کالای اتوماسیون صنعتی
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

تجهیزات اتوماسیون صنعتی مجموعه ای از ابزار و وسایل صنعتی اطلاق می شود که برای کنترل دور الکتروموتور به عنوان درایو یا اینورتر یا کلید هوایی و کلید اتومات و بسیاری تجهیزات مشابه در بازار شناخته می شود. کالا صنعتی با توجه به اینکه در انواع الکتروموتور دارای رنکینگ مناسب در بازار است، اینورتر یکی از پر مصرف ترین کالای اتوماسیون مرتبط به شمار می رود.
از اینورترها در چه مواردی استفاده می شود؟
اینورترها معمولا قطعات متحرک ندارند و به همین دلیل در طیف های مختلف و گسترده ای از ابزار های کاربردی مورد استفاده قرار می گیرند. از طیف های گسترده کاربرد اینورتر ها می توان به منبع تغذیه کامپیوتر ها و ابزارهای بزرگ حمل و نقل فله اشاره کرد. استفاده دیگری که از اینورترها می شود تامین جریان AC از منابع DC مثل پانل های خورشیدی یا باتری ها می باشد.

یک تعریف برای اینورترها بنویسید؟
اینورتر را می توان به عنوان یک نوسان ساز الکترونیکی با قدرت بالا توصیف نمود. دلیلی که باعث شده این وسیله اینورتر نام بگیرد عملی است که این دستگاه در جهت عکس مبدل AC به DC متداول انجام می دهد. اینورتر یا درایو AC به دستگاهی گفاه می شود که بتوان از طریق آن سرعت یک موتور AC سه فاز را بدون اینکه قدرت و گشتاور موتور کاهش یابد، کنترل نمود .طراحی اینورتر ها به گونه ای است که در ظرفیت های مختلفی ساخته می شوند. برای مثال برای موتوری که دارای توانی به اندازه 20 اسب بخار باشد، اینورتر HP20 مناسب تر از سایر اینورتر های موجود است.

 

از نظر ورودی اینورتر ها به چند بخش تقسیم می شوند؟
اینورتر ها از نظر ورودی آنها در دو بخش ساخته می شوند که دسته اول اینورتر تک فاز و دسته دوم اینورتر سه فاز است. البته ذکر این نکته الزامی است که خروجی تمام اینورتر های موجود سه فاز است؛ همینطور اینورترهایی که توانی بالاتر از 3 اسب بخار دارند،ورودی شان نیز سه فاز است.

چه زمانی با هشداری مبنی بر عدم استفاده از اینورترها جهت روشن نمودن لامپ های فلوئورسنت معمولی مواجه می شویم؟
ممکن است در بعضی اینورترها با هشداری مواجه شویم به ما بگوید از اینورتر موجود برای روشن کردن لامپ های فلوئور سنت استفاده نکنیم ؛ علت این هشدار این است که خازن تصحیح توان به روش موازی به لامپ فلوئور سنت وصل شده است. ما میتوانیم با قطع اتصال این دو و با برداشتن خازن این مشکل را رفع نماییم.

ویژگی های اینورتر را نام ببرید.
اینورترها ویژگی هایی دارند که با شناختن آنها می توانیم با نحوه استفاده از آنها آشنا شویم: كاهش انرژی مصرفی و در نتیجه كاهش هزینه برق، كاهش جریان راه اندازی و در نتیجه طولانی شدن عمر موتور ، امكان تغییر سرعت موتور، امكان تغییر جهت حركت موتور، داشتن حفاظت در برابر اضافه بار، امكان كار موتور در شرایط متغیر بودن ولتاژ ورودی ، امكان كنترل از راه دور، ایجاد سرعت بیشتر از سرعت نامی موتور و برنامه ریزی كردن حركت.

کار اینورتر چیست؟
اینورتر می توامد به صورت هوشمند و برنامه ریزی شده میزان باری که به موتور وارد می شود را تشخیص دهد و متناسب با همان بار وارد شده به موتور جریان دهند.این جریان در اکثر اوقات حتی از جریان نامی موتور نیز کمتر است.

جریان نامی موتور را تعریف کنید.
جریان نامی موتور دستگاهی است که به وسیله آن می توانند سرعت را در موتورهای سه فاز تغییر دهند.

راه اندازی نرم موتور چگونه است؟
در راه اندازی نرم موتور، هیچگونه ضربه ای به قسمت های مکانیکی مانند کوپلینگ ،گیربکس صنعتی ،تسمه ، زنجیرها و ... وارد نمی شود که در نتیجه این امر طول عمر مفید موتور بیشتر شده و همچنین عمر مفید بخش های مکانیکی نامبرده شده نیز افزایش خواهد یافت.

چگونه از موتور در برابر اضافه بار محافظت می شود؟
معمولا برای میزان بارها استانداردی وجود دارد که اگر میزان بار از حالت مجاز بیشتر شود، اینورتر اقدام به خاموش کردن موتور می کند و به کاربر هشدار اضافه بار را می دهد.

چگونه یک موتور سه فاز را با برق خانگی و به صورت عادی راه اندازی می کنند؟
امكان استفاده از برق تكفاز 220 ولت به جای سه فاز 380 ولت برای راه اندازی موتور سه فاز حداكثر با توان 3 HP( 2.2kw ) ممکن است؛ به این معنی كه می توان با برق خانگی یك موتور سه فاز را بدون ایجاد هیچ مشکلی و كاملا به صورت عادی راه اندازی نمود .

یک موتور قابلیت داشتن دورهای مختلف به صورت حافظه ای را دارد،این جمله به چه معناست؟
در یک موتور این امکان وجود دارد که به صورت حافظه ای دورهای مختلفی وجود داشته باشد،موتور یک دور به موتور چند دور با سرعت های مختلف تبدیل شود و در کاربرد پمپ ها فشار ثابت ایجاد شود. معنای این جمله ها این است که می توان با تغییردادن دور موتور فشار مورد نظر را ثابت نگه داشت. مثلا می توان فشار یک مخزن را به طور ثابت و بدون تغییر حفظ کرد در نتیجه هنگام مصرف آب دور موتور به صورت خودکار زیاد می شود و وقتی آبی مصرف نشود، دور موتور به طور خودکار کاهش پیدا می کند. نتیجه ای که از این فرآیند گرفته می شود آن است که با مصرف آب دور موتور تغییر می کند سپس آب با یک فشار ثابت به تمام نقاط می رسد.

 

دلیل اتصال انکدر به اینورتر چیست؟
مکان اتصال اینورتر به انکدر باعث میشود دور یک موتور با موتور دیگری یکسان و بدون تفاوت باشد. این اتصال سبب میشود کنترل در موتور در موارد لازم با توجه به میزان محصولی که تولید شده،متغیر باشد.

مزایای استفاده از اینورترها برای کنترل دور موتور
امروزه استفاده از اینورترها شکل گسترده تری پیدا کرده و از آن ها بر روی پمپ، فن و کمپرسور ها استفاده می کنند. از طرفی از اینورتر ها جهت کنترل دور موتور نیز استفاده میشود که این کار مزایایی به همراه دارد، مثلا:

عدم نیاز به دستگاه های كنترل دبی مكانیكی

ذخیره انرژی تا 50%
نبودن شوك راه اندازی
افزایش عمر مفید قطعات مكانیكی
نواحی استفاده از اینورترها کدامند؟
از اینورترها در سه ناحیه استفاده می گردد :فعالیت های گشتاور ثابت مثل میكسرها , اكسترودرها , نوارهای نقاله و ... فعالیت های توان ثابت مثل كشش و دستگاه های ماشین، فعالیت های گشتاور متغیر مثل فن و پمپ.

میان دور موتور و توان مصرفی در اینورتر ها چه رابطه ای وجود دارد؟
در پمپ ها و فن ها میزان دبی متناسب با سرعت موتور است اما توان مصرفی با مكعب سرعت تناسب دارد. برای نمونه جهت تفهیم بیشتر مطلب می توانیم بگوییم که اگر دور موتور به میزان 50% كاهش یابد آن گاه توان مصرفی لازم 12.5% است که این عدد به مفهوم 87.5% صرفه جویی در انرژی می باشد. برای آگاهی از لیست قیمت اینورتر با کارشناسان فروش در تماس باشید. برای دریافت کاتالوگ اینورتر با کارشناسان فروش در تماس باشید.

کار اینورتر چیست؟
اینورتر می تواند به صورت هوشمند و برنامه ریزی شده میزان باری که به موتور وارد می شود را تشخیص دهد و متناسب با همان بار وارد شده به موتور جریان دهند.این جریان در اکثر اوقات حتی از جریان نامی موتور نیز کمتر است.

راه اندازی نرم موتور چگونه است؟
در راه اندازی نرم موتور، هیچگونه ضربه ای به قسمتهای مکانیکی مانند کوپلینگ ،گیربکس ،تسمه ، زنجیرها و ... وارد نمی شود که در نتیجه این امر طول عمر مفید موتور بیشتر شده و همچنین عمر مفید بخش های مکانیکی نامبرده شده نیز افزایش خواهد یافت.

منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/231/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86





:: بازدید از این مطلب : 121
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 بهمن 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: