندی

در این مقاله به آموزش انواع روش‌های سیم‌پیچی موتور سه‌فاز، محاسبات لازم برای آن‌ها و ترسیم دیاگرام بر اساس یک مثال عملی پرداختیم. با این‌حال این موضوع نیاز به تخصص و مطالعات بیشتری داشته و برای درآوردن سیم‌های سوخته از داخل استاتور نیز باید علاوه بر دانش تخصصی، مهارت بالایی داشته باشید. به همین علت، پیشنهاد می‌کنیم برای تعویض سیم‌پیچی موتور سه‌فاز با کارشناسان کالا صنعتی در ارتباط باشید تا به‌صورت رایگان از مشاوره تخصصی این مجموعه بهره‌مند شوید.

آیا سیم پیچی الکتروموتور کار ساده ای است؟
در ساختار ماشین های الکتریکی از سیم پیچ های با آلیاژهای مس، آلومینیوم و.. استفاده می شود و این سیم پیچ ها در برابر اضافه جریان و حرارت بسیار آسیب پذیر هستند و در صورت بروز مشکل برای آنها می بایست موتورهای الکتریکی را برای بار دیگر سیم پیچی نمود. از این رو پیشنهاد می شود حتماً این کار را به متخصص واگذار نمایید تا مشکلی پیش نیاید.

تعداد طبقات در سیم پیچی چیست؟
اگر در سیم پیچی الکتروموتورها ، در هر شیار استاتور یک بازوی کلاف قرار بگیرد یک طبقه و اگر تعداد بازوها در هر شیار بیش از یک باشد ، چند طبقه می گویند. متداول ترین سیم پیچی چند طبقه در الکتروموتور سه فاز، سیم پیچی دو طبقه است که دو بازو در هر شیار قرار می گیرد. سیم پیچی در اکثر ماشین های سه فاز صنعتی ( قدرت متوسط و بالا ) به روش دو طبقه انجام میگیرد .

منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1/464/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%B3%DB%8C%D9%85-%D9%BE%DB%8C%DA%86%DB%8C-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%B3%D9%87-%D9%81%D8%A7%D8%B2



:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

در این مقاله قصد داریم در مورد اهمیت استفاده الکتروموتور ترمزدار، کاربردها و همچنین انواع ترمز الکتروموتور صحبت کنیم. اگر شما هم در مورد این موارد کنجکاو هستید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. ضمناً برای مشاهده مشخصات و خرید انواع الکتروموتورها می توانید به وبسایت کالا صنعتی مراجعه نمایید.

ترمز الکتروموتور چیست؟
ترمز الکتروموتور، یک قطعه مکانیکی است که به دینام متصل می شود و در صورتی که برق آن قطع شود، سرعت شفت را کاهش داده و یا حرکت آن را به طور کلی متوقف می کند. بدیهی است که اگر یک الکتروموتور بدون ترمز از منبع برق خود جدا شود، بعد از مدتی محور آن از حرکت باز می ایستد؛ ولی برای کاهش ایمن سرعت الکتروموتور و توقف آن در مدت کوتاهتری از حالت طبیعی، باید از ترمز الکتروموتور استفاده نماییم.

 

ترمز موتور الکتریکی

کاربرد الکتروموتورهای ترمزدار
الکتروموتورهای ترمزدار به علت کنترل دقیق که روی سرعت و توقف سریع و مطمئن دستگاه دارند، در بسیاری از صنایع استفاده می شوند. در ادامه برخی از کاربردهای الکتروموتورهای ترمزدار را نام می بریم:

انواع بالابرهای انسانی و ساختمانی؛ مانند موتور تکفاز بالابر
پله برقی
سرو موتورها (ServoMotors)
انواع آسانسورها
صنایع دارویی و غذایی
جرثقیل ها
نوار نقاله ها
دستگاه های بسته بندی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک
انواع ترمز الکتروموتور
ترمزهای الکتروموتور در مدل های مختلفی عرضه می شوند و می توان بر اساس پارامترهای مختلفی آن ها را دسته بندی کرد. الکتروموتورهای بر اساس نوع جریان و منبع تغذیه به موارد زیر تقسیم بندی می شوند:

جریان مستقیم (DC)
جریان متناوب (AC)
ترمز الکتروموتور تکفاز
ترمز الکتروموتور سه فاز
همچنین می توان انواع ترمز الکتروموتور را بر اساس نحوه عملکرد آن ها به گروه های زیر دسته بندی کرد:

ترمز مکانیکی
ترمز مغناطیسی
البته هریک از موارد بالا، خود شامل زیر گروه های مختلفی می شود که در ادامه به معرفی برخی از آن ها می پردازیم.

انواع ترمز الکتریکی

ترمز مکانیکی الکتروموتور
ترمز مکانیکی الکتروموتور، یکی از قدیمی ترین انواع ترمز الکتروموتور بوده و با اعمال نیروی مکانیکی اصطکاک بر محور خروجی موتور، آن را متوقف می سازد. در این ترمزها معمولاً از یک کالیپر ترمز یا دیسک ترمز که به شافت خروجی متصل شده، استفاده می کنند. ترمز مکانیکی الکتروموتور در موتورهایی که قدرت بسیار زیادی دارند و ممکن است سیستم ترمز الکتریکی قادر به توقف آن ها نباشد استفاده شده و اغلب به عنوان یک راه حل پشتیبان و در صورت بروز خطا در ترمز الکترومغناطیسی فعال می شود. همچنین اگر الکتروموتور با وجود بار نیاز به توقف داشته باشد (آسانسور و بالابر)، این نوع ترمز توصیه می شود. انواع این ترمزها شامل:

ترمز تسمه ای
ترمز تسمه ای یا نواری، ساده ترین نوع ترمز الکتروموتور هستند و اغلب به عنوان مکانیزمی برای جلوگیری از چرخش معکوس موتور استفاده می شوند. این مدل ترمزها دارای یک نوار انعطاف پذیر هستند که به دور یک درام چرخان پیچیده شده و انتهای آن از یک اهرم متحرک عبور می کند؛ با اعمال کشش به نوار، گشتاور اصطکاکی ایجاد شده و به عنوان ترمز عمل می کند.

ترمز درام
ترمزهای درام معمولاً در اتومبیل ها استفاده می شوند؛ در این ترمز با فشار آوردن لنت ها به سطح درام دوار، سرعت چرخش کاهش داده می شود. اجزای این ترمزها شامل درام ها، لنت، پیستون، فنر، یک مکانیزم تنظیم کننده و یک مکانیسم ترمز اضطراری است. سه مورد از پر مصرف ترین انواع ترمز درام، تک لنت، دو لنت و Duo-servo می باشد.
بزرگترین عیب ترمزهای درام این است که به مرور زمان و در اثر دمای بالایی که تولید می کند، لنت ها فرسوده شده و به مرور زمان از قدرت توقف ترمز کاسته می شود. که به صورت کامل در مقاله عیب یابی الکتروموتور در مورد این موضوع صحبت شده است.

منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1/1778/%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D8%AA%D8%B1%D9%85%D8%B2-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1

 



:: بازدید از این مطلب : 99
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

رولبرینگ کف گرد SKF
شرکت SKF از بزرگترین شرکت‌های تولید بلبرینگ، رولبرینگ، یاتاقان، آب بند و ... در دنیا است. دفتر مرکزی این شرکت در کشور سوئد قرار دارد و کارخانه‌های این شرکت در چندین کشور فعالیت می‌کنند. شرکت SKF در حال حاضر به عنوان پیشرفته‌ترین شرکت بلبرینگ سازی در دنیا شناخته شده است. محصولات SKF همواره از کیفیت‌های بسیار مطلوبی برخوردار هستند و به همین علت کارخانه‌های و صنایعی که کیفیت محصول برایشان مهم و ضروری می‌باشد، برند SKF یک انتخاب طبیعی برای آن‌هاست.

لوگو skf

رولبرینگ های کف گرد SKF به چهار دسته تقسیم می شوند:

رولبرینگ های استوانه‌ای کف گرد
رولبرینگ های سوزنی کف گرد
رولبرینگ های مخروطی کف گرد
رولبرینگ های کروی کف گرد
محصولات پیشنهادی:خرید رولبرینگ کروی SKF
رولبرینگ های کف گرد استوانه‌ای
رولبرینگ های کف گرد استوانه‌ای SKF قادر هستند بارهای محوری سنگین و بارهای ضربه‌ای را تحمل کنند.

رولبرینگ های کف گرد استوانه ای

ویژگی‌های رولبرینگ کف گرد استوانه‌ای SKF
طراحی قابل تفکیک
طول عمر بالا
طرح‌ها و انواع رولبرینگ های کف گرد استوانه‌ای SKF
رولبرینگ های سری 811 و 812 یک ردیفه
به طور کلی رولبرینگ های کف گرد استوانه‌ای به صورت تک جهته موجود هستند و می‌توانند بارهای محوری را فقط در یک جهت تحمل کنند. این رولبرینگ ها عمدتاً در کاربردهایی استفاده می‌شوند که بلبرینگ‌های کف گرد ظرفیت حمل بار کافی را ندارند.

رولبرینگ کف گرد استوانه ای

رولبرینگ های سری 893 و 894 دو ردیفه
این رولبرینگ های کف گرد استوانه‌ای قادر هستند بارهای محوری را در هر دو جهت تحمل کنند.

رولبرینگ کف گرد استوانه ای سری 893

منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/2618/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%B2%D9%85-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%B7/%D8%B1%D9%88%D9%84%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%86%DA%AF/%D8%B1%D9%88%D9%84%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%86%DA%AF-%DA%A9%D9%81-%DA%AF%D8%B1%D8%AF/%D8%B1%D9%88%D9%84%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%86%DA%AF-%DA%A9%D9%81-%DA%AF%D8%B1%D8%AF-skf



:: بازدید از این مطلب : 105
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

در صنايع توليد مواد شوينده پمپ استيل و لوب پمپ بيشترين کاربرد را دارد. اگر به دنبال يک پمپ استيل برای پمپاژ مواد شوينده هستيد، با ما همراه باشيد. در مقاله زير مزيت پمپ های لوب و دنده ای به طور کامل شرح داده شده است. کالا صنعتی به عنوان نمايندگی لوب پمپ بهترين خدمات مشاوره ای و فروش را به شما ارائه خواهد داد. بسياری از مردم تفاوت بين صابون ها و پاک کننده ها را نمی دانند. اگرچه هر دو اين دو ماده از گروه سورفاکتانت ها هستند اما اين دو ماده دارای تفاوت های آشکاری می باشند.

صابون های از موادی تشکيل شده اند که در طبيعت موجود می باشند. پاک کننده ساخته دست انسان می باشند و معمولا مواد آن در طبيعت يافت نمی شود. مواد پاک کننده در طول جنگ جهانی دوم ساخته شد زيرا در اين برهه زمانی مقدار صابون به شدت کاهش پيدا کرده بود. از اينجا بود که مواد شوينده مايع مورد توجه قرار گرفت و لوب پمپ برای پمپاژ اين سيالات معرفی شد. در زمينه سازگاری با محيط زيست اکثر متخصصان بر اين عقيده هستند که صابون ها مواد بهتری نسبت به پاک کننده ها می باشند. پاک کننده ها مواد بسيار سمی و مضری برای ماهی ها می باشند. يکی از معايب صابون ها نيز ايجاد يک فيلم سيال غير قابل حل می باشد که موجب از بين رفتن مواد معدنی آب می شود. بسياری از پاک کننده ها برای شستشو لباس ها استفاده می شود زيرا اين مواد قابليت حلاليت بهتری در آب دارد و همچنين موجب کاهش کيفيت آب خروجی نمی شود.

راهنمای عمومی
در اين قسمت در مورد لوب پمپ برای پمپاژ مايع ظرفشويی و بازه عملکردی آن ها صحبت می شود. همچنين در مورد انتخاب گزينه های مناسب برای استفاده با صابون يا مواد پاک کننده صحبت می شود. با توجه به دامنه گسترده صابون ها و مواد پاک کننده، تعداد زيادی پمپ در لول های مختلف وجود دارد که قابليت کار با اين مواد را دارند. فرآيند توليد شامل نمونه سازي، تهيه مواد اوليه، بازيافت، محصول نهايی و سرويس های پشتيبانی می شود. زمينه های کاربردی استفاده از پمپ های مايع پاک کننده عبارتند از مخلوط کننده ها، خشک کننده ها، ترکيب کننده ها، بازيافت کننده ها، جدا کننده ها و جا به جا کننده ها می باشند. در جدول زير نوع ماده پاک کننده و مدل لوب پمپ برای استفاده ارائه شده است. برای دریافت مشخصات فنی و قیمت پمپ آب کشاورزی با کارشناسان فروش در تماس باشید.

لوب پمپ

محصولات پیشنهادی: قيمت پمپ روغن داغ
فرآيند پاک کنندگی
قبل از شناخت لوب پمپ بايد با مشخصات مواد شوينده آشنا شويم. ساختار صابون ها و پاک کننده طوری است که زمانی که در آب حل می شوند می توانند کثيفی و آلودگی را از سطح پوست انسان، لباس ها و ساير جامدات بردارند. فرآيند به نظر ساده برداشتن کثيفی از روی سطوح در واقعيت پيچيده می باشد. مراحل برداشت کثيفيی از روی سطوح شامل موارد زير است:

در ابتدا بايد محيط مد نظر خود را به وسيله آب خيس کنيد. نفوذ آب به تمام تار و پود اجسام بسيار مهم و ضروری می باشد. پاک کننده ها موجب گسترش بيتشر رطوبت در سطوح جامد با افزايش تنش سطحی می شوند. وابستگی مولکول های پاک کننده نسبت به مولکول های موادی مورد نظر برتری دارد و موجب کاهش سطح آلودگی در مواد جامد می شود. البته با توجه به اينکه حلال در مواد شوينده آب است، بايد توجه داشت که لوب پمپ مورد استفاده حتماً استيل و ترجيهاً استيل 316 باشد تا تغييری در خواص سيال ايجاد نکند. جذب يک لايه از صابون يا پاک کننده در سطح بين آب و سطح جامد که موحب پاکسازی سطوح جامد می شود. با توجه به باردار بودن سطوح پاک کننده، سطح ماده جامد نيز به صورت قطبی در آمده و به اين ترتيب جذب مواد پاک کننده صورت می گيرد.

مواد جامد در آب پخش می شوند. در اين مرحله با کمک تحريک مکانيکی و ايجاد دمای بالا تسهيل می شود. در موارد مربوط به صابون توالت، بر اثر حرکت های دست ها خاک در درون کف صابون پخش می شود. يکی از مراحل پاکسازی سطح، جلوگيری از بازگشت خاک به سطح می باشد. صابون ها و مواد پاک کننده آلودگی را در يک پوشش محافظت شده قرار می دهند و به اين ترتيب مواد آلوده از سطح جامد جدا شده و ديگر با پوست در اتباط نيستند. در برخی مواد از يکسری مواد روغنی و گريس برای جداسازی سطح آلودگی از سطح جامد استفاده می شود تا احتمال بازگشت آلودگی به سطح به صفر برسد. در واقع مراحل پاکسازی شامل جداسازی آلودگی ها و قرار دادن آن ها در يک فيلم سيال نازک می باشد که با شستشو با آب از سطح جدا می شود.

ذرات روغن به صورت قطره هايی از سطح جدا شده و در مواد پاک کننده حل می شوند. لکه های پروتيينی مانند تخم مرغ، شير و خون به سختی با استفاده از مواد پاک کننده عادی جدا می شوند. اين مدل از پروتيين ها قابليت حلايت در آب را ندارند. اين مواد در برابر ورودی مواد پاک کننده به سطح شان مقاومت می کنند. با استفاده از آنزيم های پروتئوليتيک به همراه مواد پاک کننده می توان پروتيين ها را در آب حل کرد. به اين طريق می توان به سطح اين مدل از پروتيين ها نفوذ کرده و آن ها را از سطوح مشخص جدا کنيم. اين مدل از آنزيم ها ممکن است برای افراد دارای آلرژی خطرناک باشد. در زمانی که قطرات و ذرات روغن به صورت پايا و شرايط متناسب در مواد پاک کننده حل نشود، اين قطرات دوباره به يکديگر متصل شده و به صورت ذرات بزرگتری در سطوح تميز شده قرار می گيرند.

در شستشو لباس ها و پارچه ها، ذرات ريز آلودگی با راحتی بيشتری در شکاف های کوچک قرار می گيرند و نسبت به ذرات بزرگتر راحت تر روی سطوح باقی می مانند. در شستشو پارچه ها و لباس ها، استفاده از روش پخش مواد پاک کننده بسيار اهميت دارد. در اين روش آلودگی با راحتی بيشتری از سطح پارچه جدا می شود. دانستن اين موارد برای انتخاب لوب پمپ به شما کمک شايانی خواهد کرد. برای عملکرد مناسب پاک کننده ها اين مواد بايد دارای ساختارهای شيميايی خاصی باشند. مولکول های آن ها بايد دارای ماده هيدروفوبيد که شامل اسيد چرب يا گروه های کربنی زنجيره طولانی باشند. گروه های کربی زنجيره طولانی شامل الکل های چرب يا الکيل بنزن می باشند. مولکول ها همچنين بايد دارای گروه هيدروفيليک مانند COONa يا گروه های سولفو مانند OSO3Na يا SO3Na يا اتيلن اکسيد با زنجيره بلند باشند.

ماده هيدروفيليک موجب حلاليت مولکول در آب می شوند. در مجموع گروه هيدروفوبيک به پارچه و ماده جامد متصل شده و گروه هيدروفيليک به آب متصل می شود. به همين دليل است که لوب پمپ استيل پيشنهاد می شود. اولين ماده پاک کننده صابون بود. به طور کلی می توان گفت هر ماده شيميايی که با آب مخلوط شده و اسيد های چرب را از سطح جدا کند، به عنوان يکی از مدل های صابون شناخته می شوند. اگرچه صابون ها بيشتر متمرکز بر روی موادی هستند که قابليت حلاليت در آب را داشته که موجب اثر متقابل اسيدهای چرب و فلزات آلکايی می شود. در موارد خاص نمک های اسيد چرب با آمونياک يا تريتنالامين برای استفاده خاص مانند آماده سازی اصلاح صورت استفاده می شود.

منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/793/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D9%BE%D9%85%D9%BE/%D9%BE%D9%85%D9%BE-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%BA%D9%84%DB%8C%D8%B8-%DA%A9%D8%B4/%D9%BE%D9%85%D9%BE-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%DB%8C/%D9%84%D9%88%D8%A8-%D9%BE%D9%85%D9%BE

 



:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

هد پمپ چیست؟
اولین مشخصه پمپ، هد پمپ است. هد یا همان ارتفاع ماکزیمم پمپ، حداکثر ارتفاعی است که یک پمپ می‌تواند سیال را پمپاژ کند. برای فهم بهتر تعریف هد پمپ بهتر است یک مثال ساده زده شود. فرض کنید یک پمپ آب روی زمین نصب شده است و به خروجی آن یک لوله عمودی متصل شده است. وقتی که پمپ قادر است آب را تا ارتفاع مشخصی مثلا حداکثر 10 متر در داخل لوله پمپاژ کند به این معنی است که هد پمپ 10 متر می‌باشد.
اما با این حال پمپ همیشه سیال را فقط بصورت عمودی پمپ نمی‌کند و در مسیر پمپاژ مسیرهای افقی و اصطکاک نیز وجود دارد که در هد کلی تاثیرگذار است.

ارتفاع استاتیک چیست؟
ارتفاع استاتیک مقدار مسافتی است که سیال از قسمت تخلیه پمپ تا مقصد طی می‌کند. هد کل پمپ در واقع از سه متغیر تشکیل شده است؛ ارتفاع استاتیک، مقدار اصطکاک داخل لوله‌ها و دیگری مقدار فشار تخلیه لازم.

دبی پمپ چیست؟
دبی پمپ، دومین مشخصه پمپ آب خانگی است که با استفاده از آن محاسبات پمپ را انجام می‌دهند؛ دبی یا آبدهی پمپ، مقدار حجم سیالی است که پمپ می‌تواند در زمان مشخصی پمپاژ کند. به عنوان مثال، زمانی که گفته می‌شود دبی یک پمپ آب ۵۰ لیتر بر دقیقه است، یعنی پمپ قادر است ۵۰ لیتر را در یک دقیقه از نقطه‌ای به نقطه دیگر انتقال دهد.

محاسبه هد پمپ
آیا می‌دانید محاسبه هد پمپ در کارخانه‌ها چطور انجام می‌شود؟ با توجه به اینکه شرکت‌های سازنده پمپ برای هر یک از محصولات خود اطلاعاتی شامل هد ماکزیمم، دبی ماکزیمم، توان و… را داخل کاتالوگ ارائه می‌کنند، بد نیست درباره نحوه محاسبه هد در کارخانه نیز اطلاعاتی داشته باشیم.
یکی از اطلاعات مهم قابل مشاهده در کاتالوگ‌ها، نمودار مشخصه پمپ است. اصلی‌ترین نمودار پمپ نیز مربوط به نمودار هد بر حسب دبی است که در آن مقدار هد پمپ به ازای دبی‌های مختلف می‌تواند ایجاد کند، نمایش داده می‌شود.
نمودارهای مشخصه پمپ از طریق تست آزمایشگاهی به‌دست می‌آیند؛ یعنی شرکت سازنده پمپ را به صورت تصادفی جدا کرده و تحت فشار راه‌اندازی می‌کند. سپس در فشارهای مختلف مقدار دبی اندازه‌گیری و ثبت می‌شود و پس از میانگین‌گیری و اتصال نقاط روی نمودار، منحنی بر حسب دبی استخراج می‌شود.

بررسی مشخصات و ویژگی‌های هر تجهیزاتی، قبل از خرید آن‌ها یکی از موارد مهم و ضروری است؛ چرا که باید بدانید با نیاز شما همخوانی دارد یا خیر. بررسی مشخصات و قابلیت‌های پمپ آب خانگی نیز به‌دلیل شناسایی بهتر آن و رفع نیازهای شما امری ضروری است. دو مشخصه مهمی که در پمپ‌ها وجود دارد، هد و دبی آن‌هاست. بررسی این دو این دو پارامتر اصلی به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که آیا می‌تواند پاسخگوی نیاز شما باشد یا خیر. اگر می‌خواهید بدانید هد و دبی چیست، در ادامه درباره این دو مشخصه بیشتر صحبت خواهیم کرد، اینکه هد و دبی پمپ چیست و در نهایت فرمول محاسبه هد و دبی پمپ را توضیح می‌دهیم.

محاسبه هد و دبی پمپ

همانطور که گفتیم، محاسبات پمپ به دو مولفه هد و دبی بستگی دارد؛ اما هد و دبی چیست؟ هد میزان توان پمپ برای پرتاب آب به ارتفاع بالاتر را نشان می‌دهد و دبی مقدار حجم آب پمپاژ شده در واحد زمان توسط پمپ را نمایش می‌دهد.
درست است که هنگام خرید پمپ آب، فروشنده با اطلاعاتی مثل تعداد طبقه و متراژ واحد می‌تواند پیشنهاد مناسب را ارائه دهد، اما بد نیست از نحوه محاسبه هد و دبی پمپ اطلاع داشته باشید تا در صورت نیاز انتخاب پمپ آب خانگی را شخصا انجام دهید. در این مقاله کالاصنعتی به فرمول محاسبه هد و دبی پمپ، فرمول‌ها و جداولی که در این زمینه وجود دارند، پرداخته است؛ به‌طوری که با خواندن آن می‌توانید به‌راحتی و بادقت هد و دبی مورد نیاز برای واحد ساختمانی را محاسبه کرد.

 



:: بازدید از این مطلب : 98
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

بلبرینگ موتور کولری جزء حیاتی هر موتور الکتریکی است که برای انتقال مداوم بارها از شفت به موتور و پشتیبانی از روتور طراحی شده است. خرابی این یاتاقان ها معمولاً منجر به تعمیرات گران قیمت موتور الکتریکی می‌شود. در این مقاله قرار است در مورد نحوه تعویض بلبرینگ موتور کولر آبی صحبت کنیم. تعویض بلبرینگ دینام کولر آبی بهتر است توسط افراد متخصص انجام شود ولی در صورتی که خود می خواهید این کار را انجام دهید در ادامه مراحل گام به گام آورده آن شده است. همچنین شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به انواع بلبرینگ دینام کولر با کارشناسان فروش کالا صنعتی در تماس باشید.

گام های تعویض بلبرینگ موتور کولر
انجام فرآیند تعویض بلبرینگ کولر آبی ممکن است در هزینه و زمان شما صرفه جویی کند. مطالبی که در ادامه آورده ایم راهنمای گام به گام تعویض بلبرینگ کولر است که با مطالعه این موارد می توانید در صورت داشتن ابزار مناسب، خودتان اقدام به تعویض بلبرینگ کولر آبی کنید. مهم ترین نکته هنگام تعویض بلبرینگ دینام کولر آبی، شناختن کامل موتور می باشد.

1) پیاده کردن موتور
اولین مرحله در تعویض بلبرینگ کولر آبی، پیاده کردن موتور است. باید تمامی اجزا الکتروموتور و پوسته و قطعات آن باز شود.

2) تمیز کردن شفت موتور
قبل از خارج کردن بلبرینگ، شفت موتور کولری را باید تمیز کرد. برای این کار می توان از دستمال و یا هر نوع اسپری شیمیایی برای موتور استفاده کرد.

 

3) خارج کردن بلبرینگ
در صورتی که از بیرینگ کش استفاده می‌شود، باید قطب مرکزی بیرینگ کش را در انتهای شفت قرار داد و پنجه های بیرینگ کش را به بلبرینگ متصل کرد. سپس دندانه های بیرینگ کش را محکم به بلبرینگ متصل کرد. با چرخاندن آچار متصل به بیرینگ کش، بلبرینگ موتور به آرامی از شفت خارج خواهد شد. در صورتی که بلبرینگ موتور کولر از شفت خارج نمی‌شود، باید باز هم به وسیله روان کننده و مواد دیگر شفت را تمیز کرد تا به خارج کردن بلبرینگ کمک کرد. شما می‌توانید انواع بیرینگ کش ها را به صورت اینترنتی در شرکت کالا صنعتی سفارش دهید. در صورت در اختیار نداشتن بیرینگ کش می‌توانید از ابزار کمکی استفاده کنید. بعد از خارج کردن بلبرینگ فرسوده باید بلبرینگ جدید را جایگزین کرد. در ادامه به مراحل جایگزین کردن بلبرینگ جدید اشاره شده است.

 

بعد از خرید بلبرینگ و قبل از نصب آن، باید علت خرابی بلبرینگ (مقاله 640) مورد بررسی قرار بگیرد زیرا ممکن است بدون بررسی علت خرابی و برطرف کردن آن، بلبرینگ جدید هم دچار خرابی زودرس شود. یکی از عواملی که در طول عمر بلبرینگ تاثیر زیادی دارد برند بلبرینگ است. ما در مقاله بهترین برند بلبرینگ، تمامی برند های موجود در بازار را مورد بررسی قرار دادیم.

گرم کردن بلبرینگ
برای تعویض بلبرینگ دینام کولر آبی، بهتر است ابتدا بلبرینگ را به وسیله بیرینگ گرم کن، 20 تا 50 درجه سانتی گراد گرم کرد. باید دمای افزایش بلبرینگ را هر لحظه چک کرد تا به بلبرینگ و روانکار داخل بلبرینگ آسیبی وارد نشود. بعد از گرم کردن بلبرینگ موتور کولر آبی باید اقدام به نصب آن کرد. شما می‌توانید برای درخواست انواع بیرینگ گرمکن با کارشناسان فروش کالا صنعتی در تماس باشید.

 

باید دقت کرد هنگام گرم کردن بلبرینگ، دمای بلبرینگ از 250 درجه فارنهایت (121 درجه سانتی گراد) نرود؛ زیرا در این صورت ممکن است به بلبرینگ آسیب وارد شود. دلیل استفاده از بیرینگ گرمکن و گرم کردن بلبرینگ و رولبرینگ، گسترش رینگ داخلی بلبرینگ است که کمک می کند تا بلبرینگ و رولبرینگ راحت تر روی شفت بلغزد و نصب راحت تری داشته باشد. در صورت نداشتن بیرینگ گرم کن می‌توانید از روش هایی مانند حمام روغن استفاده کنید و یا بدون گرم کردن بلبرینگ این اقدام را انجام دهید که کمی سخت تر از حالت گرم کردن خواهد بود.

استفاده از ابزار مناسب
برای نصب بلبرینگ موتور کولری باید از ابزارهای مناسب مانند چکش استفاده کرد. در صورت گرم کردن بلبرینگ برای جا گذاشتن بلبرینگ باید از دستکش مقاوم در برابر حرارت استفاده کرد. بعد از گرم کردن، بلبرینگ بسیار داغ است به صورتی که لمس بلبرینگ با دست خالی امکان پذیر نمی باشد. در صورت تصمیم به گرم کردن بلبرینگ و نبود دستکش مناسب، حتماً از ابزاری مانند انبر برای برداشتن بلبرینگ استفاده کنید.

 

نصب بلبرینگ
بعد از گرم کردن بلبرینگ باید اقدام به نصب آن کرد. هنگام نصب و تعویض بلبرینگ موتور کولر آبی باید توجه داشت شفت الکتروموتور کاملا تمیز و عاری از هرگونه آلودگی باید و در غیر این صورت آن را تمیز کرد. هنگام نصب و تعویض بلبرینگ موتور کولری، باید بلبرینگ جدید را تا انتها فشار تا ته محکم چفت شود.

اگر بلبرینگ به راحتی داخل شفت قرار نگرفت، می توان از ابزار نصب بلبرینگ برای حرکت دادن آن استفاده کرد. حتی اگر بلبرینگ موتور کولری قبل از نصب گرم شود، باز هم ممکن است بلبرینگ روی شفت گیر کند. همان‌طور که گفته شد می توان بلبرینگ را بدون گرم کردن و با استفاده از ابزار نصب مناسب هم بر روی شفت قرار داد فقط زمان بیشتری صرف می‌شود. شما می‌توانید کیت ابزار نصب بلبرینگ و رولبرینگ را به صورت آنلاین از فروشگاه اینترنتی کالا صنعتی سفارش دهید.

 

سرد شدن بلبرینگ
اگر قبل از نصب، بلبرینگ موتور کولری گرم شده باشد، بعد از قرار دادن بلبرینگ موتور کولری بر روی شفت باید کمی صبر کرد تا بلبرینگ سرد شود. بلبرینگ بعد از نصب همچنان گرم و شل می‌باشد و اگر بلافاصله بعد از نصب، موتور کولری را جا به جا کرد، ممکن است بلبرینگ از موقعیت خود جدا شود. خنک شدن بلبرینگ ها ممکن است بین 30 تا 60 دقیقه طول خواهد کشید.

در این مقاله در مورد نحوه تعویض بلبرینگ موتور کولری صحبت کردیم. توصیه ما این است که برای این کار از افراد متخصص کمک بگیرید ولی در صورت داشتن ابزار مناسب می توانید با مطالعه این مقاله بلبرینگ موتور کولری خود را تعویض کنید. همچنین در مقاله تعویض بلبرینگ الکتروموتور، نحوه تعویض بلبرینگ تمامی الکتروموتور های صنعتی صحبت کردیم. یکی از عوامل مهم در خرابی بلبرینگ ها، برند آن است. متاسفانه در بازار امروز بلبرینگ های تقلبی بسیار زیاد شده و تنها با خرید از فروشگاه های معتبر قادر به خرید بلبرینگ اصلی هستید. شما می توانید جهت خرید بلبرینگ ها در برند های مطرح با ضمانت اصالت با کارشناسان فروش کالا صنعتی در تماس باشید.

روش تعویض بلبرینگ موتور کولری چگونه است؟
1) پیاده کردن موتور

2) تمیز کردن شفت موتور

3) خارج کردن بلبرینگ یا رولبرینگ به وسیله بیرینگ کش و یا ابزار کمکی

بلبرینگ چیست؟
بلبرینگ ها و رولبرینگ ها یا به طور کلی یاتاقان ها از دو رینگ داخلی و خارجی و تعداد توپ (ساچمه دایره‌ای شکل) در بین دو رینگ تشکیل شده‌اند. بلبرینگ ها بین محور روتور و یاتاقان استاتور قرار می‌گیرند، به این صورت که یکی از رینگ ها ثابت است که در سمت یاتاقان به قسمت ساکن الکتروموتور جفت می‌شود و رینگ دوم متحرک است که روی محور روتور قرار می‌گیرد.

منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1/36/%D8%A8%D9%84%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D8%A8%D9%88%D8%B4-%D9%88-%DB%8C%D8%A7%D8%AA%D8%A7%D9%82%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1



:: بازدید از این مطلب : 107
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

دیتا مانیتورینگ صنعتی یا نظارت بر داده‌ها یک روش تجاری است که در آن داده‌های مهم تجاری به طور معمول با قوانین و استاندارد‌های کنترل کیفیت بررسی می‌شوند تا از بالا بودن کیفیت داده‌ها و سازگاری داده‌ها با استاندارد‌های از پیش تعیین شده اطمینان حاصل نمایند. راندمان پایین، بالا بودن ضایعات تولید، خرابی زود هنگام ماشین آلات و تاسیسات، سوختن ناگهانی الکتروموتور ها ناشی از قطع یا نارسایی سیستم کولینگ و قطع برق و زیان‌های ناشی از سهل انگاری پرسنل از چالش‌های مهم واحدهای تولیدی است. راه حل موثر برای تشخیص و پیشگیری از این چالش‌ها سیستم‌های مانیتورینگ صنعتی می‌باشد. سیستم های کنترل و مانیتورینگ صنعتی، امکاناتی از قبیل کنترل اتوماتیک و مشاهده لحظه به لحظه شرایط فرایندهای صنعتی را فراهم آورده و در صورت بروز مشکل آلارم می‌دهند.

 منبع:
:: بازدید از این مطلب : 116

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

تجهیزات اتوماسیون صنعتی مجموعه ای از ابزار و وسایل صنعتی اطلاق می شود که برای کنترل دور الکتروموتور به عنوان درایو یا اینورتر یا کلید هوایی و کلید اتومات و بسیاری تجهیزات مشابه در بازار شناخته می شود. کالا صنعتی با توجه به اینکه در انواع الکتروموتور دارای رنکینگ مناسب در بازار است، اینورتر یکی از پر مصرف ترین کالای اتوماسیون مرتبط به شمار می رود.
از اینورترها در چه مواردی استفاده می شود؟
اینورترها معمولا قطعات متحرک ندارند و به همین دلیل در طیف های مختلف و گسترده ای از ابزار های کاربردی مورد استفاده قرار می گیرند. از طیف های گسترده کاربرد اینورتر ها می توان به منبع تغذیه کامپیوتر ها و ابزارهای بزرگ حمل و نقل فله اشاره کرد. استفاده دیگری که از اینورترها می شود تامین جریان AC از منابع DC مثل پانل های خورشیدی یا باتری ها می باشد.

یک تعریف برای اینورترها بنویسید؟
اینورتر را می توان به عنوان یک نوسان ساز الکترونیکی با قدرت بالا توصیف نمود. دلیلی که باعث شده این وسیله اینورتر نام بگیرد عملی است که این دستگاه در جهت عکس مبدل AC به DC متداول انجام می دهد. اینورتر یا درایو AC به دستگاهی گفاه می شود که بتوان از طریق آن سرعت یک موتور AC سه فاز را بدون اینکه قدرت و گشتاور موتور کاهش یابد، کنترل نمود .طراحی اینورتر ها به گونه ای است که در ظرفیت های مختلفی ساخته می شوند. برای مثال برای موتوری که دارای توانی به اندازه 20 اسب بخار باشد، اینورتر HP20 مناسب تر از سایر اینورتر های موجود است.

 

از نظر ورودی اینورتر ها به چند بخش تقسیم می شوند؟
اینورتر ها از نظر ورودی آنها در دو بخش ساخته می شوند که دسته اول اینورتر تک فاز و دسته دوم اینورتر سه فاز است. البته ذکر این نکته الزامی است که خروجی تمام اینورتر های موجود سه فاز است؛ همینطور اینورترهایی که توانی بالاتر از 3 اسب بخار دارند،ورودی شان نیز سه فاز است.

چه زمانی با هشداری مبنی بر عدم استفاده از اینورترها جهت روشن نمودن لامپ های فلوئورسنت معمولی مواجه می شویم؟
ممکن است در بعضی اینورترها با هشداری مواجه شویم به ما بگوید از اینورتر موجود برای روشن کردن لامپ های فلوئور سنت استفاده نکنیم ؛ علت این هشدار این است که خازن تصحیح توان به روش موازی به لامپ فلوئور سنت وصل شده است. ما میتوانیم با قطع اتصال این دو و با برداشتن خازن این مشکل را رفع نماییم.

ویژگی های اینورتر را نام ببرید.
اینورترها ویژگی هایی دارند که با شناختن آنها می توانیم با نحوه استفاده از آنها آشنا شویم: كاهش انرژی مصرفی و در نتیجه كاهش هزینه برق، كاهش جریان راه اندازی و در نتیجه طولانی شدن عمر موتور ، امكان تغییر سرعت موتور، امكان تغییر جهت حركت موتور، داشتن حفاظت در برابر اضافه بار، امكان كار موتور در شرایط متغیر بودن ولتاژ ورودی ، امكان كنترل از راه دور، ایجاد سرعت بیشتر از سرعت نامی موتور و برنامه ریزی كردن حركت.

کار اینورتر چیست؟
اینورتر می توامد به صورت هوشمند و برنامه ریزی شده میزان باری که به موتور وارد می شود را تشخیص دهد و متناسب با همان بار وارد شده به موتور جریان دهند.این جریان در اکثر اوقات حتی از جریان نامی موتور نیز کمتر است.

جریان نامی موتور را تعریف کنید.
جریان نامی موتور دستگاهی است که به وسیله آن می توانند سرعت را در موتورهای سه فاز تغییر دهند.

راه اندازی نرم موتور چگونه است؟
در راه اندازی نرم موتور، هیچگونه ضربه ای به قسمت های مکانیکی مانند کوپلینگ ،گیربکس صنعتی ،تسمه ، زنجیرها و ... وارد نمی شود که در نتیجه این امر طول عمر مفید موتور بیشتر شده و همچنین عمر مفید بخش های مکانیکی نامبرده شده نیز افزایش خواهد یافت.

چگونه از موتور در برابر اضافه بار محافظت می شود؟
معمولا برای میزان بارها استانداردی وجود دارد که اگر میزان بار از حالت مجاز بیشتر شود، اینورتر اقدام به خاموش کردن موتور می کند و به کاربر هشدار اضافه بار را می دهد.

چگونه یک موتور سه فاز را با برق خانگی و به صورت عادی راه اندازی می کنند؟
امكان استفاده از برق تكفاز 220 ولت به جای سه فاز 380 ولت برای راه اندازی موتور سه فاز حداكثر با توان 3 HP( 2.2kw ) ممکن است؛ به این معنی كه می توان با برق خانگی یك موتور سه فاز را بدون ایجاد هیچ مشکلی و كاملا به صورت عادی راه اندازی نمود .

یک موتور قابلیت داشتن دورهای مختلف به صورت حافظه ای را دارد،این جمله به چه معناست؟
در یک موتور این امکان وجود دارد که به صورت حافظه ای دورهای مختلفی وجود داشته باشد،موتور یک دور به موتور چند دور با سرعت های مختلف تبدیل شود و در کاربرد پمپ ها فشار ثابت ایجاد شود. معنای این جمله ها این است که می توان با تغییردادن دور موتور فشار مورد نظر را ثابت نگه داشت. مثلا می توان فشار یک مخزن را به طور ثابت و بدون تغییر حفظ کرد در نتیجه هنگام مصرف آب دور موتور به صورت خودکار زیاد می شود و وقتی آبی مصرف نشود، دور موتور به طور خودکار کاهش پیدا می کند. نتیجه ای که از این فرآیند گرفته می شود آن است که با مصرف آب دور موتور تغییر می کند سپس آب با یک فشار ثابت به تمام نقاط می رسد.

 

دلیل اتصال انکدر به اینورتر چیست؟
مکان اتصال اینورتر به انکدر باعث میشود دور یک موتور با موتور دیگری یکسان و بدون تفاوت باشد. این اتصال سبب میشود کنترل در موتور در موارد لازم با توجه به میزان محصولی که تولید شده،متغیر باشد.

مزایای استفاده از اینورترها برای کنترل دور موتور
امروزه استفاده از اینورترها شکل گسترده تری پیدا کرده و از آن ها بر روی پمپ، فن و کمپرسور ها استفاده می کنند. از طرفی از اینورتر ها جهت کنترل دور موتور نیز استفاده میشود که این کار مزایایی به همراه دارد، مثلا:

عدم نیاز به دستگاه های كنترل دبی مكانیكی

ذخیره انرژی تا 50%
نبودن شوك راه اندازی
افزایش عمر مفید قطعات مكانیكی
نواحی استفاده از اینورترها کدامند؟
از اینورترها در سه ناحیه استفاده می گردد :فعالیت های گشتاور ثابت مثل میكسرها , اكسترودرها , نوارهای نقاله و ... فعالیت های توان ثابت مثل كشش و دستگاه های ماشین، فعالیت های گشتاور متغیر مثل فن و پمپ.

میان دور موتور و توان مصرفی در اینورتر ها چه رابطه ای وجود دارد؟
در پمپ ها و فن ها میزان دبی متناسب با سرعت موتور است اما توان مصرفی با مكعب سرعت تناسب دارد. برای نمونه جهت تفهیم بیشتر مطلب می توانیم بگوییم که اگر دور موتور به میزان 50% كاهش یابد آن گاه توان مصرفی لازم 12.5% است که این عدد به مفهوم 87.5% صرفه جویی در انرژی می باشد. برای آگاهی از لیست قیمت اینورتر با کارشناسان فروش در تماس باشید. برای دریافت کاتالوگ اینورتر با کارشناسان فروش در تماس باشید.

کار اینورتر چیست؟
اینورتر می تواند به صورت هوشمند و برنامه ریزی شده میزان باری که به موتور وارد می شود را تشخیص دهد و متناسب با همان بار وارد شده به موتور جریان دهند.این جریان در اکثر اوقات حتی از جریان نامی موتور نیز کمتر است.

راه اندازی نرم موتور چگونه است؟
در راه اندازی نرم موتور، هیچگونه ضربه ای به قسمتهای مکانیکی مانند کوپلینگ ،گیربکس ،تسمه ، زنجیرها و ... وارد نمی شود که در نتیجه این امر طول عمر مفید موتور بیشتر شده و همچنین عمر مفید بخش های مکانیکی نامبرده شده نیز افزایش خواهد یافت.

منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/231/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86



:: بازدید از این مطلب : 105
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

امروزه کارهای تاسیساتی ساده ساختمانی با یک دستورالعمل عمومی قابل پیگیری و انجام است. لذا کالا صنعتی در جهت آموزش راه اندازی پمپ آب سانتریفیوژ این مقاله را آماده کرده و برای استفاده در موارد خاص و تخصصی و پمپ های صنعتی نیاز به مشاوره و استفاده از متخصص است. توجه فرمایید که مقاله ی پیش رو یک دستور العمل عمومی بوده و جهت کارهای تخصصی و فنی تر نیاز به مشاوره و بررسی کارشناس زبده می باشد. جهت کسب اطلاعات فنی با کارشناسان فنی کالا صنعتی در ارتباط باشید.

اقدامات قبل راه اندازی پمپ سانترفیوژی
قدم اول این است که موتور را به لحاظ فنی مورد بررسی قرار دهید. مقدار توان موتور، تکفاز و سه فاز بودن آن، موارد مکانیکی و بسیاری پارامترهای دیگر که نیاز به بررسی دارد را چک کنید.

 

  • جهت دوران پمپ خیلی مهم است. خصوصاً در پمپ های آب سانتریفیوژ جهت چرخش اولین نکته بوده اما در برخی پمپ های دیگر مانند پمپ پیستونی خیلی مهم نیست. البته بدیهی است که نصب صحیح بسیار بهتر است. اما در پمپ های آب سانتریفیوژ، جهت چرخش اشتباه، باعث ایراد در پمپ و کاهش بسیار زیاد هد و دبی خواهد شد.
    یکی دیگر از مسائلی که بسیار اهمیت دارد، هم راستا بودن شفت های موتور و پمپ است. در گذشته ابزاری به نام ساعت این فرآیند استفاده می شده است، اما امروزه با دستگاه های بسیار دقیقتری این هم محوری چک می شود.
    به عنوان یک راهکار ساده برای نصب کوپلینگ، در تجهیزاتی که سبک هستند و زیاد بزرگ نیست، ابتدا با هم محور کردن چشمی و گذاشتن یک ابزار ساده نظیر خط کش، هم محوری اولیه را ایجاد کرده و بعد از نصب کوپلینگ، شفت ها را بچرخوانید. اگر به صورت روان چرخش انجام شد.

  • کوپل پمپ آب سانتریفیوژ و موتور
    اگر سایز پمپ کوچک بوده و امکانات مورد نیاز جهت کوپلینگ را ندارید می توانید با استفاده از تکنیک زیر اقدام به کوپل پمپ و موتور کنید:

    ابتدا به صورت چشمی پمپ و موتور را در همه جهات در راستای یکدیگر قرار داده و پس از محکم کردن پیچ موتور، کوپلینگ را چرخانده و اگر کوپلینگ یکنواخت و نرم بچرخد هم محوری و کوپلینگ به درستی صورت گرفته است. روش گفته شده مخصوص پمپ های با دور پایین است.
    جهت اطمینان از کوپلینگ صحیح خود اجازه دهید پمپ مدتی کار کند سپس هم محوری را مجددا اصلاح کنید. قابل ذکر است که هم محوری نامناسب میان شفت موتور و پمپ سبب آسیب های جبران ناپذیری به مکانیکال سیل، بلبرینگ ها و چرخ دنده ها (مربوط ب پمپ دنده ای) می شود.
    یکی از مهمترین کارهایی که باید انجام شود، چک کردن صافی و اتصالات است که عملکرد مناسبی داشته باشند، بدیهی است که عملکرد نا مناسب این تجهیزات باعث افت شدید راندمان خواهد شد.
    باید توجه داشت در پمپ هایی نظیر پمپ دنده ای، باید قبل از راه اندازی پمپ آب، حتماً پیش گرمایش انجام شود.
    در برخی از پمپ ها، به علت سایز بزرگ پمپ و مقدار فشار زیادی که بر روی پمپ است، باید از یک پمپ دیگر برای سیرکولاتور روغن استفاده شود. باید توجه داشت که نیاز است فیلتر و سطح روغن در این پمپ های جانبی چک شده و سپس راه اندازی شود. توصیه می شود که فیلتر به طور دائم در لوله مکش نصب شود برای اینکه از گیر کردن مواد جامد در داخل پره ها جلوگیری شود.
    قبل از راه اندازی پمپ آب، مسیر لوله مکش و رانش باید کاملاً باز باشد لذا تمامی شیرآلاتی که بر سر راه در مسیر وجود دارد، باید بررسی شده و کاملاً باز باشد. علاوه بر این حتماً باید در نظر داشته باشید که مخزن مکش دارای سیال باشد. البته در پمپ آب سانتریفیوژ میتوان شیر خروجی را به صورت موقت بسته نگه داشت.
    پمپ را به راه نیندازید مگر اینکه از وجود سیال پمپ شونده به میزان کافی در منبع اطمینان حاصل کنید. اگر پمپ را روشن کرده ولی بعد مشخص شود که ارتفاع استاتیکی منبع پایین است باید شیر دیس شارژ را بسته و شیر مین فلو را باز کرد.

  • اقدامات هنگام و پس از راه اندازی پمپ آب سانتریفیوژ
    اولین قدم برای راه اندازی پمپ آب سانتریفیوژ این است که شفت پمپ را با دست چرخانده تا از درگیر نبودن اجزای داخلی آن اطمینان حاصل شود. برای اینکه در پمپ سانتریفیوژ در زمان استارت به پمپ فشار وارد نشود، میتوان شیر خروجی پمپ را بسته نگه داشت. در راه اندازی پمپ آب از روشی موسوم به تک استارت استفاده می شود که در این روش ابتدا در حد یکی دو ثانیه موتور را روشن میکنند تا از صحت عملکرد مطمئن شوند.
    بلافاصله پس از باز شدن شیر، باید فشار در لوله خروجی پمپ افت پیدا کند. اگر با باز شدن شیر خروجی فشار افت نکرد، باید تمام مسیر خروجی را کنترل کنید، چراکه به احتمال زیاد مسیر مسدود است. اما اگر فشار خیلی زیاد افت پیدا کند و به حدود صفر برسد، این نشان دهنده وجود هوا در پمپ بوده و باید هواگیری شود.
    برای هواگیری پمپ آب نیاز است که خروجی پمپ باز شود و از مسیر خروجی آب را وارد پمپ کنیم تا کاملاً هوا خارج شود. عمل هواگیری تاثیر به سزایی در افزایش راندمان پمپ خواهد داشت همچنین برای پمپ دنده ای هم نیاز است که حتماً هواگیری انجام شود.
    پارامترهای اساسی پمپ آب سانتریفیوژ نظیر دما، فشار کاری، برق مصرفی و مواردی از این دست باید حتماً به صورت دوره ای مورد بازبینی قرار گیرد و یک برگه در موتور خانه نصب شود تا این مشخصات به صورت دوره ای بررسی شود. این مشخصات باید با استانداردهایی که وجود دارد همواره چک شود تا اگر مقادیر مشخصه ای، تغییرات بیش از حد نرمال داشت، در جهت بهبود وضعیت عملکرد پمپ بررسی شود.
    نشتی از سیستم آب بندی یکی دیگر از مواردی است که باید به صورت دوره ای چک شود. البته باید توجه داشت که در پمپ هایی که آب بندی به وسیله پکینگ انجام میشود، نشتی بسیار کمی اگر وجود داشته باشد، طبیعی است که این نشتی میتواند در حد یک قطره در هر چند ثانیه باشد که نرمال است. سفت کردن بیش از حد پیچ های پمپ باعث ایجاد اصطحکاک سوختن پکینگ خواهد شد. مهمتر از همه این موارد، این است که دما، ارتعاش و صدای اضافی از پمپ شنیده نشود.

  • اقدامات برای از سرویس خارج کردن پمپ آب سانتریفیوژ
    یکی از مهمترین ایراداتی که با خاموش کردن ناگهانی پمپ ممکن است ایجاد شود، پدیده ضربه قوچ است که در این پدیده ضربه ای که سیال برگشتی به پمپ وارد می کند باعث آسیب جدی به پمپ خواهد شد. لذا قبل از خاموش کردن و بستن ناگهانی شیر خورجی، حتماً نیاز است که شیر را به مرور بسته و سپس پمپ را خاموش کنیم. خاموش کردن پمپ با ملاحظات بالا به جلوگیری از آسیب به پمپ کمک شایانی خواهد کرد.

  • منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%BE%D9%85%D9%BE/169/%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%BE%D9%85%D9%BE-%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%81%DB%8C%D9%88%DA%98


:: بازدید از این مطلب : 90
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

تجهیزات دوار در بسیاری از کاربردهای صنعتی، نیمه صنعتی، کشاورزی و خانگی استفاده می شوند. یکی از این تجهیزات، پمپ است. پمپ برای پمپاژ سیالات استفاده می شود و از اجزای دوار و ثابت تشکیل شده است. مشکل نشتی سیال در پمپ بین اجزا و قطعات ثابت و متحرک اتفاق می افتد و برای رفع چنین مشکلی از انواع سیستم آب بندی پمپ استفاده می شود. یکی از این انواع، قطعه ای به نام مکانیکال سیل یا سیل مکانیکی است و دیگری آب بند پمپ از نوع پکینگ است که در مقاله ای دیگر به آن پرداخته شده است. نوع مکانیکال سیل کارآمدتر و موثرتر است و می تواند نشتی احتمالی از پمپ را به کمترین میزان ممکن برساند. سیل های مکانیکی به دلیل دقت بالایی که در جلوگیری از نشتی در تجهیزات دوار دارند در مواردی که سیال فرآیند از نوع خورنده خطرناک، سمی و اسیدی است، کاربرد بیشتری دارند. در ادامه قصد داریم به اجزا تشکیل دهنده سیل مکانیکی، اصول و مبانی کارکرد آنها، انواع، مزایا و معایب و در انتها به پارامترهای انتخاب آنها بپردازیم؛ پس با این مقاله کالاصنعتی همراه باشید. همچنین می توانید در پادکست زیر با مکانیکال سیل آشنا شوید.

مکانیکال سیل یا سیل مکانیکی چیست؟
مکانیکال سیل یا سیل مکانیکی، از جمله آب بندهای پمپ است که جهت جلوگیری از نشتی سیال در انواع پمپ مورد استفاده قرار می گیرد. مکانیکال سیل وظیفه مهمی را در پمپ ایفا می کند مخصوصا در زمان هایی که سیال فرآیند از نوع سمی، اسیدی و خورنده است و نشتی آن به بیرون می تواند صدمات و زیان های بدی برای محیط ایجاد کند. این قطعه مهم از اجزایی تشکیل شده است که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد.

 

طول عمر مکانیکال سیل
مکانیکال سیل، آب بندی می باشد که معمولا دوام و طول عمر بالایی دارند؛ طول عمر سیل مکانیکی به عوامل زیادی بستگی دارد. انتخاب درست مکانیکال سیل متناسب با شرایط عملکردی، نصب صحیح مکانیکال سیل و همچنین بازرسی های دوره ای از عواملی می باشد که در عمر سیل مکانیکی و مدت زمان تعویض آن موثر می باشد.

از آنجایی که سیل مکانیکی دارای قطعات و سطوح ظریفی می باشد یکی از علل اصلی خرابی پمپ ها به همین آب بند از نوع مکانیکال سیل مربوط می شود، به همین دلیل و همچنین کاربرد فراوان مکانیکال سیل در تجهیزات دوار و به طور خاص در پمپ ها، این امر مستلزم درک بهتر از این نوع آب بند می باشد.

اجزا تشکیل دهنده مکانیکال سیل
قسمت ثابت: سطحی صاف و صیقلی می باشد که در داخل پوسته پمپ نصب می شود.
قسمت متحرک: سطحی صاف و صیقلی می باشد که روی محور یا شفت پمپ قرار می گیرد.
فنر: معمولا از جنس فولاد ضد زنگ می باشد و توسط آن سطوح ثابت و متحرک به یکدیگر متصل می شوند تا فرآیند آب بندی به خوبی صورت گیرد.
حلقه الاستومری (اورینگ)

اصول و مبانی کارکرد سیل مکانیکی
قسمت ثابت (سطح ثابت) مکانیکال سیل در داخل پوسته و به آن متصل می شود و قسمت متحرک (سطح متحرک) روی محور یا شفت پمپ سوار می شود. عملکرد این اجزا به نحوی است که یک فضای آب بندی را در پمپ ایجاد می کنند که از نشت و خروج سیال داخل محفظه پمپ جلوگیری می کند.

مطابق با شکل در سمت چپ سیال تحت فشار پمپ قرار دارد و در سمت راست و فضای بیرون پمپ فشار آتمسفر می باشد. در بین قسمت ثابت و قسمت متحرک مکانیکال سیل، یک فیلم سیال محبوس شده و با چرخش قسمت متحرک مکانیکال سیل این فیلم سیال بخار شده و این بخار خود فضای آب بندی ایجاد می کند. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که زمانیکه پمپ خاموش می باشد نیز چون پمپ فشاری ایجاد نمی کند بنابراین نشتی نیز وجود نخواهد داشت. اورینگ ها نیز آب بندی در پمپ ایجاد می کنند. بواسطه اورینگ هایی که قسمت متحرک را روی شفت و قسمت ثابت را روی پوسته سوار می کند، فضای بین قسمت متحرک و شفت و همچنین قسمت ثابت و پوسته آب بند می گردند.

 

انواع سیل مکانیکی
سیل های مکانیکی دسته بندی های مختلفی دارند که بطور کلی می توان آنها را به انواع زیر تقسیم کرد:

مکانیکال سیل فشاری
مکانیکال سیل غیر فشاری
مکانیکال سیل متعادل
مکانیکال سیل نامتعادل
مکانیکال سیل کارتریج
مکانیکال سیل فشاری
سیل مکانیکی فشاری از یک یا چند فنر و همچنین یک سیل ثانویه تشکیل شده است، سیل ثانویه بصورت محوری در امتداد شفت یا بوش شفت حرکت می کند تا فشار روی سطوح را حفظ کند. این آب بندی اجازه می دهد تا سایش و هرگونه ناترازی شفت را جبران کند. مزیت سیل مکانیکی فشاری ارزان بودن آن است اما عیب اصلی آن وجود سیل ثانویه می باشد که روی شفت قرار می گیرد و زمانی که سیال ساینده در پمپ وجود دارد، امکان ساییدگی و خرابی آن وجود دارد.

 

مکانیکال سیل غیرفشاری
سیل مکانیکی غیر فشاری از یک واشر الاستومری یا دم فلزی برای حفظ نیروی بسته شدن روی شفت استفاده می کند. در این نوع سیل مکانیکی به دلیل نبود سیل ثانویه، مشکل ساییدگی و خرابی آن وجود ندارد و بنابراین برای سیالات ساینده مناسب می باشند. همچنین در کاربردهای با آلایندگی زیاد و دماهای بالا از این نوع مکانیکال سیل استفاده می شود. البته عیب این نوع آب بند در این است که در مواردی که سیال خورنده می باشد باید از سیل های بزرگتر استفاده کرد.

 

کانیکال سیل متعادل و نامتعادل
در سیل مکانیکی متعادل نیروهای اعمالی بر سطوح آن بصورت یکنواخت و متعادل وارد می شود. مزیت این نوع سیل مکانیکی اعمال فشار همسان بر سطوح ثابت و متحرک، روغن کاری یکنواخت سطوح آن و در نتیجه طول عمر بیشتر آن می باشد. مکانیکال سیل متعادل برای کاربردهای با فشار بالای Psig 250 مناسب هستند. سیل مکانیکی نامتعادل برای فشارهای پایین تر مناسب هستند و همچنین قیمت مناسب تری نسبت به نوع متعادل دارند.

 

مکانیکال سیل کارتریج
سیل مکانیکی کارتریجی بصورت پیش نصب طراحی و ساخته می شوند و تمام قطعات و متعلقات آن بر روی یک بوش قرار می گیرد و جهت نصب، کل مجموعه روی شفت قرار می گیرد به همین دلیل نصب مکانیکال سیل کارتریجی آسان و راحت تر می باشد. سیل مکانیکی کارتریجی مشکل عدم کارکرد درست و در پی آن طول عمر پایین به دلیل نصب ناصحیح بر روی شفت را ندارد. همچنین مکانیکال سیل کارتریجی در مقایسه با انواع دیگر گران قیمت تر بوده و هزینه تعمیر و نگهداری کمتری دارد.

 

مزایا مکانیکال سیل
دوام و طول عمر بالا
نشتی بسیار کم و قابل صرف نظر
امکان نشتی گیری در کاربردهای سیالات خورنده، سمی و گران قیمت
آب بندی جهت کاربردهای با فشارهای بالا
عدم حساسیت نسبت به ارتعاش و حرکت غیربالانس شفت چرخان
معایب مکانیکال سیل
نصب و راه اندازی سخت
هزینه بالا
تعمیر و تعویض دشوار
داشتن قطعات داخلی زیاد و ظریف
پارامترهای انتخاب مکانیکال سیل
سایز شفت: اندازه قطر شفت پمپ
دور پمپ: مقدار rpm محور پمپ
دما و فشار کاری پمپ: حداکثر دما و فشار عملکردی سیال قابل پمپاژ
نوع فنر: تک فنر، چند فنر، فنر موجی، فنر مارپیچی
نوع المان آب بندی: اورینگ، گسکت، کاپ الاستومری
جنس سطوح آب بندی: فولاد ضد زنگ، کربن، تنگستن کارباید، سیلیکون کارباید، برنز، تفلون، پلاستیک، سرامیک، چدن خاکستری آستنیتی (Ni-resist)
جمع بندی

یکی از تجهیزات کاربردی و موثر که در انواع پمپ مورد استفاده قرار می گیرد، مکانیکال سیل است. این قطعه جزیی از ساختار پمپ ها مخصوصا پمپ سانتریفیوژ می باشد که برای جلوگیری از نشتی سیال از پمپ به بیرون و همچنین نشتی سیال از قسمت مکانیکی پمپ به قسمت موتور استفاده می شود. آب بند پمپ از نوع مکانیکال قابلیت به حداقل رساندن نشتی در پمپ را دارد و از این جهت بسیار کارآمد است. سیل مکانیکی دارای انواع مختلفی است که در این مقاله به آن پرداخته شد. با توجه به پارامترهایی نظیر سایز شفت، دور موتور، دمای کاری سیال و ... و تنوع مکانیکال سیل، انتخاب نوع آن انجام می شود که در این مقاله بطور خلاصه به آن پرداخته شد. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره سیستم های آب بندی پمپ و خرید پمپ می توانید با کارشناسان ما تماس گیرید.

منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%BE%D9%85%D9%BE/115/%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D8%B3%DB%8C%D9%84-%D9%85%DA%A9%D8%A7%D9%86%DB%8C%DA%A9%DB%8C



:: بازدید از این مطلب : 103
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

کاربرد های وینچ
وینچ برقی کاربردهای مختلفی دارد که یکی از این کاربردها نصب این وسیله روی خودروهای کوهستان است به این صورت که اگر خودروی کوهستان در جاده های صعب العبور گیر کرد یا اینکه دچار مشکلی در ادامه حرکت شد به کمک وینچ برقی میتوان خودرو را از وضعیت پیش آمده خارج نمود. استفاده از وینچ فقط در زمینه خودروهای کوهستان نیست بلکه می تواند در زمینه های مختلفی چون صنعت و ساختمان سازی به کار برده شود. وینچ صنعتی وسیله ای است که ساز و کار ساده ای دارد و دارای کاربردهای وسیعی نیز در کارخانه ها و صنایع مختلف است.

نحوه انتخاب وینچ
در انتخاب نوع یک وینچ برای استفاده مهم ترین عاملی که باید به آن توجه کرد حداکثر وزن قابل تحمل توسط وینچ یا میزان کشش آن و همینطور طول کابل وینچ است. وینچ مناسب برای کار را با توجه به وزن وسیله یا باری که باید کشیده یا بلند شود ، انتخاب می کنند. وینچ یکی از تجهیزاتی است که سابقه زیادی در صنعت دارد. در نسل های جدیدتر وینچ های صنعتی دارای طراحی بهینه ای هستند که موجب کاهش حجم وسیله ، بهبود عملکرد و همچنین افزایش ایمنی آن شده است. وینچ ها دو ویژگی مهم ترمز و موتور ضد انفجار دارند که از این ویژگی ها با توجه به محل و همچنین شرایط استفاده از وینچ ، فعال می گردند.

انواع وینچ
وینچ ها انواع مختلفی دارند که در نیروی گرداننده وینچ با هم متفاوت هستند. انواع وینچ های موجود عبارتند از :

وینچ های دستی
وینچ برقی
وینچ هیدرولیک و پنوماتیک
وینچ گاردنی
وینچ دستی

 

در یک وینچ دستی یک دستگیره گرداننده وجود دارد که از آن برای تامین نیرو استفاده می شود . این نیرو به گیربکس وینچ انتقال یافته و در نهایت باعث چرخش قرقره متصل به آن می گردد. وینچ های دستی توانایی حمل وزن هایی به اندازه یک تا دو تُن را دارند و برای مصارف کوچک صنعتی و ساختمانی مناسب تر هستند.

وینچ الکتریکی

در وینچ های الکتریکی یا وینچ های برقی، نیروی گرداننده وینچ به وسیله الکتروموتوری که به گیربکس وینچ برقی اتصال دارد ، تامین می گردد. در بین انواع وینچ های موجود، وینچ های برقی پر مصرف ترین و همچنین پرکاربردترین وینچ ها در مصارف صنعتی و کارخانه ها است.

وینچ هیدرولیک و پنوماتیک

در وینچ های هیدرولیک و پنوماتیک نیروی گرداننده از طریق پمپ هیدرولیک (+) و پنوماتیک تامین می شود که در این صورت به آن وینچ وینچ هیدرولیک و وینچ پنوماتیک یا بادی گفته می شود. وینچ های هیدرولیک و پنوماتیک قدرت زیادی دارند که این ویژگی سبب شده در صنایع سنگین مثل صنعت نفت و گاز کاربرد داشته باشند.

وینچ گاردنی
وینچ گاردنی یکی دیگر از انواع وینچ های موجود در صنعت است که نیروی گرداننده آن به وسیله گاردنی که به گیربکس صنعتی کمکی متصل است، تامین می گردد.

 

وینچ ها تجهیزاتی با موارد استفاده بسیار گسترده هستند که تقریبا در تمامی صنایع کاربرد دارند. وینچ ها علاوه بر صنایع نفت و گاز، صنایع دریایی، کابل کشی، عمران و ساختمان سازی و معادن و حفاری در صنایع دیگری مانند صنایع نظامی، صنایع فولاد، صنایع خودروسازی، صنایع کاشی و سرامیک، صنایع تحقیقاتی و ... کاربرد دارند.

وینچ هیدرولیک و پنوماتیک چیست؟
در وینچ های هیدرولیک و پنوماتیک نیروی گرداننده از طریق پمپ هیدرولیک (+) و پنوماتیک تامین می شود که در این صورت به آن وینچ وینچ هیدرولیک و وینچ پنوماتیک یا بادی گفته می شود . وینچ های هیدرولیک و پنوماتیک قدرت زیادی دارند که این ویژگی سبب شده در صنایع سنگین مثل صنعت نفت و گاز کاربرد داشته باشند.

نحوه انتخاب وینچ چگونه است؟
در انتخاب نوع یک وینچ برای استفاده مهم ترین عاملی که باید به آن توجه کرد حداکثر وزن قابل تحمل توسط وینچ یا میزان کشش آن و همینطور طول کابل وینچ می باشد . وینچ مناسب برای کار را با توجه به وزن وسیله یا باری که باید کشیده یا بلند شود ، انتخاب می کنند . وینچ یکی از تجهیزاتی است که سابقه زیادی در صنعت دارد . در نسل های جدیدتر وینچ های صنعتی دارای طراحی بهینه ای هستند که موجب کاهش حجم وسیله ، بهبود عملکرد و همچنین افزایش ایمنی آن شده است. وینچ ها دو ویژگی مهم ترمز و موتور ضد انفجار دارند که از این ویژگی ها با توجه به محل و همچنین شرایط استفاده از وینچ ، فعال می گردند.

منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/290/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%B2%D9%85-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%B7/%D9%88%DB%8C%D9%86%DA%86-vinch



:: بازدید از این مطلب : 117
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

لاستیک کوپلینگ قطعه ای مکانیکی است که به منظور اتصال دو شفت به یکدیگر و انتقال قدرت و گشتاور در انواع مختلفی تولید میشود. به بیانی دیگر کوپلینگ های پلاستیکی یا همان لاستیک کوپلینگ به عنوان یک واسطه میان یک شفت متحرک و یک شفت محرک ایفای نقش میکند و از ضربه های مکانیکی به کوپلینگ جلوگیری میکند. این لاستیک کوپلینگ ها به عنوان ضربه گیر نیز عمل می‌کنند و می توانند بارهای لحظه ای را نیز در خود جای دهند. همچنین انواع کوپلینگ ها دارای لاستیک های مختلف با جنس های گوناگون هستند.

قیمت لاستیک کوپلینگ
یکی از نکات مهم در تصمیم گیری و خرید لاستیک کوپلینگ قیمت لاستیک کوپلینگ است. قیمت لاستیک کوپلینگ تحت تأثیر عوامل متعددی قرار می‌گیرد، ازجمله جنس، ابعاد، مقاومت به شرایط محیطی مختلف، تحمل به بار و تنوع مدل‌ها. تأثیر هر یک از این عوامل بسته به نیازها و مشخصات کاربری ممکن است، متفاوت باشد. در ادامه به بررسی مهم ترین عوامل موثر بر قیمت لاستیک کوپلینگ خواهیم پرداخت.

جنس متریال در ساخت لاستیک کوپلینگ: یکی از عوامل اصلی در تعیین قیمت لاستیک کوپلینگ، نوع متریال استفاده شده در ساخت آن است. لاستیک کوپلینگ‌ها معمولاً از موادی مانند پلی‌یورتان، نئوپرن، نایلون، و پلی‌استر ساخته می‌شوند. هر کدام از این مواد خواص مکانیکی و مقاومتی مختلفی دارند و در نتیجه، هزینه تولید و قیمت نهایی لاستیک کوپلینگ تحت تأثیر انتخاب متریال و مصالح قرار می‌گیرد.
اندازه و ابعاد لاستیک کوپلینگ: ابعاد لاستیک کوپلینگ نیز تأثیر مهمی بر قیمت آن دارد. لاستیک کوپلینگ‌های بزرگ‌تر و قطر بزرگتر معمولاً هزینه بیشتری دارند. همچنین، تعداد و اندازه شکل‌های داخلی و خارجی لاستیک نیز بر قیمت لاستیک کوپلینگ تأثیرگذار است.
مقاومت به شرایط محیطی: لاستیک کوپلینگ‌ها باید در شرایط محیطی مختلف عملکرد مناسبی داشته باشند. مقاومت به عوامل محیطی مانند حرارت، رطوبت، آلودگی های شیمیایی و UV می‌تواند هزینه تولید را افزایش دهد. برای محیط‌های ویژه نیاز به لاستیک کوپلینگ‌های خاص با مواد و پوشش‌های خاص داریم که به مراتب قیمت آن‌ها بیشتر است.
خرید لاستیک کوپلینگ
انتخاب درست و خرید مناسب لاستیک کوپلینگ می‌تواند تأثیر مهمی بر کارایی و عملکرد سیستم‌های مکانیکی و کوپلینگ ها داشته باشد. از این رو، به بررسی نکات مهمی که باید در هنگام خرید لاستیک کوپلینگ در نظر گرفته شوند، می‌پردازیم.

نوع لاستیک کوپلینگ: قبل از خرید لاستیک کوپلینگ، نیاز است که نوع کوپلینگ و همچنین لاستیک کوپلینگ مورد نیاز خود را تعیین کنید. در ادامه این صحفه میتوانید با انواع لاستیک کوپلینگ آشنا شوید.
تحمل به بار و سرعت: مهمترین فاکتور در خرید لاستیک کوپلینگ توانایی آن در تحمل به بار و سرعت کاربری مدنظر است. باید مطمئن شوید که لاستیک کوپلینگ انتخابی توانایی تحمل بار و سرعت مورد نظر شما را دارد.
شرایط محیط کار: شرایط محیط کار لاستیک کوپلینگ نیز نکته مهمی در انتخاب و خرید لاستیک کوپلینگ است. اگر لاستیک کوپلینگ در محیط‌های خاصی مانند محیط‌های شیمیایی یا با دماهای بالا کار خواهد کرد، باید از لاستیک کوپلینگ‌های مقاوم به شرایط مخصوص استفاده کنید.
خاطر نشان است که با رعایت نکات مطرح شده و مشورت با کارشناسان فروش، می‌توانید انتخابی هوشمندانه برای رفع نیازها، و همچنین به بهبود کارایی و کاهش خطرات ناشی از عدم تطابق لاستیک کوپلینگ با سیستم‌های مکانیکی‌تان کمک کنید.

انواع لاستیک کوپلینگ
لاستیک کوپلینگ N-EUPEX
لاستیک کوپلینگ N-EUPEX DS
لاستیک کوپلینگ میل پینی یا هالوپین (RUPEX)
لاستیک کوپلینگ روتکس (ROTEX )
لاستیک کوپلینگ ستاره ای (HRC)

لاستیک کوپلینگ روتکس (ROTEX )
الاستومر، رابر و یا لاستیک کوپلینگ روتکس وابسته به درخواست و نیاز مصرف کننده، در مواد و سختی های متفاوت قابل ساخت است. لاستیک کوپلینگ روتکس عناصری هستند که نیاز به بررسی و تعویض دوره ای دارد، زیرا در صورت فرسودگی رابر کوپلینگ روتکس، دنده های کوپلینگ های روپکس با یکدیگر جفت می شوند. مواد سازنده لاستیک کوپلینگ روتکس در جدول زیر آورده شده است.

منیع: https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/2808/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D9%82%D8%B7%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%DA%A9%D9%88%D9%BE%D9%84%DB%8C%D9%86%DA%AF/%D9%84%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%DA%A9%D9%88%D9%BE%D9%84%DB%8C%D9%86%DA%AF



:: بازدید از این مطلب : 102
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

موتور گیربکس میکسر چگونه تجهیزی است؟
گیربکس میکسر تجهیزی است که گشتاور و دور تولید شده توسط الکتروموتور را به بازویی همزن انتقال میشود و به طور کلی میکسرها تجهیزاتی هستند که برای مخلوط کردن و همگن سازی مواد به صورت زیر در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند.

جامد با جامد
جامد با مایع
مایع با مایع
انواع میکسرهای صنعتی
میکسر بلندر (روبانی، وی، پیوسته، پیچی و پیچی مخروطی، مخروطی دوبل)
میکسر سیاره ای و سیاره ای دوبل
میکسر چرخش متقابل
میکسر دو شافته و سه شافته
میکسر خلاء
میکسر پخش کننده
میکسر پارویی
میکسر مواد با ویسکوزیته بالا مانند چسب
میکسر برش بالا
میکسر مقیاس آزمایشگاهی
میکسر جت
میکسر متحرک
میکسر بانبری
دسته بندی گیربکس میکسر
گیربکس میکسر را بر اساس کاربرد آن به سه دسته زیر تقسیم می کنند:

گیربکس میکسر حلزونی
گیربکس میکسر خورشیدی
گیربکس میکسر هلیکال
گیربکس میکسر حلزونی
کاربردی ترین و ارزان ترین گیربکس میکسرهای صنعتی از نوع حلزونی می باشد. این مدل گیربکس را با نام های عمودی یا 90 درجه نیز میشناسند. ساختمان این تجهیز شامل یک محور فولادی و یک چرخ دنده برنجی است.

گیربکس حلزونی قدرت ورودی الکتروموتور به وسیله یک ماردون فلزی به چرخ دنده برنجی منتقل کرده و در نتیجه نیرو به اندازه نود درجه تغییر جهت پیدا می کند. نسبت تبدیل گیربکس حلزونی با توجه به دور خروجی مورد نیاز تعیین می شود که در بسیاری از موارد 1 به 30 تا 1 به 50 است.

یکی از عمده‏ ترین موارد مصرف گیربکس حلزونی در خطوط تولید، استفاده در همزن ( میکسر ) مواد در پروسه تولید مواد شیمیائی یا غذائی یا معدنی و ساختمانی و ... غیره می‏باشد.

مخصوصاً بدلیل انعطاف پذیری در انتخاب نسبت تبدیل های بالا در ابعاد کوچک و همچنین موقعیت نسب بهتر نسبت به گیربکس هلیکال مستقیم با توجه به زاویه 90 درجه ورودی، نسبت به خروجی، این گیربکس در بالا یا پایین میکسر و یا همزن در دو صورت F پایه بلند و Fc پایه کوتاه و دو طرح VF و ( حلزونی مکعبی ) گیربکس NMRV استفاده می‏شود.

 

مشخصات گیربکس حلزونی همزن و میکسر
گیربکس همزن حلزونی باید دارای مشخصه‏ های زیر باشند:

هالو شفت
محاسبه بار شعاعی
انتخاب درست نوع گیربکس
دقت به نوع مواد
هالوشفت باشند
که شفت همزن داخل دنده جاساز شود و از انتها مهار شود و به راحتی قابل مونتاژ باشد.

محاسبه بار شعاعی
توجه به بار شعاعی و محوری ایجاد شده بر روی بلبرینگ گیربکس حلزونی بسیار موثر در طول عمر گیربکس میکسر و همزن میباشد. به عنوان مثال بلبرینگ خروجی گیربکس های حلزونی بلبرینگ ردیف 6000 می‏باشد. این نوع بلبرینگ تحمل بار محوری را ندارد بهتر است بلبرینگ پایینی دنده از بلبرینگ مخروطی کف گرد و ردیف 30000 استفاده شود که تحمل بار محوری را داشته باشد. در صورتی که طول محور همزن زیاد باشد بهتر است از یاتاقان برای خنثی کردن لنگی پروانه و عدم انتقال آن به گیربکس استفاده نمود.

 

انتخاب درست نوع گیربکس
در صورتی که موتور و گیربکس زیر بار مواد در میکسر استارت میگردد بهتر است از گیربکس سری VF یا NRV و تسمه پولی استفاده گردد تا کمی از فشار توسط پولی و تسمه دفع شود در غیر این صورت میتوان گیربکس را به صورت مستقیم در سری های MVF یا NMRV به الکتروموتور فلنچ دار متصل نمود. در گیربکس های حلزونی این امکان وجود دارد که هر نوع موتوری را از جمله الکتروموتور ضد انفجار، الکتروموتورهای ترمزدار و موتور با IP های مختلف را به گیربکس متصل نمود.

دقت به نوع مواد دقت
برای استفاده از گیربکس حلزونی جهت همزن های مواد گرم مانند دیگ ‏های پخت بهتر است از گیربکس مدل F با صفحه اسقرار موتور بر روی آنها ( گیربکس دو طبقه ) و همچنین اتصال غیر مستقیم محور خروجی با شفت همزن بهره برد و گیربکس را با کاسه نمد های مقاوم در برابر حرارت و روانکار مناسب و مقاوم در برابر درجه حرارت بالا تجهیز نمود. لازم به ذکر است که استفاده از روانکار ( روغن ) با چسبندگی مناسب و تمیز و همچنین سرویس دوره ای گیربکس از نکات بسیار پر اهمیت است.

 

گیربکس مناسب برای دیگ (بچینگ) پخت گوجه فرنگی
در گیربکس های پچینگ پخت گوجه الکتروموتور نصب در صفحه اسقرار بالای گیربکس توسط یک پولی 2 تسمه B به گیربکس ( گیربکس دو طبقه ) منتقل می‏شود، نسبت تبدیل پولی سر موتور به گیربکس 1/2 میباشد دور مناسب دیگ ‏های رب 25 الی 30 دور بر دقیقه می‏باشد. لذا بهترین نسبت تبدیل گیربکس 1/23 است پس دور ورودی به گیربکس 750 دور و دور خروجی 30 دور میگردد این مسئله چند مزیت دارد.

بخاطر نسبت تبدیل پایین گیربکس کمتر گرم می‏شود.
همچنین هرچه نسبت تبدیل در گیربکس های حلزونی پایین تر باشد راندمان گیربکس بالاتر است.
گشتاور خروجی افزایش پیدا می‏کند.

منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3/592/%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D9%87%D9%85%D8%B2%D9%86-%D9%88-%D9%85%DB%8C%DA%A9%D8%B3%D8%B1



:: بازدید از این مطلب : 114
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 13 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

اینورترهای دلتا دارای یک سیستم تشخیص خطای جامع هستند که شامل چندین هشدار و پیام خطا می باشد؛ به این صورت که پس از شناسایی یک خطا، عملکردهای حفاظتی مربوطه فعال خواهند شد. خطاهای زیر همانطور که در صفحه کلید دیجیتال (کی پد) درایو نشان داده شده است. برای آشنایی شما قرار داده شده است. چهار خطای آخر را می توان از صفحه کلید دیجیتال یا دیگر راه های ارتباطاتی اینورتر مشاهده کرد.

توجه : خطاها را می توان با یک reset از کی پد یا ترمینال ورودی پاک کرد.

کدهای خطاهای اینورتر دلتا نشان دهنده مشکلات و عیب های مختلفی است که برای نگهداری و مراقبت از اینورتر باید در نظر گرفته و بررسی شوند. که در این مقاله در مجموع بیش از 20 خطا به همراه روش رفع آنها ذکر شد. همچنین برای بهتر درک کردن و رفع خطاها نحوه عملکرد اینورتر دلتا ضروری است. اگر اینورتر شما با این روش ها و اقدامات اصلاحی رفع خطا نشد از یک تعمیرکار و متخصص کمک بگیرید.

 منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D9%82-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86/1690/%D8%AE%D8%B7%D8%A7%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%AA%D8%B1-%D8%AF%D9%84%D8%AA%D8%A7



:: بازدید از این مطلب : 117
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 13 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

پمپ IMP یکی از انواع پمپ سیرکولاتور است. کاتالوگ پمپ سیرکولاتور IMP ، لیست قیمت پمپ IMP و مشاوره برای خرید پمپ IMP در سایت کالا صنعتی موجود است. برای آگاهی از قیمت پمپ IMP با کارشناسان فروش در تماس باشید.

پمپ IMP یکی از انواع پمپ سیرکولاتور است. کاتالوگ پمپ سیرکولاتور IMP ، لیست قیمت پمپ IMP و مشاوره برای خرید پمپ IMP در سایت کالا صنعتی موجود است. برای آگاهی از قیمت پمپ IMP با کارشناسان فروش در تماس باشید.

پمپ سیرکولاتور IMP (پمپ پکیجی IMP)
شرکت IMP یک تولید کننده مهم و معتبر در زمینه تولید پمپ سیرکولاتور یا پمپ گردش آب (پمپ پکیجی) در اسلوونی است. شرکت IMP در شهر کومندا کشور اسلوونی بنا نهاده شده است. نام شرکت از مخفف عبارت "intelligent motor pump (IMP)" به معنای پمپ‌های هوشمند گرفته شده است. سال‌هاست شرکت IMP در زمینه توسعه، تولید، توزیع و نگهداری پمپ‌ها و سیستم‌های پمپاژ و تهویه مطبوع فعالیت دارد. براساس شعار شرکت IMP، راحتی محیط خانه و شرایط بهینه کار در محیط‌های صنعتی با محصولات این شرکت تضمین شده است. مجموعه کالا صنعتی به عنوان یکی از پیشگام‌ترین شرکت‌ها در زمینه تامین پمپ سیرکولاتور IMP و دیگر برندها مانند پمپ سیرکولاتور لئو، پمپ سیرکولاتور نوید موتور، پمپ سیرکولاتور ویلو، پمپ سیرکولاتور آبارا و پمپ سیرکولاتور ابارا فعالیت دارد. برای خرید پمپ و مشاوره در زمینه خرید هر یک از محصولات IMP می‌توانید با کارشناسان پمپ کالا صنعتی مشورت کنید. لازم به ذکر است که بیش از 96 درصد از تولیدات شرکت IMP در بیش از 80 کشور در دسترس بوده و فروخته می‌شود. محصولات شرکت IMP براساس کیفیت ISO 9001:2015 تولید و روانه بازار شده‌اند. با اطمینان از محصولات شرکت، IMP با شعار محصول صادقانه برای قیمت صادقانه مشتریان راهی بازار پمپ شده است.

تاریخچه
شرکت IMP d.o.o. در اوایل سال 1947 میلادی تأسیس و تا اواخر سال 1980 میلادی به عنوان قسمتی از شرکت IMP فعالیت داشت. در دهه نود که تلاطمات تغییر نظام اقتصادی ایجاد شد، IMP توانست جان سالم به در ببرد و روی پای خود بایستد. فرآیند خصوصی شدن شرکت IMP در سال‌های 1997 و 1999 رخ داد. همزمان با انجام فرآیند خصوصی سازی، سرمایه گذاری در زمینه توسعه، بازاریابی، فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک ایجاد شد. در سال 2000 میلادی شرکت IMP بازسازی و به IMP PUMPS d.o.o تغییر نام داد. با ورود کشور اسلوونی به اتحادیه اروپا، توسعه شبکه فروش IMP PUMPS ایجاد شد و این راستا شرکای تجاری این شرکت و همچنین بخش تحقیق و توسعه گسترش یافت. شرکت IMP به طور مداوم در حال توسعه پمپ‌های جدید و مقرون از دیدگاه اقتصادی و فنی است.

در این راستا لازم به ذکر است سری جدید پمپ‌های این شرکت (NMT) با استفاده از فناوری آهنرباهای دائمی برای ایجاد بازده‌های بالاتر تولید شده است. برنامه اصلی شرکت IMP تولید پمپ های پمپ های گردشی یا سرکولاتور برای کاربرد تهویه مطبوع و سیستم های گردش آب سرد و گرم است (HVAC). پمپ‌ها در حالت فلنج دار یا رزوه ای و تک یا دو طرفه با پوشش هیدرولیک برنزی یا چدنی تولید می‌شوند تمام پمپ‌های چدنی با کاتافورز پوشیده شده اند. این پوشش مقاومت و طول عمر مفید پمپ را افزایش می‌دهد. لازم به ذکر است برای سهولت در انتخاب پمپ‌های IMP میتوان آن‌ها را به پنج دسته اصلی تقسیم بندی کرد که شامل NMT، GHN، MULTISTAGE، INLINE و SAN است. در ادامه به بررسی انواع تولیدات و محصولات IMP پرداخته می‌شود.

 

سری SANMbasic II
پمپ 3 سرعته تک فاز فلنج دار
پمپ‌های سیرکولاتور فلنج دار با سه سرعت مناسب برای بازارهای غیر از اتحادیه اروپا پمپ‌های گردشی GHNbasic II برای انتقال مایعات در سیستم‌های گرمایش آب گرم، تهویه مطبوع و سرمایش/گرمایش استفاده می‌شود.

 

سری PV4 POLES
پمپ خطی با موتور 4 قطبی برای سیستم‌های آب گرم بهداشتی برای دبی‌های کمتر ما طیف وسیعی از محصولات را برای آب بهداشتی ارائه می دهیم:

NMT SAN – پمپ‌های با راندمان بالا
SAN - پمپ 3 سرعته رزوه ای
SANbasic II - پمپ های 3 سرعته فلنجی
SAN ECO – ایجاد کمترین دبی ممکن
پمپ های چند مرحله ای
PV - پمپ های درون خطی

منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/372/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D9%BE%D9%85%D9%BE/%D9%BE%D9%85%D9%BE-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%DB%8C/%D9%BE%D9%85%D9%BE-imp



:: بازدید از این مطلب : 108
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 12 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

گیربکس های صنعتی در انواع مختلفی طراحی و تولید می شوند که هریک برای کاربرد خاصی استفاده می شود؛ دسته بندی کلی گیربکس صنعتی شامل انواع زیر می شود:

گیربکس حلزونی
گیربکس هلیکال (در 4 نوع شافت مستقیم، آویز، بول هلیکال (پینیون کراونویل)، شافت موازی یا قورباغه ای)
گیربکس خورشیدی

1) با کوپل کردن دو گیربکس (از یک نوع یا انواع مختلف) می توان به نسبت تبدیل های بالاتری نیز دست یافت.

به عنوان مثال کوپل کردن دو گیربکس حلزونی، دو گیربکس شافت مستقیم و یا یک گیربکس شافت مستقیم با یک گیربکس بول هلیکال، از ترکیب های رایج و پر کاربرد در صنعت می باشد. در همین راستا پیشنهاد می کنیم مقاله نسبت تبدیل گیربکس حلزونی را نیز مطالعه فرمایید.

2) گیربکس صنعتی می تواند به صورت سفارشی ساخته شود و در این صورت ممکن است پارامترهای درخواستی کاربر، خارج از محدوده جدول فوق باشد. در چنین شرایطی طراحی و محاسبات انجام می گیرد و بنا به سفارش مشتری کاملا شخصی سازی می شود.

3) صدای گیربکس صنعتی به نوع روغن دنده (واسکازین)، میزان روغن و کیفیت روغن، کیفیت تولید دنده (شامل آبکاری، عملیات حرارتی، سنگ زنی) بستگی دارد. لذا ممکن است برای گیربکس های مختلف میزان صدا خارج از حد تعیین شده نرمال باشد.

4) اساسا گیربکس های صنعتی برای اتصال با الکتروموتور صنعتی طراحی و تولید می شوند. اما امکان اتصال با سرووموتور یا استپ موتور نیز وجود دارد. در این صورت یا توسط کارخانه و یا به صورت دیگر باید ورودی گیربکس برای اتصال به سرووموتور تغییر یابد و سازگار شود.

5) اتصال الکتروموتور و گیربکس صنعتی به دو صورت امکان پذیر است:

کوپل مستقیم با استفاده از انواع کوپلینگ
استفاده از تجهیزات انتقال دور (مثل تسمه-پولی یا دنده-زنجیر)

منبع: 



:: بازدید از این مطلب : 99
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 11 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

چرخ دنده هلیکال یا چرخ دنده مارپیچ، بیشترین تنوع را در میان همه چرخ دنده های صنعتی دارد و در انواع گیربکس هلیکال استفاده می شوند. این چرخ دنده ها برای پیکربندی های موازی و شفت مستقیم به کار می روند. دندانه های چرخ دنده هلیکال به صورت مارپیچ و زاویه دار به سمت صفحه چرخ دنده، کنار یکدیگر قرار گرفته اند. هر جفت چرخ دنده هلیکال از یک چرخ دنده با دندانه های زاویه دار به راست و یک چرخ دنده با دندانه های زاویه دار به چپ تشکیل شده است؛ درگیر شدن دندانه ها با یکدیگر به صورت تدریجی است و از انتهای یک دنده شروع می شود و به تدریج و با چرخش چرخ دنده، گسترش می یابد تا دو دنده به صورت کامل با یکدیگر درگیر شوند.

با توجه به اینکه تماس دندانه ها با یکدیگر به صورت تدریجی اتفاق می افتد و کل دندانه ها به یکباره با هم درگیر نمی شوند، صدای بسیار کمتری نسبت به سایر چرخ دنده های صنعتی دارند؛ همچنین اعمال فشار و ضربه به دندانه ها و لقی چرخنده ها نیز کمتر خواهد بود. در همین راستا پیشنهاد می کنیم مقاله لقی در گیربکس صنعتی را مطالعه فرمایید. بزرگترین مزیت چرخ دنده های هلیکال، راندمان بالای آن ها است؛ با این حال، طراحی این چرخ دنده ها نسبت به سایر مدل ها دشوارتر بوده و در نتیجه هزینه بیشتری نیز دارد. معمولاً زاویه دندانه ها نسبت به صفحه چرخ دنده هلیکال، 15 تا 30 درجه است و بار محوری رانشی زیادی تولید می کنند؛ بنابراین باید از بلبرینگ های تماس زاویه ای برای مهار بار محوری این چرخ دنده ها استفاده شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، مقاله گیربکس مارپیچ را مطالعه فرمایید.

چرخ دنده مخروطی یا بول هلیکال
چرخ دنده های مخروطی، روی صفحه ای مخروطی شکل قرار گرفته اند و برای انتقال نیرو بین دو شفت متقاطع استفاده می شوند؛ زاویه محورهای این چرخ دنده ها معمولاً 90 درجه است اما در زوایای دیگر نیز عملکرد کاملاً خوبی دارند. در این نوع چرخ دنده، به چرخ دنده مخروطی کوچک تر، پینیون نیز می گویند. همچنین این چرخ دنده ها را با نام چرخ دنده 90 درجه نیز می شناسند و بیشتر در گیربکس بول هلیکال از آن ها استفاده می کنند. انواع چرخ دنده های مخروطی به شرح زیر است:

چرخ دنده مخروطی مستقیم
چرخ دنده مخروطی مارپیچی یا اسپیرال
چرخ دنده مخروطی میتر
چرخ دنده مخروطی تاجی
چرخ دنده مخروطی زیرول
چرخ دنده مخروطی هیپوئید

https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3/257/%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA-%DA%86%D8%B1%D8%AE-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%88-%D9%87%D9%84%DB%8C%DA%A9%D8%A7%D9%84-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D9%87-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%BE%DB%8C%DA%86%DB%8C-%D9%88-%D9%85%D8%AE%D8%B1%D9%88%D8%B7%DB%8C

 



:: بازدید از این مطلب : 116
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

پمپ وکیوم روغنی تک‌مرحله‌ای
پمپ وکیوم روغنی دومرحله‌ای
در پمپ وکیوم روغنی تک‌مرحله‌ای، از یک مجموعه روتور و پره و در دومرحله‌ای از دو سری روتور و پره استفاده شده است. در نوع دومرحله‌ای در ابتدا تا فشارهای متوسط عمل کاهش فشار انجام شده و سپس در مرحله دوم با مکش بیشتر خلا بیشتری را ایجاد می‌کند.

قیمت پمپ وکیوم روغنی
پمپ وکیوم روغنی مانند سایر انواع پمپ دارای ظرفیت مشخص و اندازه‌های متفاوتی است. میزان ظرفیت مکش، توان الکتروموتور، قطر دهانه، تعداد مراحل خلاسازی و برند در قیمت پمپ وکیوم روغنی تأثیرگذار است.

تاثیر ظرفیت مکش در قیمت پمپ وکیوم روغنی
ظرفیت مکش یا مقدار حجم هوای قابل مکش توسط پمپ وکیوم روغنی در مدل‌های مختلف آن متفاوت است. اینکه پمپ وکیوم روغنی چقدر توانایی خلاسازی در زمان مشخص دارد در قیمت پمپ وکیوم روغنی موثر است.

تاثیر توان الکتروموتور در قیمت پمپ وکیوم روغنی
توان الکتروموتور به طور مستقیم در توانایی خلاسازی پمپ وکیوم روغنی تاثیر دارد و از آن طرف در یک نوع و برند خاص، با داشتن توان بیشتر قیمت پمپ وکیوم روغنی نیز افزایش می‌یابد.

تاثیر قطر دهانه در قیمت پمپ وکیوم روغنی
با افزایش قطر دهانه ورودی و خروجی پمپ وکیوم روغنی، ظرفیت و گنجایش خلاسازی نیز افزایش یافته و بر قیمت نهایی موثر است.

تاثیر تعداد مراحل در قیمت پمپ وکیوم روغنی
تعداد مراحل پمپ وکیوم روغنی در میزان فشار خلا تولیدی اثرگذار است. پمپ وکیوم دومرحله‌ای قابلیت تولید خلا عمیق‌تری و با دقت بالاتری است؛ بنابراین از قیمت بالاتری برخوردار است.

تاثیر برند در قیمت پمپ وکیوم روغنی
شرکت سازنده پمپ وکیوم روغنی و کیفیت ساختی که ارائه می‌دهد در قیمت ارائه شده موثر است. شرکت‌های ایرانی و خارجی زیادی وجود دارند. از جمله برندهای خارجی تولیدکننده پمپ وکیوم روغنی می‌توان به هامر، والو، ایپک و جویسان اشاره کرد. همچنین دزپارت و مریک دو برند ایرانی تولیدکننده وکیوم روغنی هستند. جهت دریافت قیمت وکیوم روغنی برندهای مختلف با کارشناسان ما تماس بگیرید.

خرید پمپ وکیوم روغنی
در هنگام خرید پمپ وکیوم روغنی باید به پارامترهایی نظیر ظرفیت مکش و فشار خلا نهایی مورد نیاز توجه کرد. از آنجایی‌که محصولات تقلبی برای وکیوم روغنی در بازار زیاد وجود دارد، خرید از یک فروشگاه مورد اطمینان و معتبر اهمیت پیدا می‌کند. کالاصنعتی مفتخر است با داشتن سابقه زیاد، نماد اعتماد الکترونیکی و همچنین نمایندگی بسیاری از برندها، خرید پمپ وکیوم روغنی را برای مشتریان عزیز آسان کند.

جدول تبدیل واحد فشار و دبی در پمپ های وکیوم
دو پارامتر فشار و ظرفیت مکش خلا (دبی) در پمپ های وکیوم روغنی اهمیت دارد، اما سازندگان مختلف پمپ وکیوم در کشورهای مختلف همچنین بسیاری از مصرف کنندگان آن از واحدهای مختلفی برای فشار و دبی استفاده می کنند. در جداول پایین مقدار نسبت واحدهای فشار و دبی آورده شده است.

منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/2869/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D9%BE%D9%85%D9%BE/%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D9%BE%D9%85%D9%BE/%D9%BE%D9%85%D9%BE-%D9%88%DA%A9%DB%8C%D9%88%D9%85/%D9%BE%D9%85%D9%BE-%D9%88%DA%A9%DB%8C%D9%88%D9%85-%D8%B1%D9%88%D8%BA%D9%86%DB%8C

 



:: بازدید از این مطلب : 118
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 بهمن 1402 | نظرات ()