انواع روانکاری صنعتی
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

روانکارهای صنعتی موادی هستند که اصطکاک و ساییدگی قطعات تجهیزات و دستگاه های مختلف صنعتی را کاهش می دهند؛ علاوه بر این برای آب بندی، انتقال حرارت، پیشگیری از خوردگی و دفع آلاینده ها در سیستم های مکانیکی هم نقش مؤثری ایفا می کنند.

روانکارهای صنعتی را در اشکال مختلفی می توان یافت، از جمله روان کننده های مایع، نیمه جامد، خشک و گاز.
رایج ترین انواع روانکار صنعتی، روغن های صنعتی و گریس ها هستند که در ادامه به معرفی هریک می پردازیم.

دستگاه های مکانیکی مانند گیربکس صنعتی برای عملکرد بهینه، حفظ راندمان و افزایش عمر مفید باید طبق دستورالعمل شرکت سازنده از انواع روانکار صنعتی استفاده کنند؛ به عنوان مثال یکی از اقدامات بسیار مهم در نگهداری دوره ای از الکتروموتور، روانکاری بلبرینگ های موتور است که باید به صورت دوره انجام گیرد. بنابراین کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع روانکار صنعتی برای افرادی که صاحب دستگاه های صنعتی هستن و یا با آن‌ ها کار می کنند، بسیار حائز اهمیت است. پیش از آن که به معرفی انواع روغن های صنعتی بپردازیم، باید به این پرسش پاسخ دهیم که روغن صنعتی چیست؟

 

روغن صنعتی که با نام روغن روانکاری نیز شناخته می شود، از رایج ترین انواع روانکار صنعتی هستند. روغن های صنعتی می توانند از نوع مصنوعی، یعنی ساخته شده از سنتر مواد شیمیایی در آزمایشگاه بوده و یا بر پایه مواد نفتی باشند. روغن های صنعتی پایه نفتی به دلیل فراوانی منابع نفتی، مقرون به صرفه تر هستند اما باید با استفاده از مواد افزودنی، برخی از خواص آن ها را افزایش داد.

در مقابل، روغن های صنعتی مصنوعی گرچه گران تر هستند اما به دلیل کیفیت بالای آن ها، سود حاصل از بهبود عملکرد در اکثر مواقع بیشتر از هزینه روغن است. روغن های صنعتی مصنوعی، از روغن های صنعتی پایه که از پالایش نفت خام به دست آمده اند، تشکیل شده اند. روغن های پایه، نیاز به مواد افزودنی خاصی دارند تا مقاومت و ویژگی های لازم برای کار در شرایط سنگین، حرارت و فشار بالا را بدست آورند. برخی از این افزودنی ها عبارتند از:

پاک کننده ها و معلق کننده ها (Detergents and Dispersants)
بهبود دهنده شاخص ویسکوزیته یا لزجت (VI –Improvers)
مواد ضد اکسیداسیون (Anti-Oxidants)
مواد ضد ساییدگی (Anti-Wear)
مواد ضد خوردگی و ضد زنگ زدگی (Anti-Rust and Anti-Oxidation)
مواد پایین آورنده نقطه ریزش (Pour Point Depressants)
مواد ضد کف (Anti-Foam)

روغن صنعتی چند منظوره
روغن صنعتی چند منظوره یا روغن دنده چند منظوره، که با نام روغن فشار قوی نیز شناخته می شود، یکی از انواع روغن صنعتی است که لزجت یا ویسکوزیته بالایی داشته و سطح چرخ دنده ها را کاملاً پوشش می دهد. مشخصه اصلی روغن دنده، محافظت از گیربکس و چرخ دنده ها در برابر فشار زیاد و فرسودگی است.

روغن صنعتی چند منظوره با ایجاد یک لایه محافظ بر روی فلز، تماس و اصطکاک آن را با سایر سطوح به حداقل رسانده و از این طریق سایش و فرسودگی گیربکس را تا حد زیادی کاهش می دهد. برخی از مهم ترین ویژگی های روغن صنعتی چند منظوره عبارتند از:

جدا شدن از آب
چسبیدن به چرخ دنده ها
حفظ خاصیت گرانروی و ضد اصطکاکی
عدم وجود ذرات معلق
قوای دمایی و مقاوم به اکسیداسیون
جلوگیری از شوک حاصل از بار ناگهانی
کارکرد در فشار بالا
روغن صنعتی ترکیبی
روغن صنعتی ترکیبی برای دستگاه هایی مانند خردکن صنعتی که برای کاربردهای سنگین طراحی شده اند، استفاده می شود. از جمله ویژگی های روغن صنعتی ترکیبی می توان به عمر طولانی، کارکرد بی وقفه طولانی مدت و تحمل بازه دمایی بسیار پایین تا بسیار زیاد اشاره نمود.
روغن های ترکیبی به مرور زمان، خاصیت خود را از دست نمی دهند و به صورت دائمی از شکل گیری رسوب در دستگاه هایی که حرارت زیادی دارند، جلوگیری می کنند. همچنین این روغن ها در دمای پایین هم، گردش مناسبی در دستگاه دارند و حتی در سردترین حالت استارت دستگاه، از دنده ها محافظت می کنند.
این نوع روغن صنعتی به دلیل پایه ترکیبی ویژه ی خود، در برابر اکسیداسیون بسیار مقاوم بوده و می تواند فشار زیادی را تحمل نماید.

منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3/154/%D9%81%D8%B1%D9%82-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D8%B1%D9%88%D8%BA%D9%86-%D9%87%DB%8C%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%84%DB%8C%DA%A9

 





:: بازدید از این مطلب : 143
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 دی 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: