نوشته شده توسط : کوروش فنایی

گیربکس های صنعتی یکی از اجزای مهم و حیاتی در صنایع و دستگاه های صنعتی هستند و برای انتقال گشتاور از الکتروموتورها به سایر دستگاه ها به کار می روند. همچنین از گیربکس صنعتی برای تنظیم سرعت (کاهش یا افزایش) و جهت چرخش محورها نیز استفاده می شود. علیرغم اینکه گیربکس های صنعتی برای تحمل دما، فشار و شرایط سخت طراحی و ساخته شده اند، اما اگر در مورد ایرادات جزئی آن ها سهل انگاری شود، می توانند حوادث ناگواری را به وجود آورده و هزینه های بسیاری را به شما تحمیل کنند. بنابراین عیب یابی گیربکس صنعتی، یکی از اقدامات بسیار مهمی است که در تعمیر و نگهداری گیربکس ها باید به آن توجه داشته باشید.

گیربکس صنعتی

مانند هر ماشین دیگری، اگر متوجه مشکلی در گیربکس شدید، از جمله صدای عجیب و غریب، لرزش یا تولید حرارت بیش از حد، باید علت این مشکلات را سریعاً بررسی کنید تا باعث خرابی گیربکس و سایر دستگاه ها نشوند. در این مقاله قصد داریم 5 مورد از رایج ترین ایراداتی که در حین عیب یابی گیربکس صنعتی با آن مواجه می شوند را بررسی نماییم. در صورت مشاهده هریک از این علائم، پیش از آن که آسیبی جدی به گیربکس و سایر تجهیزات شما وارد شود، با کارشناسان وبسایت کالا صنعتی تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم در خصوص نحوه تعمیر و تأمین و جایگزینی قطعات را به شما ارائه دهند.

5 عامل اصلی خرابی گیربکس صنعتی
گیربکس های صنعتی به دلایل مختلفی می توانند دچار مشکل شوند، اما علت و ریشه بسیاری از مشکلات گیربکس ها در 5 مورد خلاصه می شود. در ادامه 5 عامل اصلی خرابی گیربکس صنعتی، علائم و راه حل رفع آن ها را بررسی می نماییم؛ عیب یابی گیربکس صنعتی و بررسی علل این مشکلات شاید آن قدر مهم و جدی به نظر نرسد، اما اگر به موقع بررسی نشوند باعث خرابی کل گیربکس و دستگاه های مرتبط با آن می شود.

1) عدم تراز بودن گیربکس صنعتی
عدم تراز بودن گیربکس صنعتی

اگر محورهای گیربکس به درستی در یک راستا قرار نگیرند، باعث عدم تراز بودن گیربکس صنعتی شده و اصطکاک و تنش چرخ دنده ها و بلبرینگ ها را افزایش می دهد. ناهماهنگی یا عدم تراز بودن بر عملکرد و طول عمر گیربکس اثرگذار بوده و علل آن عبارتند از:

نصب نادرست: نصب نادرست گیربکس و محکم نبودن پیچ های آن منجر به عدم تراز بودن گیربکس صنعتی می شود.
ساییدگی یاتاقان ها: به مرور زمان، یاتاقان و سایر اجزای گیربکس دچار فرسودگی و ناهماهنگی می شوند؛ علت این امر ممکن است در اثر فرسودگی طبیعی یاتاقان ها و یا ناشی از بار بیش از حد روی دستگاه باشد.
انبساط حرارتی: تغییرات دما می تواند باعث انبساط یا انقباض اجزای گیربکس و در نتیجه ناهماهنگی آن ها شود. این عامل معمولاً زمانی پیش می آید که از گیربکس در دمایی خارج از محدوده استاندارد استفاده شود.
علائم عدم تراز بودن گیربکس صنعتی عبارتند از:

لرزش
سر و صدا
گرمای بیش از حد
برای رفع ناهماهنگی گیربکس صنعتی می توان راه حل مختلفی اجرا کرد که بعضی از آن ها عبارتند از:

تنظیم مجدد محورها به وسیله ابزارهای تراز لیزری و دقیق

تعویض قطعات فرسوده مانند بلبرینگ ها و چرخ دنده ها

نصب درست گیربکس

ارتقاء گیربکس برای تحمل بارهای بیشتر و تغییرات دمایی گسترده تر

2) روانکاری نادرست گیربکس صنعتی
روانکاری نادرست گیربکس

روغن کاری و روانکاری نادرست گیربکس صنعتی می تواند آسیب قابل توجهی به گیربکس و قطعات آن وارد نماید. برای روغن کاری گیربکس صنعتی حتماً مطابق با دستورالعمل شرکت سازنده عمل نمایید. علل این ایراد شامل:

کم بودن سطح روغن یا روانکاری نادرست
استفاده از روان کننده آلوده و کثیف
نگهداری نادرست گیربکس؛ بررسی قطعات و تعویض روغن دوره ای و منظم
روانکاری نادرست گیربکس صنعتی، علائم مختلفی دارد؛ از جمله:

صدای بیش از حد؛ شبیه به صدای ناله، ساییده شدن یا کلیک
لرزش
گرمای بیش از حد
برای رفع روانکاری نادرست گیربکس صنعتی می توان راه حل های زیر را در پیش گرفت:

افزودن روغن یا تعویض روان کننده
استفاده از روان کننده های با کیفیت تر
تعمیر و نگهداری منظم
همچنین پیشنهاد می کنیم مقاله انواع روانکاری صنعتی را نیز مطالعه فرمایید.

3) مشکلات بلبرینگ های گیربکس صنعتی
بلبرینگ گیربکس صنعتی

بلبرینگ ها نقش بسیار مهمی در گیربکس های صنعتی ایفا کرده و پشتیبانی از محورهای چرخان را بر عهده دارند؛ بنابراین اگر ایرادی در کار آن ها به وجود آید، آسیب قابل توجهی به گیربکس وارد می شود. از جمله علل اصلی مشکلات بلبرینگ های گیربکس صنعتی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

عدم روانکاری مناسب
اضافه بار
تراز نبودن گیربکس
نگهداری نامناسب
علائم مشکلات بلبرینگ های گیربکس صنعتی نیز بی شباهت به سایر موارد نبوده و شامل موارد زیر است:

صدای بیش از حد؛ شبیه به صدای خراش یا ناله
لرزش
گرمای بیش از حد
برای افزایش عمر مفید گیربکس خود راهکارهای ارائه شده در مقاله افزایش طول عمر گیربکس صنعتی را انجام دهید. برخی از راه حل هایی که برای رفع مشکلات بلبرینگ های گیربکس صنعتی به کار می روند، عبارتند از:

تعویض بلبرینگ ها
بهبود روانکاری
تنظیم مجدد شفت ها و تراز نمودن گیربکس
4) داغ شدن گیربکس صنعتی
داغ شدن گیربکس صنعتی

یکی دیگر از مشکلات رایج در عیب یابی گیربکس صنعتی، داغ شدن بیش از حد آن ها است که باعث افزایش اصطکاک شده و گاهی تراز اجزای گیربکس را بر هم می زند. علت داغ شدن گیربکس صنعتی عبارت است از:

اضافه بار
روانکاری ناکافی یا نادرست
تهویه نامناسب و جوابگو نبودن فن خنک کننده
بالا بودن دمای محیط کار
از جمله علائم داغ شدن گیربکس صنعتی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

گرمای بیش از حد گیربکس و سایر تجهیزات
صدای بیش از حد؛ مانند صدای خراش یا ناله
لرزش
و برای رفع این مشکل می توان راهکارهای زیر را اجرا نمود:

عیب یابی و تقویت فن خنک کننده
تنظیم بار
بهبود روانکاری
5) لرزش بیش از حد گیربکس صنعتی
لرزش بیش از حد گیربکس صنعتی

گیربکس ها نیز مانند الکتروموتورها در حین کار تا حدی لرزش دارند، اما اگر لرزش آن ها به طرز قابل توجهی افزایش یابد، نشانه ای خرابی دستگاه بوده و باید عیب یابی گیربکس صنعتی انجام شود. از جمله علل این مشکل می توان به موارد زیر اشاره نمود:

تراز نبودن گیربکس
بار زیاد
فرسودگی قطعات
راه حل هایی که می توان برای رفع لرزش بیش از حد گیربکس صنعتی انجام داد عبارتند از:

تنظیم مجدد محورها
متعادل کردن بار
تعویض قطعات فرسوده یا آسیب دیده
ارتقاء گیربکس
جدول زیر می تواند به عیب یابی گیربکس صنعتی کمک کند:

عیب دلایل راه حل
لرزش
غيرمعمول گيربکس شل بودن پيچ ها تمامی پیچ ها را مجدداً محکم ببندید.
محکم نبودن يا خرابی اتصالات ورودی اتصالات ورودی را چک کنید و در صورت نیاز محکم یا تعویض نمایید.
خرابی خار، جای خار يا درست قرار نگرفتن جای خار خار را چک کنید تا کاملاً ثابت و محکم باشد؛ در صورتی که خار لقی دارد باید جای خار را تعویض نمایید.
وجود اجسام خارجی درون گیربکس ابتدا روغن را تخلیه نموده و سپس محفظه گیربکس را شستشو دهید. پس از اتمام شستشو مجددا محفظه را از روغن پر کنید.
خرابی بلبرینگ ها بلبرینگ را تعویض نمایید.
خرابی چرخ دنده ها چرخ دنده ها را تعویض نمایید.
نشت روغن نصب نادرست: نامناسب بودن جای درپوش ها ، نصب نادرست گیربکس محل درپوش روغن را کنترل و در صورت نياز محل آن را اصلاح نمایید.
محکم نبودن درپوش روغن درپوش روغن را محکم کنيد.
زياد بودن میزان روغن درون گیربکس سطح روغن را کاهش دهید؛ به طور کلی سطح روغن باید تا نیمه محفظه گیربکس باشد.
خرابی درپوش های روغن درپوش های روغن را تعويض کنيد.
خرابی کاسه نمدها کاسه نمد ها بايد تعويض شوند.
خرابی واشرها / گسکت ها واشرها / گسکت ها بايد تعويض شوند.
دمای زياد گيربکس بار بیش از حد روی گیربکس (ضریب کار را به درستی در نظر نگرفته اند یا محاسبات توان و گشتاور اشتباه بوده و در نتیجه قطعات گیربکس تحت فشار هستند.) فاکتور سرویس گیربکس را از روی کاتالوگ کنترل نمایید. همچنین باید از روان بودن حرکت قطعات گیربکس اطمینان حاصل نمایید و در صورت نیاز، گیربکس فعلی را با یک گیربکس بزرگ تر جایگزین نمود.
کم یا زیاد بودن مقدار روانکار مقدار روغن را تنظيم کنيد.
عدم استفاده از روانکار مناسب از روغن های توصیه شده توسط شرکت سازنده که در کاتالوگ دستگاه قید شده است، استفاده نمایید.
دمای بالای محیط کار از روغن های مناسب دمای بالاتر استفاده کنيد و در صورت نياز گيربکس بزرگتری را جايگزين گیربکس فعلی نمایید.
دمای زياد در محل برينگ ها بار شعاعی زياد بار شعاعی گيربکس را کم کنيد، از ياتاقان بندی مناسب در جهت مقابل استفاده کنيد، در صورت نياز گيربکس بزرگتری را جايگزين کنيد.
کم بودن مقدار روانکار سطح روغن را تنظيم کنيد.
صدای گيربکس مقدار کم روانکار سطح روغن را تنظيم کنيد.
لقی خار و جای خار ورودی یا خروجی در صورت نیاز خار را تعویض نمایید.
وجود اشکال در قطعات گیربکس و نصب آن ها اتصالات، یاتاقان ها، ریل و راهنماها، بدنه و سایر اجزای ماشین را کنترل نمایید و از محکم بودن و روان کار کردن آن ها اطمینان حاصل نمایید.
وجود جرم خارجی در محفظه پوسته گيربکس روغن را تخليه و محفظه گيربکس را شستشو دهید؛ سپس آن را مجدداً از روغن پر کنید.
خرابی کوپلينگ و اتصالات ورودی و خروجی خار را تعویض نمایید تا کاملاً بدون لقی باشد. از خار استاندارد استفاده نمایید و در صورت آسیب دیدگی جار خار و گشاد شدن، آن را تعویض نمایید.
شل بودن پيچ های نصب پايه ها پیچ های مخصوص نصب پایه را محکم کنید.
تراز نبودن سطح گيربکس از تراز بودن سطح نصب اطمينان حاصل کنيد. در صورت نياز از تکيه گاه استفاده کنيد.
خرابی بلبرینگ ها بلبرینگ ها بايد تعويض شوند.
خرابی چرخ دنده ها چرخ دنده ها بايد تعويض شوند.
دمای بالای محیط کار از روغن مناسب با ویسکوزیته بالا استفاده نمایید.
نتیجه گیری

تعمیر گیربکس صنعتی، کاری تخصصی و نیازمند تجهیزات خاص است که باید توسط کارشناسان و متخصصان مربوطه انجام شود، ولی عیب یابی گیربکس صنعتی را با کمی آگاهی درباره ساختار و عملکرد گیربکس ها و از روی نشانه های ایرادات رایج می توان انجام داد. علاوه بر این عیب یابی در اولین مراحل ایراد می تواند از بروز مشکلات جدی و آسیب دیدن گیربکس و سایر تجهیزات جلوگیری نماید. کارشناسان کالا صنعتی آمادگی ارائه راهنمایی ها و پشتیبانی لازم در خصوص انتخاب، خرید، راه اندازی و عیب یابی انواع گیربکس صنعتی را داشته و قدم به قدم در این مسیر همراه شما عزیزان هستند.

منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3/1874/%D8%B9%DB%8C%D8%A8-%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C



:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 ارديبهشت 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

گیربکس های صنعتی یکی از اجزای مهم و حیاتی در صنایع و دستگاه های صنعتی هستند و برای انتقال گشتاور از الکتروموتورها به سایر دستگاه ها به کار می روند. همچنین از گیربکس صنعتی برای تنظیم سرعت (کاهش یا افزایش) و جهت چرخش محورها نیز استفاده می شود. علیرغم اینکه گیربکس های صنعتی برای تحمل دما، فشار و شرایط سخت طراحی و ساخته شده اند، اما اگر در مورد ایرادات جزئی آن ها سهل انگاری شود، می توانند حوادث ناگواری را به وجود آورده و هزینه های بسیاری را به شما تحمیل کنند. بنابراین عیب یابی گیربکس صنعتی، یکی از اقدامات بسیار مهمی است که در تعمیر و نگهداری گیربکس ها باید به آن توجه داشته باشید.

گیربکس صنعتی

مانند هر ماشین دیگری، اگر متوجه مشکلی در گیربکس شدید، از جمله صدای عجیب و غریب، لرزش یا تولید حرارت بیش از حد، باید علت این مشکلات را سریعاً بررسی کنید تا باعث خرابی گیربکس و سایر دستگاه ها نشوند. در این مقاله قصد داریم 5 مورد از رایج ترین ایراداتی که در حین عیب یابی گیربکس صنعتی با آن مواجه می شوند را بررسی نماییم. در صورت مشاهده هریک از این علائم، پیش از آن که آسیبی جدی به گیربکس و سایر تجهیزات شما وارد شود، با کارشناسان وبسایت کالا صنعتی تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم در خصوص نحوه تعمیر و تأمین و جایگزینی قطعات را به شما ارائه دهند.

5 عامل اصلی خرابی گیربکس صنعتی
گیربکس های صنعتی به دلایل مختلفی می توانند دچار مشکل شوند، اما علت و ریشه بسیاری از مشکلات گیربکس ها در 5 مورد خلاصه می شود. در ادامه 5 عامل اصلی خرابی گیربکس صنعتی، علائم و راه حل رفع آن ها را بررسی می نماییم؛ عیب یابی گیربکس صنعتی و بررسی علل این مشکلات شاید آن قدر مهم و جدی به نظر نرسد، اما اگر به موقع بررسی نشوند باعث خرابی کل گیربکس و دستگاه های مرتبط با آن می شود.

1) عدم تراز بودن گیربکس صنعتی
عدم تراز بودن گیربکس صنعتی

اگر محورهای گیربکس به درستی در یک راستا قرار نگیرند، باعث عدم تراز بودن گیربکس صنعتی شده و اصطکاک و تنش چرخ دنده ها و بلبرینگ ها را افزایش می دهد. ناهماهنگی یا عدم تراز بودن بر عملکرد و طول عمر گیربکس اثرگذار بوده و علل آن عبارتند از:

نصب نادرست: نصب نادرست گیربکس و محکم نبودن پیچ های آن منجر به عدم تراز بودن گیربکس صنعتی می شود.
ساییدگی یاتاقان ها: به مرور زمان، یاتاقان و سایر اجزای گیربکس دچار فرسودگی و ناهماهنگی می شوند؛ علت این امر ممکن است در اثر فرسودگی طبیعی یاتاقان ها و یا ناشی از بار بیش از حد روی دستگاه باشد.
انبساط حرارتی: تغییرات دما می تواند باعث انبساط یا انقباض اجزای گیربکس و در نتیجه ناهماهنگی آن ها شود. این عامل معمولاً زمانی پیش می آید که از گیربکس در دمایی خارج از محدوده استاندارد استفاده شود.
علائم عدم تراز بودن گیربکس صنعتی عبارتند از:

لرزش
سر و صدا
گرمای بیش از حد
برای رفع ناهماهنگی گیربکس صنعتی می توان راه حل مختلفی اجرا کرد که بعضی از آن ها عبارتند از:

تنظیم مجدد محورها به وسیله ابزارهای تراز لیزری و دقیق

تعویض قطعات فرسوده مانند بلبرینگ ها و چرخ دنده ها

نصب درست گیربکس

ارتقاء گیربکس برای تحمل بارهای بیشتر و تغییرات دمایی گسترده تر

2) روانکاری نادرست گیربکس صنعتی
روانکاری نادرست گیربکس

روغن کاری و روانکاری نادرست گیربکس صنعتی می تواند آسیب قابل توجهی به گیربکس و قطعات آن وارد نماید. برای روغن کاری گیربکس صنعتی حتماً مطابق با دستورالعمل شرکت سازنده عمل نمایید. علل این ایراد شامل:

کم بودن سطح روغن یا روانکاری نادرست
استفاده از روان کننده آلوده و کثیف
نگهداری نادرست گیربکس؛ بررسی قطعات و تعویض روغن دوره ای و منظم
روانکاری نادرست گیربکس صنعتی، علائم مختلفی دارد؛ از جمله:

صدای بیش از حد؛ شبیه به صدای ناله، ساییده شدن یا کلیک
لرزش
گرمای بیش از حد
برای رفع روانکاری نادرست گیربکس صنعتی می توان راه حل های زیر را در پیش گرفت:

افزودن روغن یا تعویض روان کننده
استفاده از روان کننده های با کیفیت تر
تعمیر و نگهداری منظم
همچنین پیشنهاد می کنیم مقاله انواع روانکاری صنعتی را نیز مطالعه فرمایید.

3) مشکلات بلبرینگ های گیربکس صنعتی
بلبرینگ گیربکس صنعتی

بلبرینگ ها نقش بسیار مهمی در گیربکس های صنعتی ایفا کرده و پشتیبانی از محورهای چرخان را بر عهده دارند؛ بنابراین اگر ایرادی در کار آن ها به وجود آید، آسیب قابل توجهی به گیربکس وارد می شود. از جمله علل اصلی مشکلات بلبرینگ های گیربکس صنعتی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

عدم روانکاری مناسب
اضافه بار
تراز نبودن گیربکس
نگهداری نامناسب
علائم مشکلات بلبرینگ های گیربکس صنعتی نیز بی شباهت به سایر موارد نبوده و شامل موارد زیر است:

صدای بیش از حد؛ شبیه به صدای خراش یا ناله
لرزش
گرمای بیش از حد
برای افزایش عمر مفید گیربکس خود راهکارهای ارائه شده در مقاله افزایش طول عمر گیربکس صنعتی را انجام دهید. برخی از راه حل هایی که برای رفع مشکلات بلبرینگ های گیربکس صنعتی به کار می روند، عبارتند از:

تعویض بلبرینگ ها
بهبود روانکاری
تنظیم مجدد شفت ها و تراز نمودن گیربکس
4) داغ شدن گیربکس صنعتی
داغ شدن گیربکس صنعتی

یکی دیگر از مشکلات رایج در عیب یابی گیربکس صنعتی، داغ شدن بیش از حد آن ها است که باعث افزایش اصطکاک شده و گاهی تراز اجزای گیربکس را بر هم می زند. علت داغ شدن گیربکس صنعتی عبارت است از:

اضافه بار
روانکاری ناکافی یا نادرست
تهویه نامناسب و جوابگو نبودن فن خنک کننده
بالا بودن دمای محیط کار
از جمله علائم داغ شدن گیربکس صنعتی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

گرمای بیش از حد گیربکس و سایر تجهیزات
صدای بیش از حد؛ مانند صدای خراش یا ناله
لرزش
و برای رفع این مشکل می توان راهکارهای زیر را اجرا نمود:

عیب یابی و تقویت فن خنک کننده
تنظیم بار
بهبود روانکاری
5) لرزش بیش از حد گیربکس صنعتی
لرزش بیش از حد گیربکس صنعتی

گیربکس ها نیز مانند الکتروموتورها در حین کار تا حدی لرزش دارند، اما اگر لرزش آن ها به طرز قابل توجهی افزایش یابد، نشانه ای خرابی دستگاه بوده و باید عیب یابی گیربکس صنعتی انجام شود. از جمله علل این مشکل می توان به موارد زیر اشاره نمود:

تراز نبودن گیربکس
بار زیاد
فرسودگی قطعات
راه حل هایی که می توان برای رفع لرزش بیش از حد گیربکس صنعتی انجام داد عبارتند از:

تنظیم مجدد محورها
متعادل کردن بار
تعویض قطعات فرسوده یا آسیب دیده
ارتقاء گیربکس
جدول زیر می تواند به عیب یابی گیربکس صنعتی کمک کند:

عیب دلایل راه حل
لرزش
غيرمعمول گيربکس شل بودن پيچ ها تمامی پیچ ها را مجدداً محکم ببندید.
محکم نبودن يا خرابی اتصالات ورودی اتصالات ورودی را چک کنید و در صورت نیاز محکم یا تعویض نمایید.
خرابی خار، جای خار يا درست قرار نگرفتن جای خار خار را چک کنید تا کاملاً ثابت و محکم باشد؛ در صورتی که خار لقی دارد باید جای خار را تعویض نمایید.
وجود اجسام خارجی درون گیربکس ابتدا روغن را تخلیه نموده و سپس محفظه گیربکس را شستشو دهید. پس از اتمام شستشو مجددا محفظه را از روغن پر کنید.
خرابی بلبرینگ ها بلبرینگ را تعویض نمایید.
خرابی چرخ دنده ها چرخ دنده ها را تعویض نمایید.
نشت روغن نصب نادرست: نامناسب بودن جای درپوش ها ، نصب نادرست گیربکس محل درپوش روغن را کنترل و در صورت نياز محل آن را اصلاح نمایید.
محکم نبودن درپوش روغن درپوش روغن را محکم کنيد.
زياد بودن میزان روغن درون گیربکس سطح روغن را کاهش دهید؛ به طور کلی سطح روغن باید تا نیمه محفظه گیربکس باشد.
خرابی درپوش های روغن درپوش های روغن را تعويض کنيد.
خرابی کاسه نمدها کاسه نمد ها بايد تعويض شوند.
خرابی واشرها / گسکت ها واشرها / گسکت ها بايد تعويض شوند.
دمای زياد گيربکس بار بیش از حد روی گیربکس (ضریب کار را به درستی در نظر نگرفته اند یا محاسبات توان و گشتاور اشتباه بوده و در نتیجه قطعات گیربکس تحت فشار هستند.) فاکتور سرویس گیربکس را از روی کاتالوگ کنترل نمایید. همچنین باید از روان بودن حرکت قطعات گیربکس اطمینان حاصل نمایید و در صورت نیاز، گیربکس فعلی را با یک گیربکس بزرگ تر جایگزین نمود.
کم یا زیاد بودن مقدار روانکار مقدار روغن را تنظيم کنيد.
عدم استفاده از روانکار مناسب از روغن های توصیه شده توسط شرکت سازنده که در کاتالوگ دستگاه قید شده است، استفاده نمایید.
دمای بالای محیط کار از روغن های مناسب دمای بالاتر استفاده کنيد و در صورت نياز گيربکس بزرگتری را جايگزين گیربکس فعلی نمایید.
دمای زياد در محل برينگ ها بار شعاعی زياد بار شعاعی گيربکس را کم کنيد، از ياتاقان بندی مناسب در جهت مقابل استفاده کنيد، در صورت نياز گيربکس بزرگتری را جايگزين کنيد.
کم بودن مقدار روانکار سطح روغن را تنظيم کنيد.
صدای گيربکس مقدار کم روانکار سطح روغن را تنظيم کنيد.
لقی خار و جای خار ورودی یا خروجی در صورت نیاز خار را تعویض نمایید.
وجود اشکال در قطعات گیربکس و نصب آن ها اتصالات، یاتاقان ها، ریل و راهنماها، بدنه و سایر اجزای ماشین را کنترل نمایید و از محکم بودن و روان کار کردن آن ها اطمینان حاصل نمایید.
وجود جرم خارجی در محفظه پوسته گيربکس روغن را تخليه و محفظه گيربکس را شستشو دهید؛ سپس آن را مجدداً از روغن پر کنید.
خرابی کوپلينگ و اتصالات ورودی و خروجی خار را تعویض نمایید تا کاملاً بدون لقی باشد. از خار استاندارد استفاده نمایید و در صورت آسیب دیدگی جار خار و گشاد شدن، آن را تعویض نمایید.
شل بودن پيچ های نصب پايه ها پیچ های مخصوص نصب پایه را محکم کنید.
تراز نبودن سطح گيربکس از تراز بودن سطح نصب اطمينان حاصل کنيد. در صورت نياز از تکيه گاه استفاده کنيد.
خرابی بلبرینگ ها بلبرینگ ها بايد تعويض شوند.
خرابی چرخ دنده ها چرخ دنده ها بايد تعويض شوند.
دمای بالای محیط کار از روغن مناسب با ویسکوزیته بالا استفاده نمایید.
نتیجه گیری

تعمیر گیربکس صنعتی، کاری تخصصی و نیازمند تجهیزات خاص است که باید توسط کارشناسان و متخصصان مربوطه انجام شود، ولی عیب یابی گیربکس صنعتی را با کمی آگاهی درباره ساختار و عملکرد گیربکس ها و از روی نشانه های ایرادات رایج می توان انجام داد. علاوه بر این عیب یابی در اولین مراحل ایراد می تواند از بروز مشکلات جدی و آسیب دیدن گیربکس و سایر تجهیزات جلوگیری نماید. کارشناسان کالا صنعتی آمادگی ارائه راهنمایی ها و پشتیبانی لازم در خصوص انتخاب، خرید، راه اندازی و عیب یابی انواع گیربکس صنعتی را داشته و قدم به قدم در این مسیر همراه شما عزیزان هستند.

منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3/1874/%D8%B9%DB%8C%D8%A8-%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C



:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 ارديبهشت 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

ساخت رولبرینگ سوزنی در انحصار شرکت INA میباشد. در سایر شرکت‌ها تحت لیسانس ساخته می‌شود و یا شرکت INA ساخته و با نام دیگر شرکت ها بسته بندی میکند. رولبرینگ سوزنی در استانداردهای شماره فنی، جایگاهی ندارد و در کاتالوگ ها در مورد جایگاه شماره فنی این رولبرینگ بحثی نشده است. این به آن معنا است که بر اساس استاندارد و شاخص جهانی، رولبرینگ های سوزنی به عنوان یک جایگاه جداگانه شناخته نمی‌شوند و این رولبرینگ در خانواده رولبرینگ های استوانه ای تعریف می‌شود و شماره فنی آن هم با N شروع میشود. این رولبرینگ به دلیل طول بلندی که عناصر غلتانش دارند، وسط رینگ خارجی آن یک شیار روانکاری وجود دارد که می‌تواند با یک یا چند سوراخ گریس را از بیرون به مرکز رولر انتقال دهد تا همیشه رولر در معرض گریس قرار داشته باشد. این رولبرینگ را معمولاً با پسوندهای W معرفی می کنند که این نشان می دهد که دارای راه روانکاری با یک یا چند سوراخ است.

ویژگی ها موارد مصرف رولبرینگ سوزنی
حجم و وزن کم صنایع مواد غذایی
تحمل بار شعاعی سنگین

صنایع پزشکی
تحمل سرعت های بالا
صنایع حمل و نقل
در برابر ناترازی ها و بارهای محوری بسیار ضعیف هستند. صنایع نفت و نیروگاه ها
رولبرینگ مخروطی
رولبرینگ مخروطی

عملکرد رولبرینگ مخروطی همانند بلبرینگ تماس زاویه ای است و می تواند بارهای شعاعی و محوری را به صورت همزمان تحمل کند. در رولبرینگ مخروطی هرچه زاویه میان دو رینگ بیشتر باشد، رولبرینگ بار محوری بیشتری را می تواند تحمل کند. رولبرینگ مخروطی به صورت نصب دوتایی نیز مورد استفاده قرار میگیرند. زمانی که بار زیاد باشد و 1 رولبرینگ به تنهایی قادر به تحمل بار نباشد، می توان از دو رولبرینگ در کنار هم به صورت رو در رو، پشت به پشت و پشت سر هم استفاده کرد.

ویژگی ها موارد مصرف رولبرینگ مخروطی
قدرت تحمل زیاد در برابر فشار بارهای شعاعی و محوری از یک جهت ماشین آلات صنعتی مانند مانند پمپ، کمپرسور و هواکش
قدرت مناسب در برابر تحمل سرعت

خودرو و تجهیزات آن
نصب و گریس کاری آسان
گیربکس های کوچک و بزرگ
ناهمراستایی های شفت بایستی کاملا برطرف گردد. صنایع حمل و نقل مانند ریل ها
رولبرینگ کروی
رولبرینگ کروی

این رولبرینگ ها مانند بلبرینگ های خود تنظیم عمل می کنند. رولبرینگ کروی یا بشکه ای می تواند بارهای لحظه ای را به خوبی تحمل کنند و ناهمترازی های شفت را نیز در خود جای دهد. رولبرینگ کروی در طرح های متفاوت و با قفسه های مختلفی تولید می شود.

ویژگی ها موارد مصرف رولبرینگ کروی
تحمل بارهای شعاعی سنگین توربین های بادی
بهتر است در سرعت های بالا و بارهای محوری با احتیاط استفاده شود.

ماشین آلات معدنی
نصب و گریس کاری آسان
کارخانجات تولید فولاد و سیمان
قادر به تحمل و رفع ناهمراستایی و ناترازی های شفت صنایع دریایی و کشتی
قیمت رولبرینگ
عوامل متعددی بر قیمت رولبرینگ تاثیر گذار هستند. از مهم ترین این عوامل می توان به نوع ، ابعاد و برند رولبرینگ اشاره کرد. در رولبرینگ ها هر چه ابعاد رولبرینگ بزرگتر باشد قیمت بالاتری نیز دارد. مهم ترین و تاثیر گذار ترین عامل بر قیمت رولبرینگ برند آن است. رولبرینگ های موجود در بازار ایران در برند ها و با قیمت های متفاوت ارائه می شوند. به صورت کلی این برند ها به سه دسته چینی، ژاپنی و اروپایی تقسیم می شوند که قیمت رولبرینگ های اروپایی همانند کیفیت آن ها بالاتر از سری ژاپنی و چینی آن است.

خرید رولبرینگ
برای خرید یک رولبرینگ باید نکاتی رو مورد بررسی قرار داد. برخی از این نکات در ادامه آورده شده اند که عبارت اند از:

نوع رولبرینگ: با توجه به کاربرد دستگاه و بارهایی که به رولبرینگ وارد می شود باید نوع مناسب بلبرینگ انتخاب شود.
ابعاد: بعد از انتخاب نوع رولبرینگ ابعاد آن اهمیت دارد. باید مشخص شود برای دستگاه رولبرینگ با چه ابعادی نظیر قطر داخلی، قطر خارجی و ضخامت نیاز است.
سرعت دوران: رولبرینگ ها برای نیاز برای سرعت دوران بالا طراحی می شوند که با مکانیزم منحصر فردی عمل میکنند. اصطلاحاً به این رولبرینگ ها، رولبرینگ های دور بالا می گویند.
ویژگی خاص: یکی دیگر از عوامل تأثیر گذار بر خرید رولبرینگ شرایط محیط کار است. برای مثال بعضی اوقات رولبرینگ در محیط های مرطوب کار میکند که در این صورت باید از رولبرینگ های آب بندی شده با آب بند پلاستیکی استفاده کرد.
برند: پس از انتخاب کامل نوع رولبرینگ ابعاد و مشخصات منحصر به فرد رولبرینگ نوبت به انتخاب برند بلبرینگ می رسد. در بازار ایران بلبرینگ ها در برند ها و با کیفیت های متفاوتی ارائه می شوند. در ادامه به بررسی انواع برند های رولبرینگ در ایران پرداخته می شود.
همچنین در بسیاری از مواقع قرار است رولبرینگ جدید خریداری شده و جایگزین رولبرینگ قبلی شود. بر روی تمامی رولبرینگ ها کدی حک شده که تمامی مشخصات گفته شده را در بر میگیرد. با ارائه این کد به کارشناسان فروش کالا صنعتی شما می توانید به راحتی خرید خود را انجام دهید.

برندهای رولبرینگ
رولبرینگ ها در برند ها با کیفیت های متفاوتی تولید می شوند. همانطور که گفته شد برند های رولبرینگ ها به سه دسته چینی، ژاپنی و اروپایی تقسیم می شوند. با کیفیت ترین برند های رولبرینگ، برند های اروپایی مانند SKF و FAG هستند. بعد از برند های اروپایی، برند های ژاپنی مانند NACHI، KOYO و NTN کیفیت بالاتری دارند. برند های ژاپنی به عنوان رولبرینگ های اقتصادی شناخته می شوند و در عین حال که کیفیت مناسبی دارند، از قیمت مناسب تری نسبت به رولبرینگ های اروپایی برخوردار هستند. کمترین قیمت در میان برند های رولبرینگ سازی را برند های چینی دارند. رولبرینگ های چینی برای کاربردهایی که سنگین نیستند و فشار زیادی به رولبرینگ وارد نمی شوند مناسب هستند.

رولبرینگ ها همانند بلبرینگ ها یکی از قطعات اصلی در صنعت و دستگاه ها صنعتی است که اهمیت بسیاری دارد و باعث کاهش اصطکاک و افزایش بازده در دستگاه های دوار می شود. در اینجا متوجه شدیم رولبرینگ ها به 4 دسته استوانه ای، سوزنی، مخروطی و کف گرد تقسیم می شوند. هنگام خرید رولبرینگ علاوه بر توجه به نکاتی مانند نوع رولبرینگ ابعاد و ویژگی های خاص آن، باید مطمئن شوید رولبرینگ اصلی خریداری میکنید. شرکت کالا صنعتی به عنوان بزرگترین عرضه کننده انواع قطعاتی صنعتی، انواع رولبرینگ ها را در ابعاد متفاوت و به صورت اصلی به مشتریان خود ارائه میدهد. جهت دریافت مشاوره فنی رایگان، استعلام قیمت و خرید بلبرینگ، با کارشناسان فنی ما در تماس باشید.

تفاوت رولبرینگ با بلبرینگ
تفاوت رولبرینگ و بلبرینگ

به طور کلی رولبرینگ ها و بلبرینگ هر دو یاتاقان غلتشی هستند اما این دو چه تفاوتی دارند و هر کدام برای چه کاربردی مناسب میباشد سوالی است همواره میان مشتریان وجود داشته است. تفاوت اصلی رولبرینگ با بلبرینگ همانطور که از نام آن ها پیدا است، عناصر غلتان آن ها می باشد. عناصر غلتان در بلبرینگ ها به صورت کروی است در حالی که رولبرینگ ها عناصر غلتان رولر مانند دارند. دیگر تفاوت رولبرینگ با بلبرینگ در نوع باری است که تحمل می کند. با در نظر گرفتن میزان تحمل بار برای رولبرینگ و بلبرینگ ها که در کاتالوگ ها آورده شده است، بلبرینگ ها به عنوان یاتاقان های محوری و رولبرینگ ها به عنوان یاتاقان های شعاعی شناخته می شوند. در واقع رولبرینگ ها بهتر از بلبرینگ ها می توانند بارهای شعاعی را تحمل کنند. البته باید گفت سخن قبلی به این معنا نیست که رولبرینگ ها نمی توانند بارهای محوری را تحمل کنند ولی نسبت به بارهای شعاعی تحمل کمتری دارند.

منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/939/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D9%82%D8%B7%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D8%B1%D9%88%D9%84%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%86%DA%AF



:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 ارديبهشت 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

لاستیک کوپلینگ قطعه ای مکانیکی است که به منظور اتصال دو شفت به یکدیگر و انتقال قدرت و گشتاور در انواع مختلفی تولید میشود. به بیانی دیگر کوپلینگ های پلاستیکی یا همان لاستیک کوپلینگ به عنوان یک واسطه میان یک شفت متحرک و یک شفت محرک ایفای نقش میکند و از ضربه های مکانیکی به کوپلینگ جلوگیری میکند. این لاستیک کوپلینگ ها به عنوان ضربه گیر نیز عمل می‌کنند و می توانند بارهای لحظه ای را نیز در خود جای دهند. همچنین انواع کوپلینگ ها دارای لاستیک های مختلف با جنس های گوناگون هستند.

خرید لاستیک کوپلینگ (راهنمای انتخاب و خرید)
انتخاب درست و خرید مناسب لاستیک کوپلینگ می‌تواند تأثیر مهمی بر کارایی و عملکرد سیستم‌های مکانیکی و کوپلینگ ها داشته باشد. از این رو، به بررسی نکات مهمی که باید در هنگام خرید لاستیک کوپلینگ در نظر گرفته شوند، می‌پردازیم.

نوع لاستیک کوپلینگ: قبل از خرید لاستیک کوپلینگ، نیاز است که نوع کوپلینگ و همچنین لاستیک کوپلینگ مورد نیاز خود را تعیین کنید. در ادامه این صحفه میتوانید با انواع لاستیک کوپلینگ آشنا شوید.
تحمل به بار و سرعت: مهمترین فاکتور در خرید لاستیک کوپلینگ توانایی آن در تحمل به بار و سرعت کاربری مدنظر است. باید مطمئن شوید که لاستیک کوپلینگ انتخابی توانایی تحمل بار و سرعت مورد نظر شما را دارد.
شرایط محیط کار: شرایط محیط کار لاستیک کوپلینگ نیز نکته مهمی در انتخاب و خرید لاستیک کوپلینگ است. اگر لاستیک کوپلینگ در محیط‌های خاصی مانند محیط‌های شیمیایی یا با دماهای بالا کار خواهد کرد، باید از لاستیک کوپلینگ‌های مقاوم به شرایط مخصوص استفاده کنید.
خاطر نشان است که با رعایت نکات مطرح شده و مشورت با کارشناسان فروش، می‌توانید انتخابی هوشمندانه برای رفع نیازها، و همچنین به بهبود کارایی و کاهش خطرات ناشی از عدم تطابق لاستیک کوپلینگ با سیستم‌های مکانیکی‌تان کمک کنید. همچنین جهت اطلاع از قیمت کوپلینگ و لاستیک کوپلینگ با کارشماسان ما در ارتباط باشید.

انواع لاستیک کوپلینگ
همانطور که گفته شد تمامی کوپلینگ های انعطاف پذیر الاستومری دارای یک عنصر پلاستیکی در ساختار خود هستند. تمامی الاستومر ها دارای یک طول عمر مشخصی هستند و پس مدتی دچار سایش می شوند و نیاز به تعویض دارند. شرکت کالا صنعتی انواع لاستیک کوپلینگ های متفاوت را به مشتریان خود ارائه می دهد که عبارت اند از:

لاستیک کوپلینگ N-EUPEX در دو سری KB و DS
لاستیک کوپلینگ میل پینی یا هالوپین (RUPEX)
لاستیک کوپلینگ روتکس (ROTEX )
لاستیک کوپلینگ ستاره ای (HRC)
لاستیک کوپلینگ N-EUPEX
لاستیک کوپلینگ

کوپلینگ های N-EUPEX پرکاربردترین نوع کوپلینگ ها هستند. این کوپلینگ ها در دو سری ساده (کوپلینگ KB) و سری DS تولید می شوند. این کوپلینگ ها بر اساس استاندارد شرکت FLENDER با متریال متفاوتی تولید می شوند که در جدول زیر مشاهده می کنید.

جنس سختی محدوده دمایی
N-EUPEX Series
NBR Standard Type ShoreA 80 30- تا 80+ درجه سانتی گراد
NBR Electrically Insulating ShoreA 80 30- تا 80+ درجه سانتی گراد
NBR Soft ShoreA 65 30- تا 80+ درجه سانتی گراد
NBR Hard ShoreA 90 30- تا 80+ درجه سانتی گراد
NBR Normal low-backlash ShoreA 80 30- تا 80+ درجه سانتی گراد
NBR Soft low-backlash ShoreA 65 30- تا 80+ درجه سانتی گراد
NBR Normal low-backlash ShoreA 80 50- تا 80+ درجه سانتی گراد
HNBR high temperature ShoreA 80 10- تا 100+ درجه سانتی گراد
Type N-EUPEX DK
NBR Hard ShoreA 90 30- تا 80+ درجه سانتی گراد
N-EUPEX DS Series
NBR Hard ShoreA 90 30- تا 80+ درجه سانتی گراد
لاستیک کوپلینگ میل پینی یا هالوپین (RUPEX)
لاستیک کوپلینگ میل پینی که اغلب با نام رابر کوپلینگ نیز شناخته می شود با متریال و درجه سختی های متفاوتی تولید می شوند. در جدول زیر انواع متریال و مشخصات آن ها را مشاهده میکنید.

لاستیک کوپلینگ میل پینی

جنس سختی محدوده دمایی
NBR نوع استاندارد 80 Shore A 30- تا 80+ درجه سانتی گراد
NBR عایق الکتریکی ShoreA 80 30- تا 80+ درجه سانتی گراد
NBR نرم ShoreA 60 30- تا 80+ درجه سانتی گراد
NBR سخت ShoreA 90 30- تا 80+ درجه سانتی گراد
NR برای دمای پایین ShoreA 80 50- تا 50+ درجه سانتی گراد
HNBR برای دمای بالا ShoreA 80 10- تا 100+ درجه سانتی گراد
لاستیک کوپلینگ روتکس (ROTEX )
الاستومر، رابر یا لاستیک کوپلینگ روتکس با توجه به درخواست و نیاز مصرف کننده با متریال های متفاوتی تولید می شوند. لاستیک کوپلینگ روتکس نیاز به بررسی و تعویض دوره ای دارد و در غیر این صورت ممکن است بدون آنکه متوجه شوید، لاستیک دچار فرسودگی شده و دنده های کوپلینگ با یکدیگر جفت شوند و در نتیجه کوپلینگ دچار خرابی شود. مواد سازنده لاستیک کوپلینگ روتکس در جدول زیر آورده شده است.
لاستیک کوپلینگ روتکس

جنس سختی محدوده دمایی
(پلی اورتان بهبود یافته) T-PUR 92 Shore A 50- تا 120+ درجه سانتی گراد
(پلی اورتان) PUR ShoreA 92 50- تا 90+ درجه سانتی گراد
(پلی اورتان بهبود یافته) T-PUR ShoreA 98 50- تا 120+ درجه سانتی گراد
(پلی اورتان) PUR ShoreA 98 30- تا 90+ درجه سانتی گراد
(پلی اورتان بهبود یافته) T-PUR ShoreA 64 50- تا 120+ درجه سانتی گراد
(پلی اورتان) PUR ShoreA 64 30- تا 110+ درجه سانتی گراد
لاستیک کوپلینگ ستاره ای (HRC)
لاستیک کوپلینگ ستاره ای بر اساس نیاز مصرف کننده، می توانند با مواد متفاوتی تولید شوند. معمولاً لاستیک کوپلینگ HRC از جنس پلی پروپیلن می باشد. لاستیک کوپلینگ ستاره ای معمولاً برای دمای بین -50 تا +50 درجه سانتی گراد مناسب است. لاستیک کوپلینگ ستاره ای HRC برای سایزهای زیر تولید می شود و در کالا صنعتی موجود است.

سایز لاستیک کوپلینگ ستاره ای (HRC)
65
85
105
125
145
175
215
275
لاستیک کوپلینگ روتکس

شرکت کالا صنعتی به عنوان بزرگ‌ترین تأمین کننده اینترنتی کالاهای صنعتی در کشور، لاستیک انواع کوپلینگ های صنعتی را برای مشتریان خود تأمین می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان فروش کالا صنعتی در ارتباط باشید.

قیمت لاستیک کوپلینگ
یکی از نکات مهم هنگام خرید لاستیک کوپلینگ، قیمت آن است. قیمت لاستیک تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد که انتخاب آن بستگی به نیاز های کاربری دارد. در ادامه به بررسی مهم ترین عوامل موثر بر قیمت لاستیک کوپلینگ خواهیم پرداخت:

نوع کوپلینگ: اولین مورد در قیمت لاستیک کوپلینگ این است که لاستیک چه کوپلینگی مدنظر است. قیمت لاستیک کوپلینگ ها با یکدیگر تفاوت دارند.
جنس متریال در ساخت لاستیک کوپلینگ: یکی از عوامل اصلی در تعیین قیمت لاستیک کوپلینگ، نوع متریال استفاده شده در ساخت آن است. لاستیک کوپلینگ‌ها معمولاً از موادی مانند پلی‌یورتان، نئوپرن، نایلون، و پلی‌استر ساخته می‌شوند. هر کدام از این مواد خواص مکانیکی و مقاومتی مختلفی دارند و در نتیجه، هزینه تولید و قیمت نهایی لاستیک کوپلینگ تحت تأثیر انتخاب متریال و مصالح قرار می‌گیرد.
اندازه و ابعاد لاستیک کوپلینگ: ابعاد لاستیک کوپلینگ نیز تأثیر مهمی بر قیمت آن دارد. لاستیک کوپلینگ‌های بزرگ‌تر و قطر بزرگتر معمولاً هزینه بیشتری دارند. همچنین، تعداد و اندازه شکل‌های داخلی و خارجی لاستیک نیز بر قیمت لاستیک کوپلینگ تأثیرگذار است.
مقاومت به شرایط محیطی: لاستیک کوپلینگ‌ها باید در شرایط محیطی مختلف عملکرد مناسبی داشته باشند. مقاومت به عوامل محیطی مانند حرارت، رطوبت، آلودگی های شیمیایی و UV می‌تواند هزینه تولید را افزایش دهد. برای محیط‌های ویژه نیاز به لاستیک کوپلینگ‌های خاص با مواد و پوشش‌های خاص داریم که به مراتب قیمت آن‌ها بیشتر است.

سایت کالاصنعتی



:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 ارديبهشت 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

لاستیک کوپلینگ قطعه ای مکانیکی است که به منظور اتصال دو شفت به یکدیگر و انتقال قدرت و گشتاور در انواع مختلفی تولید میشود. به بیانی دیگر کوپلینگ های پلاستیکی یا همان لاستیک کوپلینگ به عنوان یک واسطه میان یک شفت متحرک و یک شفت محرک ایفای نقش میکند و از ضربه های مکانیکی به کوپلینگ جلوگیری میکند. این لاستیک کوپلینگ ها به عنوان ضربه گیر نیز عمل می‌کنند و می توانند بارهای لحظه ای را نیز در خود جای دهند. همچنین انواع کوپلینگ ها دارای لاستیک های مختلف با جنس های گوناگون هستند.

خرید لاستیک کوپلینگ (راهنمای انتخاب و خرید)
انتخاب درست و خرید مناسب لاستیک کوپلینگ می‌تواند تأثیر مهمی بر کارایی و عملکرد سیستم‌های مکانیکی و کوپلینگ ها داشته باشد. از این رو، به بررسی نکات مهمی که باید در هنگام خرید لاستیک کوپلینگ در نظر گرفته شوند، می‌پردازیم.

نوع لاستیک کوپلینگ: قبل از خرید لاستیک کوپلینگ، نیاز است که نوع کوپلینگ و همچنین لاستیک کوپلینگ مورد نیاز خود را تعیین کنید. در ادامه این صحفه میتوانید با انواع لاستیک کوپلینگ آشنا شوید.
تحمل به بار و سرعت: مهمترین فاکتور در خرید لاستیک کوپلینگ توانایی آن در تحمل به بار و سرعت کاربری مدنظر است. باید مطمئن شوید که لاستیک کوپلینگ انتخابی توانایی تحمل بار و سرعت مورد نظر شما را دارد.
شرایط محیط کار: شرایط محیط کار لاستیک کوپلینگ نیز نکته مهمی در انتخاب و خرید لاستیک کوپلینگ است. اگر لاستیک کوپلینگ در محیط‌های خاصی مانند محیط‌های شیمیایی یا با دماهای بالا کار خواهد کرد، باید از لاستیک کوپلینگ‌های مقاوم به شرایط مخصوص استفاده کنید.
خاطر نشان است که با رعایت نکات مطرح شده و مشورت با کارشناسان فروش، می‌توانید انتخابی هوشمندانه برای رفع نیازها، و همچنین به بهبود کارایی و کاهش خطرات ناشی از عدم تطابق لاستیک کوپلینگ با سیستم‌های مکانیکی‌تان کمک کنید. همچنین جهت اطلاع از قیمت کوپلینگ و لاستیک کوپلینگ با کارشماسان ما در ارتباط باشید.

انواع لاستیک کوپلینگ
همانطور که گفته شد تمامی کوپلینگ های انعطاف پذیر الاستومری دارای یک عنصر پلاستیکی در ساختار خود هستند. تمامی الاستومر ها دارای یک طول عمر مشخصی هستند و پس مدتی دچار سایش می شوند و نیاز به تعویض دارند. شرکت کالا صنعتی انواع لاستیک کوپلینگ های متفاوت را به مشتریان خود ارائه می دهد که عبارت اند از:

لاستیک کوپلینگ N-EUPEX در دو سری KB و DS
لاستیک کوپلینگ میل پینی یا هالوپین (RUPEX)
لاستیک کوپلینگ روتکس (ROTEX )
لاستیک کوپلینگ ستاره ای (HRC)
لاستیک کوپلینگ N-EUPEX
لاستیک کوپلینگ

کوپلینگ های N-EUPEX پرکاربردترین نوع کوپلینگ ها هستند. این کوپلینگ ها در دو سری ساده (کوپلینگ KB) و سری DS تولید می شوند. این کوپلینگ ها بر اساس استاندارد شرکت FLENDER با متریال متفاوتی تولید می شوند که در جدول زیر مشاهده می کنید.

جنس سختی محدوده دمایی
N-EUPEX Series
NBR Standard Type ShoreA 80 30- تا 80+ درجه سانتی گراد
NBR Electrically Insulating ShoreA 80 30- تا 80+ درجه سانتی گراد
NBR Soft ShoreA 65 30- تا 80+ درجه سانتی گراد
NBR Hard ShoreA 90 30- تا 80+ درجه سانتی گراد
NBR Normal low-backlash ShoreA 80 30- تا 80+ درجه سانتی گراد
NBR Soft low-backlash ShoreA 65 30- تا 80+ درجه سانتی گراد
NBR Normal low-backlash ShoreA 80 50- تا 80+ درجه سانتی گراد
HNBR high temperature ShoreA 80 10- تا 100+ درجه سانتی گراد
Type N-EUPEX DK
NBR Hard ShoreA 90 30- تا 80+ درجه سانتی گراد
N-EUPEX DS Series
NBR Hard ShoreA 90 30- تا 80+ درجه سانتی گراد
لاستیک کوپلینگ میل پینی یا هالوپین (RUPEX)
لاستیک کوپلینگ میل پینی که اغلب با نام رابر کوپلینگ نیز شناخته می شود با متریال و درجه سختی های متفاوتی تولید می شوند. در جدول زیر انواع متریال و مشخصات آن ها را مشاهده میکنید.

لاستیک کوپلینگ میل پینی

جنس سختی محدوده دمایی
NBR نوع استاندارد 80 Shore A 30- تا 80+ درجه سانتی گراد
NBR عایق الکتریکی ShoreA 80 30- تا 80+ درجه سانتی گراد
NBR نرم ShoreA 60 30- تا 80+ درجه سانتی گراد
NBR سخت ShoreA 90 30- تا 80+ درجه سانتی گراد
NR برای دمای پایین ShoreA 80 50- تا 50+ درجه سانتی گراد
HNBR برای دمای بالا ShoreA 80 10- تا 100+ درجه سانتی گراد
لاستیک کوپلینگ روتکس (ROTEX )
الاستومر، رابر یا لاستیک کوپلینگ روتکس با توجه به درخواست و نیاز مصرف کننده با متریال های متفاوتی تولید می شوند. لاستیک کوپلینگ روتکس نیاز به بررسی و تعویض دوره ای دارد و در غیر این صورت ممکن است بدون آنکه متوجه شوید، لاستیک دچار فرسودگی شده و دنده های کوپلینگ با یکدیگر جفت شوند و در نتیجه کوپلینگ دچار خرابی شود. مواد سازنده لاستیک کوپلینگ روتکس در جدول زیر آورده شده است.
لاستیک کوپلینگ روتکس

جنس سختی محدوده دمایی
(پلی اورتان بهبود یافته) T-PUR 92 Shore A 50- تا 120+ درجه سانتی گراد
(پلی اورتان) PUR ShoreA 92 50- تا 90+ درجه سانتی گراد
(پلی اورتان بهبود یافته) T-PUR ShoreA 98 50- تا 120+ درجه سانتی گراد
(پلی اورتان) PUR ShoreA 98 30- تا 90+ درجه سانتی گراد
(پلی اورتان بهبود یافته) T-PUR ShoreA 64 50- تا 120+ درجه سانتی گراد
(پلی اورتان) PUR ShoreA 64 30- تا 110+ درجه سانتی گراد
لاستیک کوپلینگ ستاره ای (HRC)
لاستیک کوپلینگ ستاره ای بر اساس نیاز مصرف کننده، می توانند با مواد متفاوتی تولید شوند. معمولاً لاستیک کوپلینگ HRC از جنس پلی پروپیلن می باشد. لاستیک کوپلینگ ستاره ای معمولاً برای دمای بین -50 تا +50 درجه سانتی گراد مناسب است. لاستیک کوپلینگ ستاره ای HRC برای سایزهای زیر تولید می شود و در کالا صنعتی موجود است.

سایز لاستیک کوپلینگ ستاره ای (HRC)
65
85
105
125
145
175
215
275
لاستیک کوپلینگ روتکس

شرکت کالا صنعتی به عنوان بزرگ‌ترین تأمین کننده اینترنتی کالاهای صنعتی در کشور، لاستیک انواع کوپلینگ های صنعتی را برای مشتریان خود تأمین می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان فروش کالا صنعتی در ارتباط باشید.

قیمت لاستیک کوپلینگ
یکی از نکات مهم هنگام خرید لاستیک کوپلینگ، قیمت آن است. قیمت لاستیک تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد که انتخاب آن بستگی به نیاز های کاربری دارد. در ادامه به بررسی مهم ترین عوامل موثر بر قیمت لاستیک کوپلینگ خواهیم پرداخت:

نوع کوپلینگ: اولین مورد در قیمت لاستیک کوپلینگ این است که لاستیک چه کوپلینگی مدنظر است. قیمت لاستیک کوپلینگ ها با یکدیگر تفاوت دارند.
جنس متریال در ساخت لاستیک کوپلینگ: یکی از عوامل اصلی در تعیین قیمت لاستیک کوپلینگ، نوع متریال استفاده شده در ساخت آن است. لاستیک کوپلینگ‌ها معمولاً از موادی مانند پلی‌یورتان، نئوپرن، نایلون، و پلی‌استر ساخته می‌شوند. هر کدام از این مواد خواص مکانیکی و مقاومتی مختلفی دارند و در نتیجه، هزینه تولید و قیمت نهایی لاستیک کوپلینگ تحت تأثیر انتخاب متریال و مصالح قرار می‌گیرد.
اندازه و ابعاد لاستیک کوپلینگ: ابعاد لاستیک کوپلینگ نیز تأثیر مهمی بر قیمت آن دارد. لاستیک کوپلینگ‌های بزرگ‌تر و قطر بزرگتر معمولاً هزینه بیشتری دارند. همچنین، تعداد و اندازه شکل‌های داخلی و خارجی لاستیک نیز بر قیمت لاستیک کوپلینگ تأثیرگذار است.
مقاومت به شرایط محیطی: لاستیک کوپلینگ‌ها باید در شرایط محیطی مختلف عملکرد مناسبی داشته باشند. مقاومت به عوامل محیطی مانند حرارت، رطوبت، آلودگی های شیمیایی و UV می‌تواند هزینه تولید را افزایش دهد. برای محیط‌های ویژه نیاز به لاستیک کوپلینگ‌های خاص با مواد و پوشش‌های خاص داریم که به مراتب قیمت آن‌ها بیشتر است.

سایت کالاصنعتی



:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 ارديبهشت 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

گیربکس‌های صنعتی از مهم‌ترین اجزای بسیاری از ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی هستند که وظیفه انتقال نیرو و گشتاور و همچنین کاهش یا افزایش سرعت الکتروموتور تا حد مورد نیاز را بر عهده دارند. برای آشنایی با سازوکار گیربکس صنعتی، ابتدا باید با اجزای تشکیل‌دهنده آن آشنا شویم.در این مقاله به بررسی تفاوت اجزای تشکیل‌دهنده گیربکس‌ها پرداخته و اجزای گیربکس‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.


قطعات گیربکس حلزونی

انواع ماردون و دنده حلزونی
قطعات پوسته و فلنج ها
شفت خروجی NMRV
شفت واسطه گیربکس مرکب
خرید محصول

قطعات گیربکس هلیکال

انواع دنده‌هلیکال، ساده، شفت‌دنده، دنده‌ سرشافتی،دنده پینیون‌کرانویل
انواع شفت
پوسته کامل و فلنج های انواع گیربکس هلیکال
خرید محصول

قطعات گیربکس خورشیدی

پوسته کامل گیربکس خورشیدی
دنده خورشیدی
دنده سیاره ای
دنده رینگی(حلقوی)
خرید محصول
اجزای تشکیل دهنده گیربکس صنعتی
همان‌طور که گفتیم، اجزای تشکیل‌دهنده گیربکس صنعتی شامل چرخ‌دنده، بلبرینگ، شفت، آب‌بندی، سیستم روانکاری و پوسته است.

پوسته گیربکس
پوسته گیربکس یا بدنه، تمام اجزای داخلی آن را در بر می‌گیرد، از آن‌ها در برابر فشار و آلودگی محافظت می‌کند؛ تمامی اجزای داخلی گیربکس روی پوسته سوار می‌شوند و حفظ تراز مناسب اجزای داخلی گیربکس ارتباط مستقیمی با پوسته دارد.

شفت گیربکس
گیربکس‌های صنعتی معمولاً دارای دو یا چند شفت هستند؛ شفت ورودی، نیرو را از محرک اصلی (مانند الکتروموتور) دریافت می‌کند و شفت خروجی نیرو را به قطعه محرک دیگری (مانند تسمه‌نقاله، پمپ و …) می‌رساند. همچنین ممکن است گیربکس دارای شفت‌های میانی برای انتقال نیرو بین استیج‌های (طبقات) مختلف چرخ‌دنده‌ها باشد. شفت گیربکس‌ها می‌تواند به دو صورت هالوشفت (توخالی) یا سالیدشفت (نری) باشد.

چرخ‌دنده‌ها
چرخ‌دنده‌ها مهم‌ترین و ضروری‌ترین اجزای یک گیربکس صنعتی هستند؛ چرخ‌دنده‌ها بر اساس نوع دندانه‌های قرار گرفته روی آن‌ها به دنده ساده، هلیکال، مخروطی و … تقسیم‌بندی می‌شوند.

بلبرینگ‌ گیربکس
یاتاقان، بلبرینگ و رولبرینگ برای پشتیبانی از شفت‌ها در داخل گیربکس استفاده می‌شوند؛ این قطعات اصطکاک را کاهش داده و چرخش مناسب شفت را تضمین می‌کنند.

آب‌بندی گیربکس
آب‌بندی یا سیل مکانیکی (Seal) به منظور جلوگیری از نشت روان‌کننده و ورود آلاینده‌ها به داخل گیربکس استفاده می‌شود. آب‌بندی‌ها معمولاً از جنس پلاستیک و مواد عایق ساخته شده و در محل اتصال شفت به دنده گیربکس قرار می‌گیرند. همچنین نقاطی مانند سوپاپ هوا و درپوش تخلیه روغن نیز از واشرهای مخصوصی جهت آب‌بندی استفاده می‌کنند.

سیستم روانکاری
گیربکس‌های صنعتی برای کاهش اصطکاک، دفع گرما و جلوگیری از پوسیدگی و ساییدگی نیاز به روغن‌کاری مناسب دارند. روان‌کننده‌هایی مانند روغن دنده یا گریس باید به خوبی درون گیربکس گردش داشته باشند.

لوازم جانبی گیربکس
بسته به کاربرد و الزامات خاص برنامه، گیربکس‌های صنعتی می‌توانند شامل لوازم جانبی مانند فلنج خروجی، شرینک دیسک، بک استاپ، بازوی گشتاور، سنسورهای حرارتی و لرزش و … باشند؛ این لوازم به نگهداری مناسب و پیشگیری از مشکلات احتمالی کمک می‌کنند.

اجزای گیربکس حلزونی
اجزای گیربکس حلزونی عبارت‌اند از:

پوسته
ماردون
چرخ‌دنده حلزونی
بلبرینگ‌ها
کاسه‌نمدها
سوپاپ هوا، دریچه بازدید روغن و پیچ تخلیه روغن
فلنج (در صورت وجود)
در ادامه به معرفی دقیق‌تر هر یک از قطعات داخل گیربکس حلزونی می‌پردازیم.

اجزای گیربکس حلزونی

ماردون گیربکس حلزونی

شفت ورودی گیربکس حلزونی یک ماردون فولادی است که دندانه‌های آن با یک چرخ‌دنده حلزونی درگیر می‌شود. این قطعه گیربکس حلزونی از ماشینکاری یک استوانه فلزی از جنس آلیاژ فولادی ساخته شده و به عنوان ورودی گیربکس، نیرو را به دنده حلزونی منتقل می کند.

ماردون یا شفت مارپیچ گیربکس حلزونی در دو نوع سالید شفت و هالو شفت برای انواع مختلف گیربکس حلزونی تولید می شود،

ماردون سالید شافت: این نوع ماردون، به‌شکل یک استوانه فلزی توپر ساخته‌ می‌شود. برای اتصال ماردون سالید یا شفت نری به الکتروموتور باید از قطعات جانبی مانند کوپلینگ یا تسمه و پولی استفاده‌شود.
ماردون هالوشافت: ماردون هالوشفت به‌شکل استوانه فلزی توخالی تولید شده و به صورت مستقیم با شفت موتور کوپل می‌شود. برای کوپل مستقیم الکتروموتور و گیربکس حلزونی هالوشفت، باید شفت الکتروموتور داخل هالوشفت ماردون قرار گرفته و خار مربوطه به درستی جا زده شود. برای محکم‌تر شدن اتصال، فلنج‌های موتور و گیربکس به هم پیچ می‌شوند.
ماردون گیربکس حلزونی

چرخ دنده گیربکس حلزونی

چرخ‌دنده حلزونی یکی از مهمترین قطعات گیربکس حلزونی است. چرخ دنده حلزونی وظیفه تولید و انتقال گشتاور خروجی را بر عهده دارد. باید دقت داشت که سطح درگیری ماردون و چرخ دنده در گیربکس حلزونی خیلی زیاد نیست و در نتیجه لقی این گیربکس نسبتا زیاد است و در مقایسه با گیربکس های هلیکال و خورشیدی راندمان نسبتا پایینی تا حدود 65% دارد.

چرخ دنده گیربکس حلزونی

پوسته گیربکس حلزونی

پوسته گیربکس حلزونی معمولاً با دو جنس آلومینیوم و چدن ساخته می‌شود. پوسته چدنی دارای مقاومت و استحکام بیشتری بوده و در گیربکس های سایز متوسط تا بزرگ استفاده می شود. پوسته یا هوزینگ (Housing) تمامی اجزای داخل گیربکس را در بر می‌گیرد؛ همچنین برای کاهش اصطکاک و خنک‌کاری گیربکس، داخل پوسته گیربکس را با مقدار کافی از روغن مناسب گیربکس حلزونی پر می کنند.

گیربکس حلزونی با تجهیز بعدی به دو روش زیر متصل می‌شود:

پایه (نصب و پیچ شدن روی شاسی)
فلنج (نصب از طریق فلنج در قسمت شافت یا هالوشافت خروجی گیربکس)
بلبرینگ گیربکس حلزونی

یکی دیگر از مهم ترین اجزای گیربکس حلزونی، بلبرینگ‌ها هستند که به چرخش روان شفت‌ها کمک می‌کنند. همچنین بلبرینگ‌ها با کنترل نیروهای شعاعی و محوری روی شفت، به افزایش طول عمر کاری گیربکس کمک می‌کنند.

بلبرینگ گیربکس حلزونی

کاسه نمد گیربکس حلزونی

برای کارکرد گیربکس در شرایط بهینه نیاز است که روغن داخل آن حجم مناسبی داشته باشد و روانکاری دنده ها به بهترین شکل ممکن انجام پذیرد. از این رو قطعه ای به نام کاسه نمد یا oil seal وجود دارد که برای جلوگیری از نشتی روغن و همچنین ورود گرد و غبار و رطوبت به داخل گیربکس به‌کار می‌رود.

این قطعه جزو قطعات مصرفی گیربکس حلزونی است و پس از مدتی خاصیت آب‌بندی خود را از دست می‌دهد؛ زمان تعویض کاسه نمد با توجه به میزان کارکرد گیربکس و با توجه به بازرسی‌های دوره‌ای گیربکس حلزونی مشخص می‌شود. برای خرید قطعات گیربکس حلزونی از طریق شماره‌تلفن 02191304300 با کارشناسان کالاصنعتی درتماس باشید.

کاسه نمد گیربکس حلزونی

قطعات اصلی گیربکس حلزونی شامل ماردون، دنده حلزونی، پوسته گیربکس و قطعات جانبی مثل بازوی گشتاور، فلنج خروجی و ... به صورت یدکی در بازار موجود است؛ اما با توجه به تفاوت‌های اندکی که در محصولات هر تولیدکننده وجود دارد، برای جایگزین کردن قطعات گیربکس باید به برند آن‌ها و سازگاری با گیربکس دقت نمایید. بهتر است قطعه جایگزین از همان برند قبلی خریداری شود.

قطعات گیربکس‌های حلزونی ایرانی توسط شرکت سازنده تولید و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد؛ اما قطعات گیربکس‌های اروپایی و چینی وارد ایران نمی‌شود و در صورت خرابی، باید کل گیربکس تعویض شود.

رایج‌ترین آسیب‌دیدگی در گیربکس‌های حلزونی مربوط به چرخ‌‌دنده است؛ لذا اصلی ترین و پر مصرف ترین قطعه یدکی گیربکس حلزونی، دنده حلزونی یا برنجی آن است. هنگام جایگزین کردن چرخ‌دنده حلزونی باید به عوامل زیر دقت نمایید:

شرکت تولیدکننده گیربکس
سایز یا تیپ گیربکس
نسبت تبدیل گیربکس
اکثر قطعات یدکی گیربکس حلزونی از طریق سایت کالا صنعتی قابل سفارش هستند.

اجزای گیربکس هلیکال مستقیم
اجزای گیربکس هلیکال شفت مستقیم

اجزای گیربکس هلیکال شفت مستقیم که با نام گیربکس هلیکال مستقیم نیز شناخته می‌شود، عبارت‌اند از:

2 الی 3 جفت دنده هلیکال (مارپیچ) که به شفت‌های ورودی و خروجی متصل شده اند.
کاسه‌نمدها
سوپاپ هوا
بلبرینگ‌ها
پیچ تخلیه روغن
لوازم جانبی مانند فلنج
اجزای گیربکس بول هلیکال
اجزای گیربیکس بول هلیکال

گیربکس بول هلیکال که با نام پینیون کرانویل نیز شناخته می‌شود، از چرخ‌دنده‌های هلیکال مارپیچ و مخروطی استفاده می‌کند؛ در این گیربکس‌ها جفت دنده مخروطی وظیفه تغییر جهت نیرو را بر عهده دارند. اجزای گیربکس بول هلیکال شامل:

پوسته
چرخ‌دنده‌ها
شفت
سوپاپ هوا
آب‌بندی‌ها
سوپاپ تخلیه روغن
بلبرینگ‌ها
لوازم جانبی مانند فلنج، بک استاپ، شرینک دیسک و بازوی گشتاور
گیربکس هلیکال شفت موازی
اجزای گیربکس هلیکال آویز یا شفت موازی، شامل چند جفت چرخ‌دنده هلیکال، شفت خروجی، بلبرینگ‌ها، واشر و آب‌بندی، سوپاپ هوا و لوازم جانبی مانند فلنج، بک استاپ و شرینک دیسک می‌شود. گیربکس‌های سه محور و چهار محور که با نام گیربکس قورباغه‌ای نیز شناخته می‌شوند، نوع دیگری از گیربکس‌های هلیکال شفت موازی هستند که از ساختار نسبتاً مشابهی با گیربکس‌های هلیکال آویز استفاده می‌کنند.

اجزای گیربکس هلیکال آویز

اجزای گیربکس اکسترودر
اجزای گیربکس اکسترودر بسیار مشابه گیربکس‌های هلیکال سه محور است؛ مهم‌ترین تفاوت این دو گیربکس در نوع بیرینگ‌های آن‌ها است. در گیربکس اکسترودر از بیرینگ (بلبرینگ و رولبرینگ) کف گرد استفاده می‌شود. اجزای گیربکس اکسترودر عبارت‌اند از:

پوسته
شفت ورودی
کاسه‌نمدها
بیرینگ‌های عادی و کف گرد
دنده‌های هلیکال Z1 تا Z4
فلنج خروجی
اجزای گیربکس خورشیدی
چرخ‌دنده‌های گیربکس خورشیدی در یک سیستم خاص به نام سیاره‌ای قرار دارند. در این سیستم یک چرخ‌دنده ساده (چرخ‌دنده خورشیدی) در مرکز قرار دارد و تعدادی چرخ‌دنده دیگر (چرخ‌دنده سیاره‌ای) در اطراف آن بوده و دندانه‌های آن‌ها با یکدیگر درگیر می‌شود؛ در نهایت همگی چرخ‌دنده‌های سیاره‌ای درون یک دنده رینگی قرار می‌گیرند و تمام چرخ‌دنده‌های سیاره‌ای روی یک حامل سوار می‌شود. برای آشنایی بیشتر با سیستم چینش گیربکس‌های خورشیدی پیشنهاد می‌کنیم از صحفه گیربکس خورشیدی چیست؟ بازدید کنید.

گیربکس‌های خورشیدی اغلب برای کاربردهای با دقت بالا استفاده می‌شوند؛ به همین علت می‌توان این گیربکس‌ها را به‌صورت چندطبقه یا چندمرحله‌ای استفاده نمود. علاوه بر چرخ‌دنده‌های ساده، رینگی و حامل، این گیربکس‌ها شامل اجزای زیر هستند:

سوپاپ تخلیه هوا
آب‌بندها
شفت ورودی و خروجی
بلبرینگ‌ها
پوسته
سایر اجزا مانند بک استاپ و …
اجزای گیربکس خورشیدی

اجزای گیربکس سایکلو
گیربکس های سایکلو طراحی منحصر به فردی داشته و از چرخ دنده های رایج استفاده نمی کنند. اجزای گیربکس سایکلو شامل:

شفت ها
چرخ سیکلوئیدی
بلبرینگ ها
پوسته گیربکس
کاسه نمدها
پین بوش و دنده های پین
واشر یا رینگ اسپیسر
اجزای گیربکس سایکلو

نتیجه‌گیری

آشنایی با اجزای گیربکس‌های صنعتی برای شناخت بهتر و تعمیر و نگهداری مناسب آن‌ها ضروری است؛ در این مقاله به‌اختصار به معرفی اجزای کلی هریک از انواع گیربکس‌های صنعتی پرداختیم اما برای جزئیات بیشتر باید به بخش مقالات وب‌سایت کالا صنعتی مراجعه کنید و مقالات مربوط به هر گیربکس را مطالعه فرمایید. همچنین در صورتی‌که سؤال یا ابهامی در این زمینه داشته باشید، می‌توانید با کارشناسان کالا صنعتی در ارتباط باشید و از مشاوره تخصصی رایگان این مجموعه بهره‌مند شوید.

منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3/12/%D8%A7%D8%AC%D8%B2%D8%A7%DB%8C-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C



:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 ارديبهشت 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

شرکت فن آوران تهویه پیام یکی از بزرگترین شرکت های تولید کننده انواع هواکش های صنعتی در ایران است. این شرکت هواکش های خود را تحت لیسانس آلمان مونتاژ کرده و هواکش زیلابگ دارای استاندارد های جهانی است. هواکش زیلابگ صنعتی دارای انواع متفاوتی است که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است تمامی هواکش های زیلابگ دارای 24 ماه گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش است. شما می توانید برای خرید انواع هواکش های زیلابگ با کارشناسان فروش کالا صنعتی تماس بگیرید.

خرید فن زیلابگ (راهنمای انتخاب و خرید)
برای خرید هواکش زیلابگ باید نکاتی را مدنظر قرار دهید. مهم ترین فاکتور هایی که هنگام خرید هواکش اهمیت دارند، عبارت اند از:

نوع و مدل هواکش: اصلی ترین نکته هنگام خرید هواکش دمنده این است که هواکش برای چه محیطی قرار است استفاده شود؟ محیط خانگی است یا صنعتی؟ مدل هواکش باید مطابق با محیط باشد.
مشخصات فنی: بعد از مشخص شدن محیط، باید بدانید هواکش چه میزان هوایی را قرار است جا به جا کند تا ظرفیت و قدرت مناسبی انتخاب شود.
سطح صدا: این مورد به ویژه هنگام خرید هواکش های خانگی مورد توجه است. هواکش های خانگی دمنده کمترین سر و صدا را دارند.
گارانتی: یکی از مواردی که هنگام خرید هواکش دمنده بسیار مورد توجه است، گارانتی محصول است. تمامی هواکش های دمنده دارای 18 ماه گارانتی می باشند.
نصب آسان: هنگام خرید هواکش دمنده، همراه با گارانتی یک دفترچه راهنمای نصب آسان هواکش ارسال می شود که به شما کمک می‌کند بتوانید به راحتی هواکش را نصب کنید.
برای خرید انواع هواکش های دمنده می توانید به محصول مورد نظر در سایت کالا صنعتی مراجعه کنید و به صورت آنلاین خرید خود را انجام دهید. همچنین شما می توانید برای دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان فروش کالا صنعتی تماس بگیرید.
نمایندگی هواکش فن زیلابگ
کالا صنعتی به عنوان بزرگترین فروشگاه آنلاین مفتخر است به عنوان نماینده رسمی برند فن زیلابگ فعالیت کند. نمایندگی زیلابگ علاوه بر فروش انواع مختلف هواکش و فن، تمام خدمات مرتبط با این دستگاه ها را مانند مشاوره فنی رایگان در هنگام خرید، گارانتی و خدمات پس از فروش را ارائه میدهد. کالا صنعتی به عنوان نمایندگی هواکش زیلابگ موظف است کیفیت، اصالت کالا را تضمین کند. همچنین با ارائه قیمت بروز انواع فن زیلابگ به مشتری در هنگام انتخاب و خرید محصول کمک کند. همچنین نماینده برند زیلابگ در تهران و ایران با ایفای نقش ارتباطی میان تولید کنندگان و مشتریان و حذف واسطه ها به مشتریان خدمات میدهد.

انواع فن زیلابگ
برند زیلابگهواکش های خود را در 4 نوع تولید و به مشتریان خود ارائه می دهد. انواع هواکش زیلابگ عبارت اند از:

فن آکسیال زیلاگ
فن سانتریفیوژ زیلابگ
هواکش مرغداری و گلخانه ای زیلابگ
هواکش سقفی زیلابگ
هواکش آکسیال زیلابگ
شرکت زیلابگ هواکش های آکسیال خود را با توجه به جنس پروانه، به دسته پروانه فولادی ST37، پروانه آلومینومی و پروانه پلاستیک تقسیم کرده است. هواکش آکسیال زیلابگ با توجه به قدرت، اندازه، سایز و میزان هوادهی دارای انواع متفاوتی هستند که به صورت صنعتی و تاسیساتی(هواکش های سردخانه های) تولید می شوند. هواکش آکسیال زیلابگ در دو نوع دمنده و مکنده تولید می شود.

هواکش آکسیال زیلابگ پروانه آلومینیومی
همانطور که از نام این سری از هواکش های زیلابگ مشخص است، پروانه آن ها آلومینیومی می باشد. این هواکش ها جریان هوای مارپیچی را به جریان هوای مستقیم تبدیل کرده و پرتاب و بازده جریان هوا را افزایش می دهند. مشخصات این فن زیلابگ را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

هواکش آکسیال پروانه آلومینیوم

فن آکسیال زیلابگ پروانه پلاستیکی
این سری از هواکش های زیلابگ دارای پروانه از جنس پلاستیک هستند. هواکش پروانه پلاستیک زیلابگ در ابعاد 300 تا 500 میلیمتر تولید می شوند. سایر مشخصات این سری از هواکش های زیلابگ در تصویر زیر آورده شده است.

هواکش آکسیال زیلابگ پروانه پلاستسکی

هواکش آکسیال زیلابگ پروانه فولادی ST37
هواکش پروانه فولادی ST37 زیلابگ، پرکاربردترین نوع هواکش های زیلابگ می باشد. این فن زیلابگ به صورت دمنده و مکنده تولید می شود که سری مکنده آن بدون قاب است.

هواکش سانتریفیوژ زیلابگ
هواکش سانتریفیوژ زیلابگ دارای پروانه های از جنس پلاستیک فشرده می باشد. این فن زیلابگ می تواند تغییرات دمایی 35- تا 80+ درجه را تحمل کند. برای کاهش صدا شکل تیغه های آن به صورت سه بعدی است. طراحی خاص این نوع فن زیلابگ امکان استفاده در فضاهای کوچک را میسر کرده است. راندمان آن بالای هفتاد درصد است. فن سانتریفیوژ در دو نوع فوروارد و بکوارد است. هواکش سانتریفیوژ زیلابگ به دسته متفاوتی تقسیم می شوند که عبارت اند از:

هواکش زیلابگ سانتریفیوژ بکوادر
هواکش سانتریفیوژ فوروارد یک طرف مکش
هواکش سانتریفیوژ فوروارد دو طرف مکش
هواکش سانتریفیوژ بین کانالی (داکت فن)
هواکش سانتریفیوژ استوانه ای
هواکش سانتریفیوژ زیلابگ بکوارد
همانطور که از نام این سری فن زیلابگ مشخص است، هواکش بکوارد دارای پروانه های رو به عقب هستند. پروانه بکوارد این اجازه را میدهد حجم هوای بیشتری را نسبت به هواکش فوروارد جا به جا کند. سایر مشخصات هواکش بکوارد زیلابگ را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

هواکش سانتریفیوژ زیلابگ پروانه بکوارد

هواکش سانترفیوژ زیلابگ فورواد یک طرف مکش
در این سری فن زیلابگ اتصال موتور به به پروانه به صورت مستقیم است. همانطور که از نام آن ها پیدا است، پروانه هواکش به صورت رو به جلو است و می تواند جریان هوای با فشار بیشتری را ایجاد کند. مشخصات هواکش فوروراد یک طرف مکش زیلابگ در تصویر زیر نشان داده شده است.

هواکش سانتریفیوژ زیلابگ پروانه فوروارد(یک طرف مکش)

هواکش سانترفیوژ زیلابگ فورواد دو طرف مکش
خصوصیات این فن زیلابگ مانند سری یک طرف مکش می باشد. پروانه آن ها رو به جلو و دو طرفه است. مشخصات کلی هواکش فوروارد دو طرف مکش را در شکل زیر مشاهده می کنید.

هواکش سانتریفیوژ زیلابگ پروانه فوروارد (دوطرف مکش)

داکت فن زیلابگ
این سری از فن زیلابگ را می توان در فضاهای محدود یا بین کانال را نصب کرد. پروانه داکت فن زیلابگ بکوارد است و با نام هواکش بین کانالی نیز شناخته می شوند. این هواکش ها طول عمر و راندمان بالایی دارند.

داکت فن زیلابگ

هواکش سانترفیوژ زیلابگ استوانه ای
هواکش استوانه ای زیلابگ از سری هواکش های فوروارد می باشد. این سری از هواکش زیلابگ با نام فن تانژانت یا فن جریان متقابل نیز شناخته می شوند. همانظور که گفته شد هواکش استوانه ای زیلابگ پروانه رو به جلو دارد و جریان هوای با فشار زیاد تولید می کند.

هواکش سانتریفوژ زیلابگ سری استوانه ای

محصولات پیشنهادی: قیمت فن آکسیال
هواکش مرغداری زیلابگ
هواکش مرغداری و گلخانه ای زیلابگ از نام آن ها پیدا است که برای چه محیط هایی مناسب می باشد. این هواکش ها دارای راندمان بالا، آلودگی صوتی کم، مصرف انرژی پایین، دمپر اتوماتیک و عملکردی مطمعن هستند. این سری هواکش زیلابگ قابلیت کار در شرایط آب و هوایی نامناسب را نیز دارد. در فضای مرغداری و گلخانه ها به دلیل کاهش دما نیازمند هواکش است که برای رشد گیاهان و مرغداری ها باید دمای داخل گلخانه ها مناسب باشد این نوع هواکش زیلابگ منحصرا برای گلخانه ها و مرغداری طراحی شده است.

هواکش مرغداری و گلخانه ای زیلابگ

هواکش سقفی زیلابگ
این نوع هواکش زیلابگ نوعی از هواکش سانتریفیوژ است که به عنوان هواکش مکنده صنعتی در صنعت ما مورد استفاده قرار می گیرد این نوع هواکش راندمان پایین تری در فشار بالا نسبت به هواکش سانتریفیوژ یوتیلیتی برخوردار است.

هواکش سقفی زیلابگ

قیمت فن زیلابگ
قیمت فن زیلابگ می تواند به عوامل متعددی بستگی داشته باشد از جمله این عوامل می توان به نوع هواکش، ابعاد هواکش، دمنده یا مکنده بودن، یک طرفه یا دو طرفه و ... اشاره داشت. شرکت کالا صنعتی انواع هواکش زیلابگ را با بهترین قیمت به مشتریان خود ارائه می دهد. شما می توانید از طریق سایت یا اپلیکیشن کالا صنعتی، قیمت هواکش زیلابگ را مشاهده کنید و از همان طریق یا تماس با کارشناسان فروش کالا صنعتی، سفارش خود را ثبت کنید. در ادامه به بررسی مواردی که به بر قیمت فن زیلابگ تأثیر گذار است می پردازیم:

ظرفیت هواکشی: هرچه ظرفیت هواکشی بیشتر باشد، قیمت هواکش دمنده نیز افزایش پیدا می کند.
ابعاد فیزیکی هواکش: یکی از عوامل تأثیر گذار در قیمت هواکش دمنده، ابعاد آن است. قیمت با توجه به ابعاد متغیر است و هرچه هواکش ابعاد بزرگتری داشته باشد، قیمت بیشتری نیز خواهد داشت.
ویژگی های خاص: برخی از هواکش های دمنده با توجه به درخواست مشتری با ویژگی های خاصی تولید می شوند که این مورد نیز بر قیمت هواکش دمنده تأثیر گذار است.
محل خرید: یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار، محل خرید محصول می باشد که قیمت در مراکز فروش متفاوت است.
نوع موتور و مدل هواکش دمنده
ابعاد فیزیکی هواکش
ظرفیت تصفیه و دبی هواکش
سطح مصرف انرژی

منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/805/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%B2%D9%85-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%B7/%D9%87%D9%88%D8%A7%DA%A9%D8%B4/%D9%87%D9%88%D8%A7%DA%A9%D8%B4-%D8%B2%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%A8%DA%AF-zilabeg



:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

بلبرینگ ها (بال بِرینگ یا به انگلیسی Ball bearing) نوعی یاتاقان غلتشی توپی هستند که چرخش تجهیزاتی مانند الکتروموتور را آسان میکنند. عناصر غلتان در بلبرینگ ها ساچمه های گرد هستند که باعث کاهش اصطکاک و تماس میشوند. بلبرینگ ها میتوانند فشار بار شعاعی و بار محوری را تحمل کنند. در بلبرینگ ها بار از لایه خارجی به گوی ها اعمال و سپس به لایه داخلی منتقل میشود. در ادامه به بررسی بلبرینگ ها و انواع آن میپردازیم.

بلبرینگ

انواع بلبرینگ
بلبرینگ‌ها به 4 دسته کلی تقسیم می شوند که عبارت اند از:

بلبرینگ شیار عمیق
بلبرینگ تماس زاویه ای
بلبرینگ خود تنظیم
بلبرینگ کف گرد
هر کدام از این بلبرینگ‌ها دارای ساختار و ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که در ادامه به بررسی مختصری از این بلبرینگ‌ها می پردازیم.

بلبرینگ شیار عمیق
بلبرینگ شیار عمیق

 

بیشترین کاربرد میان بلبرینگ‌ها را بلبرینگ شیار عمیق دارد. بلبرینگ شیار عمیق نیاز کمی به نگهداری دارد و در انواع باز (بدون آب بند) و آب بندی شده تولید می شوند. بلبرینگ شیار عمیق به صورت تک ردیفه و دو ردیفه به صورتی طراحی شده اند که می توانند بارهای شعاعی و محوری زیادی را تحمل کنند.

ویژگی ها موارد مصرف بلبرینگ شیار عمیق
ظرفیت و تحمل فشار بار بسیار بالا خودرو و قطعات خودرو (دینام، کولر و فن)
امکان حرکت به یکباره با سرعت زیاد و ایستادن بسیار سریع

بسیاری از صنایع تولیدی و کارخانجات
نصب آسان
صنایع انتقال نیرو
هزینه نگهداری بسیار کم کشاورزی
بلبرینگ تماس زاویه ای
بلبرینگ تماس زاویه اس

در برخی کاربردها مانند نصب عمودی الکتروموتورها به دلیل وجود بار محوری و شعاعی همزمان از بلبرینگ تماس زاویه ای استفاده می شود. بلبرینگ تماس زاویه ای در 3 مدل تک ردیفه، دو ردیفه و چهار نقطه تماسی تولید می شوند که می توانند بارهای شعاعی و محوری را به صورت همزمان تحمل کنند.

ویژگی ها موارد مصرف بلبرینگ تماس زاویه ای
ظرفیت و تحمل فشار بار بسیار بالا پمپ‌های آب صنعتی
امکان حرکت به یکباره با سرعت زیاد و ایستادن بسیار سریع

کمپرسور
نصب آسان
حمل و نقل مواد
هزینه نگهداری بسیار کم انواع موتور الکتریکی
بلبرینگ خود تنظیم
بلبرینگ خود تنظیمچ

ویژگی منحصر به فرد بلبرینگ خود تنظیم، تحمل انواع ناهماهنگی های شفت است. بلبرینگ خود تنظیم با شماره فنی 1 شروع می شود و می تواند بارهای شعاعی بسیار سنگین و بارهای محوری سبک از هر دو طرف را تحمل کند.

ویژگی ها موارد مصرف بلبرینگ خود تنظیم
به حداقل رساندن صدا و لرزش فن‌های صنعتی با سرعت حرکت بالا
تطبیق ناهماهنگی های ثابت و متحرک به صورت خودکار

صنایع غذایی
عملکرد عالی در سرعت های بسیار بالا
صنایع ساخت کاغذ
بار کم صنایع ساخت مواد
بلبرینگ کف گرد
بلبرینگ کفگرد

این سری از بلبرینگ ها می توانند بارهای محوری سنگینی را تحمل کنند و نباید تحت هیچ گونه بار شعاعی قرار بگیرند. بلبرینگ کف گرد در دو سری تک جهته و دو جهته تولید می شود که همانطور که از نام آن ها مشخص است، بلبرینگ کف گرد تک جهته می تواند بارهای محوری را در یک جهت و بلبرینگ کف گرد دو جهته می تواند بارهای محوری را در هر دو جهت تحمل کند.

ویژگی ها موارد مصرف بلبرینگ کف گرد
تعلیق بار در سرعت زاویه ای بالا انواع پمپ های آب صنعتی
پر کردن فضای ایجاد شده بین شیار و پولک بلبرینگ های کف گرد انواع فن های صنعتی
نصب آسان
دستگاه ها و ماشین آلات حمل و نقل
هزینه نگهداری بسیار کم کارخانه های تولید مواد معدنی و سیمان
5 نکته مهم در هنگام خرید بلبرینگ
برای خرید یک بلبرینگ باید نکاتی رو مورد بررسی قرار داد. برخی از این نکات در ادامه آورده شده اند که عبارت اند از:

نوع بلبرینگ: با توجه به کاربرد دستگاه و بارهایی که به بلبرینگ وارد می شود باید نوع مناسب بلبرینگ انتخاب شود.
ابعاد: بعد از انتخاب نوع بلبرینگ، ابعاد بلبرینگ اهمیت دارد. باید مشخص شود برای دستگاه بلبرینگ با چه ابعادی نظیر قطر داخلی، قطر خارجی و ضخامت نیاز است.
سرعت دوران: بلبرینگ ها برای نیاز برای سرعت دوران بالا طراحی می شوند که با مکانیزم منحصر فردی عمل میکنند. اصطلاحاً به این بلبرینگ ها، بلبرینگ های دور بالا می گویند.
ویژگی خاص: یکی دیگر از عوامل تأثیر گذار بر خرید بلبرینگ، شرایط محیط کار است. برای مثال بعضی اوقات بلبرینگ در محیط های مرطوب کار میکند که در این صورت باید از بلبرینگ های آب بندی شده با آب بند پلاستیکی استفاده کرد.
برند: پس از انتخاب کامل نوع بلبرینگ، ابعاد و مشخصات منحصر به فرد بلبرینگ نوبت به انتخاب برند بلبرینگ می رسد. در بازار ایران بلبرینگ ها در برند ها و با کیفیت های متفاوتی ارائه می شوند.
در بسیاری از مواقع قرار است بلبرینگ جدید خریداری شده و جایگزین بلبرینگ قبلی شود. بر روی تمامی بلبرینگ ها کدی حک شده که تمامی مشخصات گفته شده را در بر میگیرد. با ارائه این کد به کارشناسان فروش کالا صنعتی شما می توانید به راحتی خرید خود را انجام دهید.

قیمت بلبرینگ
بلبرینگ ها از کوچکترین تا بزرگترین سایز ها رنج قیمتی بسیار متفاوتی دارند. فاکتور های متعددی بر قیمت بلبرینگ تاثیر گذار است که در ادامه به بررسی مهم ترین فاکتور های تاثیر گذار بر قیمت بلبرینگ می پردازیم:

نوع بلبرینگ: همانطور که در بالاتر گفته شد بلبرینگ ها به 4 دسته تقسیم می شوند که هر کدام برای کاربردهایی مورد استفاده قرار میگیرند. هر کدام از این بلبرینگ ها دارای قیمت متفاوتی هستند.
ابعاد بلبرینگ: بعد از نوع بلبرینگ، معمولی ترین فاکتور تاثیر گذار بر قیمت بلبرینگ، ابعاد آن است. هرچه ابعاد یک بلبرینگ بزرگتر باشد، قیمت بالاتری نیز دارد.
ویژگی های خاص: برخی بلبرینگ ها دارای ویژگی های خاصی مانند دور بالا بودن، آب بندی شده و … هستند که هر کدام از این ویژگی ها بر قیمت بلبرینگ اثر گذار است.
برند بلبرینگ: در نهایت، دیگر عامل تأثیر گذار بر قیمت بلبرینگ، برند آن است. بلبرینگ در برند های متفاوت چینی، ژاپنی و اروپایی تولید و در بازار ایران عرضه می شود. بلبرینگ های اروپایی مانند SKF و FAG بهترین کیفیت را دارند و قیمت آن ها نیز از سایر بلبرینگ ها بیشتر است. بعد از بلبرینگ های اروپایی، برند های ژاپنی مانند NACHI، KOYO و NTN کیفیت بالاتری دارند. این بلبرینگ ها نسبت به بلبرینگ های اروپایی قیمت پایین تری دارند. در نهایت بلبرینگ های چینی کمترین قیمت را دارد. بسیاری از بلبرینگ های چینی مانند DKFL و KG کیفیت بسیار مناسبی دارند که نسبت به قیمت آن ها بسیار مناسب است.
برندهای بلبرینگ
کالا صنعتی به عنوان بزرگترین فروشگاه آنلاین تجهیزات صنعتی، بلبرینگ در برندهای زیر را تامین و با حذف واسطه به دست مشتریان میرساند.

بلبرینگ skf

بلبرینگ skf از مطرح ترین برندهای تولید کننده انواع بیرینگ در جهان است. شرکت اس کا آف با رفع تمام باگ ها محصولاتی کاملا با کیفیت را روانه بازار میکند. از مهم ترین ویژگی های این برند میتوان به طول عمر بالا و پاسخ به نیازهای تجهیزات صنعتی اشاره کرد. کالا صنعتی ارائه دهنده انواع بلبرینگ skf اصل در ایران است.

بلبرینگ dkfl

کیفیت بلبرینگ dkfl بسیار بالاتر از بیرینگ های چینی است. کالا صنعتی اصالت کالاهای این برند را تضمین میکند. قیمت مناسب، مقاومت بالا در برابر آسیب های مکانیکی و عملکرد مناسب از مهم ترین ویژگی های برند dkfl است.

بلبرینگ کویو

کویو از مهم ترین برندهای تولید کننده انواع بلبرینگ در جهان است که کیفیت محصولاتش با برندهای اروپایی برابری میکند. قیمت مناسب این محصولات از مهم ترین ویژگی های این برند است.

بلبرینگ kg

بلبرینگ kg یکی دیگر از برندهای محبوب در جهان است که کیفیت متریال و مقاومت بلبرینگ در برابر ضربات مکانیکی از مهم ترین اهداف این برند است. کی جی تمام نیازهای سیستم صنعتی شما را رفع میکند.

بلبرینگ fag

بلبرینگ ناچی

بلبرینگ ntn

بارهای وارد شده به بلبرینگ
یکی از فاکتورهای مهم هنگام انتخاب یک بلبرینگ، بارهای وارد شده به بلبرینگ است. انتخاب مناسب بلبرینگ باید بر اساس کاربرد باشد و هر بلبرینگ می تواند بار خاصی را تحمل کند و اگر به نادرستی انتخاب شود، باعث کاهش طول عمر بلبرینگ می شود. همانطور که بالاتر به آن اشاره به طور کلی بارهای وارد شده به بلبرینگ به سه دسته بارهای شعاعی، بارهای محوری و بارهای ترکیبی تقسیم می شوند.

بار های شعاعی: بار های شعاعی به صورت عمود بر بلبرینگ و محور شفت وارد می شود. بار های شعاعی در کاربردهای چرخشی مانند چرخ ماشین، محور ماشین، الکتروموتور ها و گیربکس های معمولی وارد می شوند. در بلبرینگ هایی که تحت بار شعاعی قرار دارند، بار از رینگ داخلی، از طریق عناصر غلتان به رینگ خارجی منتقل می‌شود. بسته به طراحی بلبرینگ و اندازه بار، نیرو بر روی چندین عنصر غلتان به طور همزمان توزیع می شود.

بار شعاعی

بارهای محوری: همانطور که از نام آن ها پیدا است، بار های محوری موازی بر محور شفت وارد می شود. بارهای محوری در چندین بخش مانند محورهای خودرو، موتورهای جت، توربین‌های بادی و سیستم‌های نقاله صنعتی رایج هستند. آنها همچنین در پمپ ها و کمپرسورها و سیستم های اسکرو درایو به دلیل نیروهای اعمال شده توسط سیال، گاز یا حرکت مکانیکی وارد می شوند. بار های محوری از طریق رینگ های بلبرینگ و عناصر غلتان منتقل می شود. در بلبرینگ ها، بار از طریق توپ ‌هایی که موازی محور چرخش هستند، از یک رینگ به رینگ دیگر منتقل می‌شود و ظرفیت بار محوری بالایی را ممکن می‌سازد.

بار محوری

بارهای ترکیبی: منظور از بارهای ترکیبی همانطور که از نام آن ها پیدا است، ترکیبی از بارهای محوری و شعاعی به صورت همزمان است. بهترین بلبرینگ ها برای تحمل این بارها، بلبرینگ های تماس زاویه ای می باشد.

بار ترکیبی

کد فنی بلبرینگ
هر بلبرینگی با یک کد شناخته می شوند. کد فنی بلبرینگ اغلب بر روی تمامی بلبرینگ ها حک شده است. برای بسیاری از مشتریان این سوال پیش می آید که این کد به چه معنا است. کد فنی بلبرینگ نشانگر نوع بلبرینگ، ابعاد بلبرینگ، آب بند بلبرینگ، قفسه بلبرینگ و سایر مشخصات منحصر به فرد بلبرینگ است. در ادامه به بررسی کد فنی بلبرینگ ها با ارائه یک مثال میپردازیم:

 

منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/228/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D9%82%D8%B7%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D8%A8%D9%84%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%86%DA%AF



:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

خوراک و دان مصرفی طیور بخش مهمی از هزینه های تولید در صنعت مرغداری را در بر می گیرد. از این رو استفاده از روشی که با کنترل دان مصرفی بتواند باعث کاهش هزینه ها شود از اهمیت بالایی برخوردار است. در روش های سنتی از دانخوری سطلی (برای مرغداری های کوچک) یا ناودانی استفاده می شود که به نیروی انسانی زیادی در واحدهای بزرگ نیاز دارد و باعث صرف زمان زیادی برای خوراک دهی می شود. اما استفاده از روش های اتوماتیک و مکانیزه می تواند مزایای بسیاری با خود به همراه داشته باشد.

مزایای روش های اتوماتیک و مکانیزه دانخوری
نیاز به نیروی انسانی کمتر
تنظیم و کنترل دان مصرفی
صرفه جویی در هزینه ها
کنترل بهداشت دان
توزیع یکنواخت دان
اجزای دانخوری اتوماتیک
سیستم دانخوری اتوماتیک دارای سه بخش اصلی است:

مخزن دان (سیلو یا هاپر)
سیستم انتقال دان
سیستم تخلیه دان
مرغداری

انواع دانخوری اتوماتیک در مرغداری
سیستم زنجیری
سیستم بشقابی (اوگر)
سیستم زنجیری
در این روش دان از مخزن ذخیره دان (هاپر) توسط یک نوار نقاله که معمولا از ورق گالوانیزه ضد زنگ ساخته می شود، به کل سالن توزیع می شود. حرکت نوار نقاله توسط یک الکتروموتور و گیربکس صنعتی (الکتروگیربکس) تامین می شود. در روش زنجیری دان در ابتدای مسیر نوار نقاله از کیفیت بالاتری برخوردار است. ضمن اینکه به دلیل مکانیزم زنجیری آن دارای استهلاک نسبتا زیادی است.

دانخوری سیستم زنجیری

سیستم بشقابی (اوگر)
در این روش دان از داخل مخزن یا هاپر از طریق لوله ای که درون آن یک مارپیچ قرار دارد، به سمت بشقاب ها هدایت می شود. چرخش لوله تغذیه توسط یک موتور و گیربکس انجام می شود تا دان به صورت یکنواخت به همه بشقاب ها برسد. دانخوری بشقابی دارای سنسور چشمی نیز می باشد به این صورت که با پر شدن آخرین بشقاب سنسور عمل می کند و الکتروموتور خاموش می شود. دانخوری بشقابی یا اوگر بهترین روش خوراک دهی به طیور در مرغداری های بزرگ است و با توزیع یکنواخت دان معمولا وزن گیری و تخمگذاری جوجه ها یکنواخت خواهد بود.

گیربکس دانخوری مرغداری
اگر از روش دانخوری زنجیری استفاده شود، برای حرکت نوار نقاله می توان از یک گیربکس حلزونی و یا گیربکس هلیکال شافت مستقیم استفاده کرد که با توجه به ظرفیت مرغداری باید گیربکس مناسب انتخاب شود. برای دانخوری بشقابی یا اوگر معمولا از گیربکسی برای چرخش لوله و مارپیچ استفاده می شود که در بازار به گیربکس دانخوری یا گیربکس بشقابی (اوگر) شناخته می شود. همچنین می توان از ترکیب دو گیربکس حلزونی مکعبی یا NMRV (استفاده از گیربکس ترکیبی سایز 30 و سایز 50 یکی از ترکیب های متداول است) نیز استفاده کرد.

 

منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3/1729/%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%AE%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%BA%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C



:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 ارديبهشت 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

در ادامه اطلاعاتی برای انتخاب دمنده صنعتی را در اختیار شما قرار میدهیم. برای مشاهده ادامه مطالب برای روی بیشتر کلیک نمایید. شما میتوانید برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان و اطلاع از قیمت روز همه محصولات با بخش فروش کالاصنعتی تماس حاصل فرمایید.

تفاوت فن و بلوور و کمپرسور
جهت انتقال یا افزایش فشار گاز از فن (fans) یا بلوور (blowers) و یا کمپرسور (comperssors) استفاده می شود. ونتلاتور برای افزایش فشار کم، بلوور متوسط و کمپرسور برای افزایش فشار بالا مورد استفاده قرار میگیرند. بلوئر ساختمانی مشابه به پمپ سانتریفوژ میباشد ولی از بلوئر گاز عبور میکند. بلوئر سیستم خنک کاری ندارد ولی در اغلب کمپرسور ها سیستم خنک کاری پیش بینی می شود. از آنجا که نسبت فشار در دمنده صنعتی یا فن پایین است (به طور متوسط یک پانزدهم)، تقریبا دانسیته گاز در ونتلاتور ثابت بوده و می توان تئوری سیالات غیر قابل تراکم (پمپ) را برای فن استفاده کرد.

محصولات پیشنهادی:خرید مکنده صنعتی
انواع دمنده صنعتی
به طور کلی دمنده صنعتی را می توان به دو دسته کلی تقسیم کرد که عبارتند از:

دمنده گریز از مرکز(سانتریفوژ)
دمنده محوری
البته ونتلاتور خاصی وجود دارند که در این تقسیم بندی قرار نمیگیرند که به آن ها اشاره خواهد شد. دمنده سانتریفوژ برای فشار بالا و دبی پایین و دمنده محوری برای دبی بالا و فشار پایین مورد استفاده قرار میگیرد. ونتلاتور سانتریفوژ با توجه به شکل پروانه چند نوع ساخته می شوند.

فن سانتریفوژ
پره ایرفول (AF)
انحنا رو به عقب (BC)
صاف رو به عقب (BI)
مستقیم در نوک (RT)
انحنا رو به جلو (FC)
شعاعی (RB)
دمنده محوری
محوری ساده (PF)
محوری لوله ای (TA)
محوری پره ای (VA)
فن با پره ایرفول (AF) ، با پره انحنا رو به عقب (BC)، با پره صاف ولی رو به عقب (BI)، با پره مستقیم در نوک(RT)، با پره انحنا رو به جلو (FC)، و پره مستقیم شعاعی (RB)، از جمله فن یا دمنده سانتریفوژ هستند.

تفاوت نوع فن های دمنده با یکدیگر و کابرد های آن
در ادامه به بررسی انواع فن های دمنده های صنعتی و کابردها و تفاوت های آن ها با یکدیگر میپردازیم.

فن های سانترفیوژی
فن سانتریفیوژ

ونتلاتور سانتریفوژ با پره ایرفول بهترین راندمان کاری و کمترین تولید صدا را در بین انواع مختلف ونتلاتور سانتریفوژ دارند. این پروانه از لحاظ ساخت ساده است و راندمان کمتر و مقاومت مکانیکی ضعیف تری در مقایسه با پره انحنا دار دارند. دمنده صنعتی (فن) سانتریفوژ با پره انحنا رو به عقب (BC) مشابه دمنده صنعتی ایرفول بوده ولی راندمان دمنده صنعتی سانتریفوژ با پره انحنا رو به عقب کمی پایین تر است و می تواند گاز که دارای ذرات است را انتقال دهد. چنانچه غلظت مواد درون گاز بالا باشد پره شعاعی یا مستقیم در نوک توصیه می شود. در پروانه شعاعی امکان رسوب کمتر بوده و تمیزکاری بعدی دمنده صنعتی ساده تر است. دمنده صنعتی سانتریفوژ با پروانه رو به جلو (FC) در مقایسه با فن با پره رو به عقب و در اندازه یکسان دبی کمتر و فشار بیشتری را تولید می کند و راندمان پایین تری دارند.

نمونه دمنده صنعتی سانتریفوژ، فن کولر آبی است که از نوع پره رو به جلو بوده و اندازه کوچک تری دارد. گفتنی است چنانچه برای کولر آبی به جای پره رو به جلو از پره رو به عقب (BC) استفاده می شد راندمان بهتر ولی اندازه فن بزرگتر می بود. فن رو به جلو در جایی که فضای اشغال شده اهمیت داشته باشد، استفاده می شود. دمنده صنعتی با پره شعاعی راندمان کم دارند ولی از لحاظ ساخت ساده تر بوده و حین کار تمیزکاری نیز صورت میگیرد. به عبارتی امکان رسوب گذاری درون پروانه بسیار کم می باشد. همچنین هواکش صنعتی های بزرگ هم به همین صورت عمل میکنند.

محصولات پیشنهادی: خرید ساید چنل
فن های دمنده محور
پروانه دمنده محوری ونتلاتور

فن محوری در سه نوع محوری ساده یا ملخی (PROPELLER) ، محوری لوله ای و محوری پره ای وجود دارد. ونتلاتور (فن) محوری ساده رایج ترین نوع ونتلاتور محوری استفاده شده در صنایع مختلف است که می تواند جهت انتقال گاز داغ و آلوده استفاده شود. اغلب در دیواره ساختمان جهت تخلیه گاز از داخل ساختمان و یا حتی در برج خنک کن مورد استفاده قرار میگیرد. اغلب پروانه فن محوری همراه الکتروموتور بوده و در محل نصب می شود. الکتروموتور یا مستقیما به محور وصل است یا توسط تسمه پروانه حرکت را منتقل می کند.

در حالتی که تسمه پروانه استفاده شود تنظیم موقعیت الکتروموتور ساده تر بوده و الکتروموتور در جریان اصلی عبور هوا خواهد بود و عمل خنک کاری زود تر صورت میگیرد البته عمل خنک کاری خود موجب کاهش راندمان ونتلاتور می شود. مقطع پره ونتلاتور محوری ممکن است به صورت ایرفول بوده که در این صورت ونتلاتور عملکرد بهتری خواهد داشت. ونتلاتور محوری لوله ای مشابه ونتلاتور محوری ساده بوده ولی در خروجی یک کانال عبور گاز قرار میگیرد در این صورت لازم است جهت غلبه بر اصطکاک مسیر، فشار بیشتری تولید کند. البته از آنجا که جریان خروجی از ونتلاتور دارای چرخش بوده چنانچه به کانال خروجی فرستاده شود،همراه با افت زیاد اصطکاکی خواهد بود. در شرایط افت اصطکاکی ، نصب پره هادی در پایین دست ونتلاتور گردابه جریان را مستهلک میکند.

ونتلاتور محوری پره ای نیز مشابه ونتلاتور محوری ساده می باشد و در ورودی کانال عبوری گاز نصب می شوند.از آنجا که گاز خروجی از ونتلاتور دارای چرخش است، این چرخش موجب افت هد در مسیر می شود. برای کاهش تلفات از پره هادی در مسیر استفاده می شود. علاوه بر دودسته کلی اشاره شده، فن دیگری نیز در صنعت وجود دارد که می توان به طور نمونه از فن جریان مخلوط و جریان متقاطع نام برد. فن جریان مخلوط برای فشار و دبی متوسط کاربرد دارد. فن جریان متقاطع مشابه فن سانتریفوژ با پره رو به جلو (FC) بوده ولی گاز در دو مرحله از پره عبور میکند.مزیت اصلی فن متقاطع این است که فن متقاطع می تواند عریض تر ساخته شود ( در جهت محوری) که عریض تر ساخته شدن فن متقاطع منجر به افزایش دبی عبور از فن در مقایسه با حالات دیگر است البته راندمان فن کاهش می یابد.

منحنی مشخصه در فن محوری
منحنی مشخصه فن محوری از قبیل فشار، قدرت و راندمان بر حسب دبی به صورت منحنی ارائه می شود. فشار تولیدی دمنده صنعتی به صورت فشار استاتیکی یا فشار کل که مجموع فشار استاتیکی و دینامیکی است، داده می شود. منحنی فشار دارای یک بیشینه در وسط می باشد که این نقطه منحنی را به دو ناحیه پایدار (سمت راست) و منطقه ناپایدار (سمت چپ) تقسیم میکند. در حالت عادی لازم است دمنده صنعتی در سمت راست نقطه بیشینه که منطقه بهره برداری است کار کند.

منحنی مشخصه فن محوری
منحنی مشخصه یه فن سانتریفوژ مربوط به فن با پره ایرفول است که راندمان آن تا 88% میرسد. همانطور که ملاحظه می شود در مقایسه با فن محوری ،فن سانتریفوژ عملکرد پایداری در سیستم دارد. حداقل صدا در منطقه بهترین راندمان یعنی نقطه کار نامی فن می باشد. فن سانتریفوژ با پره انحنا رو به جلو (FC) نیز منحنی مشخصه مشابه فن محوری دارند. واضح است پروانه رو به جلو به طور نسبی دبی و فشار بیشتری را تولید میکند.در شرایطی که فن با پره رو به جلو استفاده شود دقت لازم بایستی صورت گیرد تا فن در منطقه ناپایدار کار نکند و در سیستم تغییرات سریع جریان رخ ندهد.

فن و بلوور و کمپرسور چه تفاوتی باهم دارند؟

کالاصنعتی



:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 ارديبهشت 1403 | نظرات ()