هد
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

هد پمپ چیست؟
اولین مشخصه پمپ، هد پمپ است. هد یا همان ارتفاع ماکزیمم پمپ، حداکثر ارتفاعی است که یک پمپ می‌تواند سیال را پمپاژ کند. برای فهم بهتر تعریف هد پمپ بهتر است یک مثال ساده زده شود. فرض کنید یک پمپ آب روی زمین نصب شده است و به خروجی آن یک لوله عمودی متصل شده است. وقتی که پمپ قادر است آب را تا ارتفاع مشخصی مثلا حداکثر 10 متر در داخل لوله پمپاژ کند به این معنی است که هد پمپ 10 متر می‌باشد.
اما با این حال پمپ همیشه سیال را فقط بصورت عمودی پمپ نمی‌کند و در مسیر پمپاژ مسیرهای افقی و اصطکاک نیز وجود دارد که در هد کلی تاثیرگذار است.

ارتفاع استاتیک چیست؟
ارتفاع استاتیک مقدار مسافتی است که سیال از قسمت تخلیه پمپ تا مقصد طی می‌کند. هد کل پمپ در واقع از سه متغیر تشکیل شده است؛ ارتفاع استاتیک، مقدار اصطکاک داخل لوله‌ها و دیگری مقدار فشار تخلیه لازم.

دبی پمپ چیست؟
دبی پمپ، دومین مشخصه پمپ آب خانگی است که با استفاده از آن محاسبات پمپ را انجام می‌دهند؛ دبی یا آبدهی پمپ، مقدار حجم سیالی است که پمپ می‌تواند در زمان مشخصی پمپاژ کند. به عنوان مثال، زمانی که گفته می‌شود دبی یک پمپ آب ۵۰ لیتر بر دقیقه است، یعنی پمپ قادر است ۵۰ لیتر را در یک دقیقه از نقطه‌ای به نقطه دیگر انتقال دهد.

محاسبه هد پمپ
آیا می‌دانید محاسبه هد پمپ در کارخانه‌ها چطور انجام می‌شود؟ با توجه به اینکه شرکت‌های سازنده پمپ برای هر یک از محصولات خود اطلاعاتی شامل هد ماکزیمم، دبی ماکزیمم، توان و… را داخل کاتالوگ ارائه می‌کنند، بد نیست درباره نحوه محاسبه هد در کارخانه نیز اطلاعاتی داشته باشیم.
یکی از اطلاعات مهم قابل مشاهده در کاتالوگ‌ها، نمودار مشخصه پمپ است. اصلی‌ترین نمودار پمپ نیز مربوط به نمودار هد بر حسب دبی است که در آن مقدار هد پمپ به ازای دبی‌های مختلف می‌تواند ایجاد کند، نمایش داده می‌شود.
نمودارهای مشخصه پمپ از طریق تست آزمایشگاهی به‌دست می‌آیند؛ یعنی شرکت سازنده پمپ را به صورت تصادفی جدا کرده و تحت فشار راه‌اندازی می‌کند. سپس در فشارهای مختلف مقدار دبی اندازه‌گیری و ثبت می‌شود و پس از میانگین‌گیری و اتصال نقاط روی نمودار، منحنی بر حسب دبی استخراج می‌شود.

بررسی مشخصات و ویژگی‌های هر تجهیزاتی، قبل از خرید آن‌ها یکی از موارد مهم و ضروری است؛ چرا که باید بدانید با نیاز شما همخوانی دارد یا خیر. بررسی مشخصات و قابلیت‌های پمپ آب خانگی نیز به‌دلیل شناسایی بهتر آن و رفع نیازهای شما امری ضروری است. دو مشخصه مهمی که در پمپ‌ها وجود دارد، هد و دبی آن‌هاست. بررسی این دو این دو پارامتر اصلی به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که آیا می‌تواند پاسخگوی نیاز شما باشد یا خیر. اگر می‌خواهید بدانید هد و دبی چیست، در ادامه درباره این دو مشخصه بیشتر صحبت خواهیم کرد، اینکه هد و دبی پمپ چیست و در نهایت فرمول محاسبه هد و دبی پمپ را توضیح می‌دهیم.

محاسبه هد و دبی پمپ

همانطور که گفتیم، محاسبات پمپ به دو مولفه هد و دبی بستگی دارد؛ اما هد و دبی چیست؟ هد میزان توان پمپ برای پرتاب آب به ارتفاع بالاتر را نشان می‌دهد و دبی مقدار حجم آب پمپاژ شده در واحد زمان توسط پمپ را نمایش می‌دهد.
درست است که هنگام خرید پمپ آب، فروشنده با اطلاعاتی مثل تعداد طبقه و متراژ واحد می‌تواند پیشنهاد مناسب را ارائه دهد، اما بد نیست از نحوه محاسبه هد و دبی پمپ اطلاع داشته باشید تا در صورت نیاز انتخاب پمپ آب خانگی را شخصا انجام دهید. در این مقاله کالاصنعتی به فرمول محاسبه هد و دبی پمپ، فرمول‌ها و جداولی که در این زمینه وجود دارند، پرداخته است؛ به‌طوری که با خواندن آن می‌توانید به‌راحتی و بادقت هد و دبی مورد نیاز برای واحد ساختمانی را محاسبه کرد.

 





:: بازدید از این مطلب : 106
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 بهمن 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: